Nieuw logistiek proces legt distributiekilometers aan banden

Kwik-fit centreert bandenopslag in harderwijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kwik-Fit zet vol in op verbetering van het logistieke proces. Om dit te bereiken opende het vorig jaar een nieuw bandenhotel en schoof het na een tender Parts Express opzij ten gunste van logistiek dienstverlener Ploeger, buurman van het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Harderwijk. Ploeger verzorgt de opslag van bandensets van Kwik-Fitklanten en fungeert daarnaast als crossdock om de levering van nieuwe banden vanuit Etten-leur naar filialen in het noorden van Nederland en de afvoer van oude banden te verzorgen. Tot nu toe had Kwik-Fit voor de bovenste helft van Nederland acht verschillende locaties om winter- en zomersets op te slaan. Die worden nu allemaal samengebracht in Harderwijk. Vanuit de nieuwe locatie worden dagelijks 100 van de 182 Kwik-Fit filialen beleverd tijdens het wisselseizoen.

Kwik-Fit is tevreden over de eerste ervaringen met het nieuwe logistieke systeem. Het bandenhotel loopt inmiddels al behoorlijk vol. “We besparen zo 350 duizend distributiekilometers per jaar”, aldus Paul van der Leer, logistiek directeur van Kwik-Fit en inmiddels genomineerd voor de titel Logistiek Manager van het Jaar 2013 (de verkiezing is op 27 maart aanstaande). “We roteren ruim 2,1 miljoen banden per jaar in de twee wisselseizoenen. Dat legt een enorme druk op de filialen en de logistieke organisatie.”

Bij Ploeger wordt van alle banden bij binnenkomst de profieldiepte gemeten en de staat van de banden gecontroleerd. Vervolgens worden zij met behulp van reachtrucks in de stellingen gezet. Bij Ploeger komt naar verwachting 40 procent van de opgeslagen sets van Kwik-Fit klanten te liggen. Wanneer de winterwissel van dit seizoen achter de rug is, zullen er zo'n 200 duizend zomersets van klanten in Harderwijk zijn opgeslagen.

Distrikooien

Voortaan worden alle filialen van Kwik-Fit dagelijks op vaste tijden beleverd, waarbij de filialen die bediend worden door Harderwijk werken met distributiekooien. In deze kooien komt de nieuwe aanvoer binnen en zetten de filialen ook de banden die retour gaan en gerecycled worden klaar. Voorheen werden de banden los in vrachtwagens gestapeld. Door de nieuwe aanpak nemen de banden minder ruimte in op de filialen. En er hoeven geen medewerkers meer te worden vrijgemaakt om de chauffeur te helpen. Voor de logistiek vanuit Etten-Leur blijft alles voorlopig bij het oude. Van Leer: “We hebben bewust verschillen in beide operationele processen aangehouden om ze te kunnen vergelijken. Als de kooien een succes zijn, gaan we ze ook in Etten-Leur gebruiken.”

Kwik-Fit besloot de distributie voor de noordelijke helft van Nederland uit te besteden aan Ploeger vanwege diens logistieke kennis. Dat een deel van de magazijnen van Ploeger in hetzelfde pand zit als het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Harderwijk, is volgens Van Leer toeval, maar wel een prettige bijkomstigheid. “We hebben voor Kwik-Fit 20.000 m2 warehouscapaciteit vrijgemaakt, waarvan 9.000 m2 bandenhotel”, licht Ploeger-directeur Adwin Ploeger toe. “De opdracht van Kwik-Fit werd ons in mei vorig jaar gegund, vervolgens zijn we meteen aan de slag gegaan om onze organisatie en het pand aan te passen. Zo schaften we acht extra trailers en zes trekkers aan en namen we tien man extra personeel aan. We hebben de sprinklerinstallatie uit moeten breiden voor de brandveiligheid en speciale stellingen geplaatst waarmee de banden in twee rijen achter elkaar kunnen worden gezet.”

‘ We besparen 350 duizend distributiekilometers per jaar.’

Winst

Deze stellingen zijn minstens tien meter hoog en worden geleegd en gevuld met behulp van reachtrucks die rijden op inductierails. De afgelopen maanden is er topproductie gedraaid. In afwachting van de zomerwissel wordt het rollend materiaal nu ingezet voor andere doeleinden. De winst zit hem volgens Van der Leer niet zo zeer in de tijdsbesparing, maar meer in het aantal kilometers dat wordt afgelegd en de belasting van het personeel en het ruimtebeslag op de filialen. Een kostenvoordeel zal er op termijn ook zijn, maar dat is volgens Van der Leer ook hard nodig om de aanzienlijke opstartkosten te dekken. Halverwege het eerste wisselseizoen is hij vooralsnog tevreden. Maar echt content is hij pas over enkele maanden. Nu is alles immers nog geleverd vanuit de magazijnen van Parts Express. “Het uitrijden vindt pas plaats in de komende maanden; pas als ook dat goed is verlopen, kunnen we echt voldaan zijn.”

Wachten op de winter

Het is vooralsnog een karig winterbandenseizoen, zegt Arjan van der Meer, marketingdirecteur bij Kwik-Fit. “Het is wachten op de eerste echte vorst.” Wel begint er inmiddels een vervangingsmarkt te ontstaan. “De markt wordt steeds volwassener. Dat merk je onder meer aan het feit dat er geen voorraadproblemen meer zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kwik-fit centreert bandenopslag in harderwijk | Automotive Online
Nieuw logistiek proces legt distributiekilometers aan banden

Kwik-fit centreert bandenopslag in harderwijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kwik-Fit zet vol in op verbetering van het logistieke proces. Om dit te bereiken opende het vorig jaar een nieuw bandenhotel en schoof het na een tender Parts Express opzij ten gunste van logistiek dienstverlener Ploeger, buurman van het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Harderwijk. Ploeger verzorgt de opslag van bandensets van Kwik-Fitklanten en fungeert daarnaast als crossdock om de levering van nieuwe banden vanuit Etten-leur naar filialen in het noorden van Nederland en de afvoer van oude banden te verzorgen. Tot nu toe had Kwik-Fit voor de bovenste helft van Nederland acht verschillende locaties om winter- en zomersets op te slaan. Die worden nu allemaal samengebracht in Harderwijk. Vanuit de nieuwe locatie worden dagelijks 100 van de 182 Kwik-Fit filialen beleverd tijdens het wisselseizoen.

Kwik-Fit is tevreden over de eerste ervaringen met het nieuwe logistieke systeem. Het bandenhotel loopt inmiddels al behoorlijk vol. “We besparen zo 350 duizend distributiekilometers per jaar”, aldus Paul van der Leer, logistiek directeur van Kwik-Fit en inmiddels genomineerd voor de titel Logistiek Manager van het Jaar 2013 (de verkiezing is op 27 maart aanstaande). “We roteren ruim 2,1 miljoen banden per jaar in de twee wisselseizoenen. Dat legt een enorme druk op de filialen en de logistieke organisatie.”

Bij Ploeger wordt van alle banden bij binnenkomst de profieldiepte gemeten en de staat van de banden gecontroleerd. Vervolgens worden zij met behulp van reachtrucks in de stellingen gezet. Bij Ploeger komt naar verwachting 40 procent van de opgeslagen sets van Kwik-Fit klanten te liggen. Wanneer de winterwissel van dit seizoen achter de rug is, zullen er zo'n 200 duizend zomersets van klanten in Harderwijk zijn opgeslagen.

Distrikooien

Voortaan worden alle filialen van Kwik-Fit dagelijks op vaste tijden beleverd, waarbij de filialen die bediend worden door Harderwijk werken met distributiekooien. In deze kooien komt de nieuwe aanvoer binnen en zetten de filialen ook de banden die retour gaan en gerecycled worden klaar. Voorheen werden de banden los in vrachtwagens gestapeld. Door de nieuwe aanpak nemen de banden minder ruimte in op de filialen. En er hoeven geen medewerkers meer te worden vrijgemaakt om de chauffeur te helpen. Voor de logistiek vanuit Etten-Leur blijft alles voorlopig bij het oude. Van Leer: “We hebben bewust verschillen in beide operationele processen aangehouden om ze te kunnen vergelijken. Als de kooien een succes zijn, gaan we ze ook in Etten-Leur gebruiken.”

Kwik-Fit besloot de distributie voor de noordelijke helft van Nederland uit te besteden aan Ploeger vanwege diens logistieke kennis. Dat een deel van de magazijnen van Ploeger in hetzelfde pand zit als het hoofdkantoor van Kwik-Fit in Harderwijk, is volgens Van Leer toeval, maar wel een prettige bijkomstigheid. “We hebben voor Kwik-Fit 20.000 m2 warehouscapaciteit vrijgemaakt, waarvan 9.000 m2 bandenhotel”, licht Ploeger-directeur Adwin Ploeger toe. “De opdracht van Kwik-Fit werd ons in mei vorig jaar gegund, vervolgens zijn we meteen aan de slag gegaan om onze organisatie en het pand aan te passen. Zo schaften we acht extra trailers en zes trekkers aan en namen we tien man extra personeel aan. We hebben de sprinklerinstallatie uit moeten breiden voor de brandveiligheid en speciale stellingen geplaatst waarmee de banden in twee rijen achter elkaar kunnen worden gezet.”

‘ We besparen 350 duizend distributiekilometers per jaar.’

Winst

Deze stellingen zijn minstens tien meter hoog en worden geleegd en gevuld met behulp van reachtrucks die rijden op inductierails. De afgelopen maanden is er topproductie gedraaid. In afwachting van de zomerwissel wordt het rollend materiaal nu ingezet voor andere doeleinden. De winst zit hem volgens Van der Leer niet zo zeer in de tijdsbesparing, maar meer in het aantal kilometers dat wordt afgelegd en de belasting van het personeel en het ruimtebeslag op de filialen. Een kostenvoordeel zal er op termijn ook zijn, maar dat is volgens Van der Leer ook hard nodig om de aanzienlijke opstartkosten te dekken. Halverwege het eerste wisselseizoen is hij vooralsnog tevreden. Maar echt content is hij pas over enkele maanden. Nu is alles immers nog geleverd vanuit de magazijnen van Parts Express. “Het uitrijden vindt pas plaats in de komende maanden; pas als ook dat goed is verlopen, kunnen we echt voldaan zijn.”

Wachten op de winter

Het is vooralsnog een karig winterbandenseizoen, zegt Arjan van der Meer, marketingdirecteur bij Kwik-Fit. “Het is wachten op de eerste echte vorst.” Wel begint er inmiddels een vervangingsmarkt te ontstaan. “De markt wordt steeds volwassener. Dat merk je onder meer aan het feit dat er geen voorraadproblemen meer zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.