Audi introduceert de CNG-aangedreven G-tron

Cng als sexy alternatief

Redactie Redactie
• Laatste update:

Elke autofabrikant is naarstig op zoek naar alternatieve aandrijfvormen om te kunnen voldoen aan de maximale emissie-eis van 95 gram CO2 die per 2024 geldt in Europa. De nieuwe G-tron is voor Audi een van de ijzers in dit steeds heter wordende vuur. Niet dat rijden op CNG nu voor het eerst wordt geïntroduceerd. Integendeel. Op dit moment rijden er volgens belangenorganisatie Groengas Mobiel zo'n zesduizend (personenen bedrijfs)auto's op CNG/aardgas, maar een echte doorbraak op dit vlak is er nog niet. Het zijn vooral de kleinere personenwagens van Fiat en VAG die het gas lusten. Met de G-tron hoopt Audi het ijs een beetje te breken in het premiumsegment, waar de keuze nog vrij beperkt is.

Bij de introductie van de G-tron, eind december, meldde Audi nog zo veel mogelijk Audi's G-Tron te willen registreren, want als de auto voor 1 april op kenteken staat, gelden nog diverse stimuleringsmaatregelen. Maar ook als subsidiëring niet (meer) mogelijk is, dan rest lagere bijtelling voor de G-tron. Ook in 2014. Met een uitstoot van 88 gram CO2/km zit de auto immers exact op de veertien procentgrens en is daarmee – vooralsnog – in 2014 de enige CNG-auto in het premiumsegment met deze lage bijtelling. Aan verkoopvoorspellingen waagt Audi zich niet.

Naast de CNG-tank heeft de Audi A3 Sportback G-tron een benzinetank voor de 1.4 TFSi-motor. Met beide tanks vol is een actieradius mogelijk van 1.400 km, waarvan 400 km op CNG.

“Als je op benzine rijdt, ben je dief van je eigen portemonnee. Dan rij je duur. CNG is goedkoper, maar door de benzinetank hoef je je geen zorgen te maken als er even geen CNG-tankstation in de buurt is. Deze dekking is met nu zo'n 125 vulpunten in Nederland echter prima en eind 2014 zullen dit er zelfs 200 zijn”, aldus Raymond Gense, director future technology bij Pon Holdings.

Afval

CNG is aardgas onder hoge druk: met 200 bar wordt het gas uit het aardleidingnet gepompt en in de tank overgebracht. Het gas is echter ook op te wekken uit afval. Het heet dan biogas en wordt geproduceerd uit bijvoorbeeld (voedsel)afval. Audi heeft in het Noord-Duitse Werlte een fabriek geopend die dit schone biogas produceert met behulp van het windenergie-overschot: de fabriek draait alleen op de uren dat windmolens meer energie produceren dan er op dat moment wordt afgenomen, zoals 's nachts. Het gewonnen gas wordt in het bestaande aardgasnetwerk gepompt, in een hoeveelheid die Audi verwacht nodig te hebben voor haar G-tron rijders.

In Nederland mogen we het Audi E-gas, zoals ze het zelf noemen, niet gebruiken. “Daarom hebben wij het anders aangepakt”, zegt Raymond Gense. “Wij hebben groengas-certificaten gekocht op basis van het aantal kilometers dat onze G-tron klanten naar verwachting gaan rijden in 2014.

De certificaten staan voor het aantal kilogrammen groen gas die in ons aardgasnet worden geïnjecteerd en dit is net zo veel als onze rijders zullen verbruiken. Overigens zijn wij in gesprek met partijen om ook in Nederland een biogasfabriek op te starten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Cng als sexy alternatief | Automotive Online
Audi introduceert de CNG-aangedreven G-tron

Cng als sexy alternatief

Redactie Redactie
• Laatste update:

Elke autofabrikant is naarstig op zoek naar alternatieve aandrijfvormen om te kunnen voldoen aan de maximale emissie-eis van 95 gram CO2 die per 2024 geldt in Europa. De nieuwe G-tron is voor Audi een van de ijzers in dit steeds heter wordende vuur. Niet dat rijden op CNG nu voor het eerst wordt geïntroduceerd. Integendeel. Op dit moment rijden er volgens belangenorganisatie Groengas Mobiel zo'n zesduizend (personenen bedrijfs)auto's op CNG/aardgas, maar een echte doorbraak op dit vlak is er nog niet. Het zijn vooral de kleinere personenwagens van Fiat en VAG die het gas lusten. Met de G-tron hoopt Audi het ijs een beetje te breken in het premiumsegment, waar de keuze nog vrij beperkt is.

Bij de introductie van de G-tron, eind december, meldde Audi nog zo veel mogelijk Audi's G-Tron te willen registreren, want als de auto voor 1 april op kenteken staat, gelden nog diverse stimuleringsmaatregelen. Maar ook als subsidiëring niet (meer) mogelijk is, dan rest lagere bijtelling voor de G-tron. Ook in 2014. Met een uitstoot van 88 gram CO2/km zit de auto immers exact op de veertien procentgrens en is daarmee – vooralsnog – in 2014 de enige CNG-auto in het premiumsegment met deze lage bijtelling. Aan verkoopvoorspellingen waagt Audi zich niet.

Naast de CNG-tank heeft de Audi A3 Sportback G-tron een benzinetank voor de 1.4 TFSi-motor. Met beide tanks vol is een actieradius mogelijk van 1.400 km, waarvan 400 km op CNG.

“Als je op benzine rijdt, ben je dief van je eigen portemonnee. Dan rij je duur. CNG is goedkoper, maar door de benzinetank hoef je je geen zorgen te maken als er even geen CNG-tankstation in de buurt is. Deze dekking is met nu zo'n 125 vulpunten in Nederland echter prima en eind 2014 zullen dit er zelfs 200 zijn”, aldus Raymond Gense, director future technology bij Pon Holdings.

Afval

CNG is aardgas onder hoge druk: met 200 bar wordt het gas uit het aardleidingnet gepompt en in de tank overgebracht. Het gas is echter ook op te wekken uit afval. Het heet dan biogas en wordt geproduceerd uit bijvoorbeeld (voedsel)afval. Audi heeft in het Noord-Duitse Werlte een fabriek geopend die dit schone biogas produceert met behulp van het windenergie-overschot: de fabriek draait alleen op de uren dat windmolens meer energie produceren dan er op dat moment wordt afgenomen, zoals 's nachts. Het gewonnen gas wordt in het bestaande aardgasnetwerk gepompt, in een hoeveelheid die Audi verwacht nodig te hebben voor haar G-tron rijders.

In Nederland mogen we het Audi E-gas, zoals ze het zelf noemen, niet gebruiken. “Daarom hebben wij het anders aangepakt”, zegt Raymond Gense. “Wij hebben groengas-certificaten gekocht op basis van het aantal kilometers dat onze G-tron klanten naar verwachting gaan rijden in 2014.

De certificaten staan voor het aantal kilogrammen groen gas die in ons aardgasnet worden geïnjecteerd en dit is net zo veel als onze rijders zullen verbruiken. Overigens zijn wij in gesprek met partijen om ook in Nederland een biogasfabriek op te starten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.