Grijs kenteken op de helling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hij zou de opbrengsten van deze maatregel willen gebruiken om de winstbelasting voor bedrijven te verlagen. In Nederland rijden zo’n 836 duizend bestelauto’s op grijs kenteken, vorig jaar werden er 77 duizend verkocht.

Bovag en RAI Vereniging laten in een reactie weten dat ze verbijsterd zijn over de plannen. Directeur Peter Janssen van RAI Vereniging spreekt namens de twee organisaties. “Dit voorstel is onacceptabel. De oude melkkoe die auto heet, is weer eens van stal gehaald, de BPM is een belasting op het bezit van auto’s. Sinds jaar en dag wordt er door ons gepleit voor afschaffing en de BPM om te zetten in een per kilometer te betalen bedrag. Terwijl minister Peijs en zelfs de Europese Commissie nadenken over het afschaffen van vaste belastingen op autobezit, grijpt Wijn naar een verhoging van de vaste belastingen op auto’s, waardoor hij de structurele (en toe te juichen) verlaging van de vennootschapsbelasting tracht te financieren met een, het kan niet anders, tijdelijke bron.”

Bovag en RAI vinden het bovendien oneerlijk dat het benodigde geld moet worden opgebracht door een klein deel van het bedrijfsleven; een groot deel van het midden- en kleinbedrijf, dat veel gebruik maakt van deze auto’s, zal zelf niet profiteren van de verlaging van de vennootschapsbelasting omdat ze die toch al niet betalen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Grijs kenteken op de helling | Automotive Online

Grijs kenteken op de helling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hij zou de opbrengsten van deze maatregel willen gebruiken om de winstbelasting voor bedrijven te verlagen. In Nederland rijden zo’n 836 duizend bestelauto’s op grijs kenteken, vorig jaar werden er 77 duizend verkocht.

Bovag en RAI Vereniging laten in een reactie weten dat ze verbijsterd zijn over de plannen. Directeur Peter Janssen van RAI Vereniging spreekt namens de twee organisaties. “Dit voorstel is onacceptabel. De oude melkkoe die auto heet, is weer eens van stal gehaald, de BPM is een belasting op het bezit van auto’s. Sinds jaar en dag wordt er door ons gepleit voor afschaffing en de BPM om te zetten in een per kilometer te betalen bedrag. Terwijl minister Peijs en zelfs de Europese Commissie nadenken over het afschaffen van vaste belastingen op autobezit, grijpt Wijn naar een verhoging van de vaste belastingen op auto’s, waardoor hij de structurele (en toe te juichen) verlaging van de vennootschapsbelasting tracht te financieren met een, het kan niet anders, tijdelijke bron.”

Bovag en RAI vinden het bovendien oneerlijk dat het benodigde geld moet worden opgebracht door een klein deel van het bedrijfsleven; een groot deel van het midden- en kleinbedrijf, dat veel gebruik maakt van deze auto’s, zal zelf niet profiteren van de verlaging van de vennootschapsbelasting omdat ze die toch al niet betalen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.