Mitsubishi presenteert reddingsplan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om de verliezen in de komende periode af te dekken én om te kunnen investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen, hebben de zusterbedrijven uit de Mitsubishi-groep een reddingsplan opgesteld dat vier miljard euro gaat kosten, geld dat ze deels ‘uit de markt’ willen gaan halen. Het plan móet slagen, aldus MMC-topman Yoichiro Okazaki. “Het is onze laatste kans op overleven.” Naar verwachting komt Mitsubishi over een maand met meer details.

‘Absolute onzin’
Martin van Vugt, algemeen directeur van Mitsubishi Motor Sales Nederland, is ondanks de huidige tegenslagen optimistisch over de toekomst van het merk. “De totale Mitsubishi-groep heeft het plan omarmd en er is de afgelopen jaren, mede dankzij de samenwerking met DaimlerChrysler, al een enorme efficiencywinst geboekt.” De bezuinigingsplannen die deel uitmaken van het reddingsplan hebben voorzover hij weet geen consequenties voor de Europese poot van Mitsubishi. En verhalen in de pers dat de NedCar-fabriek in Born (waar Smart en Mitsubishi auto’s bouwen) gevaar loopt, kwalificeert hij als absolute onzin. “Dat is nergens op gebaseerd.”

‘Geen prijsmerk meer’
Van Vugt zegt dat Mitsubishi in Europa op de goede weg zit. “We hebben bijvoorbeeld met de Outlander een succesvol model in huis, in Nederland hebben we er in nog geen jaar 1.650 van verkocht. Andere exponenten van het nieuwe Mitsubishi zijn de Grandis, waarvan er binnen drie weken al 250 zijn verkocht en de Colt, die op 10 juni wordt gelanceerd. Daarvan verwachten wij dit jaar al zo’n 2.500 auto’s te verkopen.” Van een prijsmerk is Mitsubishi zich volgens Van Vugt aan het ontwikkelen tot een merk met inhoud en een eigen identiteit. “We zijn geen merk van actie, korting en gratis meer. We zijn bezig ons te ontwikkelen naar een eigenzinnig merk met eigenzinnig design. Dat veranderingsproces roept bij de dealers wel eens weerstand op, maar ik ben ervan overtuigd dat het ons merk goed zal doen.”

In/uit
De financiële problemen van Mitsubishi kwamen onlangs in de publiciteit toen DaimlerChrysler – met 37 procent de grootste aandeelhouder in het concern – besloot niet te investeren in een reddingsplan. Het Duits-Amerikaanse concern maakte kort daarna ook bekend dat het zijn aandeel in Hyundai (10,5 procent) zou gaan verkopen. Tot nu toe heeft D/C gezegd dat dat niet de bedoeling is en Van Vugt zegt met grote stelligheid dat daar absoluut geen sprake van is. Als de geplande kapitaalsinjectie in Mitsubishi inderdaad gaat plaatsvinden, zou dat wel een verwatering van het D/C-aandeel betekenen. Volgens van Vugt blijven beide concerns op een groot aantal terreinen – platforms, motoren – samenwerken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mitsubishi presenteert reddingsplan | Automotive Online

Mitsubishi presenteert reddingsplan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om de verliezen in de komende periode af te dekken én om te kunnen investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen, hebben de zusterbedrijven uit de Mitsubishi-groep een reddingsplan opgesteld dat vier miljard euro gaat kosten, geld dat ze deels ‘uit de markt’ willen gaan halen. Het plan móet slagen, aldus MMC-topman Yoichiro Okazaki. “Het is onze laatste kans op overleven.” Naar verwachting komt Mitsubishi over een maand met meer details.

‘Absolute onzin’
Martin van Vugt, algemeen directeur van Mitsubishi Motor Sales Nederland, is ondanks de huidige tegenslagen optimistisch over de toekomst van het merk. “De totale Mitsubishi-groep heeft het plan omarmd en er is de afgelopen jaren, mede dankzij de samenwerking met DaimlerChrysler, al een enorme efficiencywinst geboekt.” De bezuinigingsplannen die deel uitmaken van het reddingsplan hebben voorzover hij weet geen consequenties voor de Europese poot van Mitsubishi. En verhalen in de pers dat de NedCar-fabriek in Born (waar Smart en Mitsubishi auto’s bouwen) gevaar loopt, kwalificeert hij als absolute onzin. “Dat is nergens op gebaseerd.”

‘Geen prijsmerk meer’
Van Vugt zegt dat Mitsubishi in Europa op de goede weg zit. “We hebben bijvoorbeeld met de Outlander een succesvol model in huis, in Nederland hebben we er in nog geen jaar 1.650 van verkocht. Andere exponenten van het nieuwe Mitsubishi zijn de Grandis, waarvan er binnen drie weken al 250 zijn verkocht en de Colt, die op 10 juni wordt gelanceerd. Daarvan verwachten wij dit jaar al zo’n 2.500 auto’s te verkopen.” Van een prijsmerk is Mitsubishi zich volgens Van Vugt aan het ontwikkelen tot een merk met inhoud en een eigen identiteit. “We zijn geen merk van actie, korting en gratis meer. We zijn bezig ons te ontwikkelen naar een eigenzinnig merk met eigenzinnig design. Dat veranderingsproces roept bij de dealers wel eens weerstand op, maar ik ben ervan overtuigd dat het ons merk goed zal doen.”

In/uit
De financiële problemen van Mitsubishi kwamen onlangs in de publiciteit toen DaimlerChrysler – met 37 procent de grootste aandeelhouder in het concern – besloot niet te investeren in een reddingsplan. Het Duits-Amerikaanse concern maakte kort daarna ook bekend dat het zijn aandeel in Hyundai (10,5 procent) zou gaan verkopen. Tot nu toe heeft D/C gezegd dat dat niet de bedoeling is en Van Vugt zegt met grote stelligheid dat daar absoluut geen sprake van is. Als de geplande kapitaalsinjectie in Mitsubishi inderdaad gaat plaatsvinden, zou dat wel een verwatering van het D/C-aandeel betekenen. Volgens van Vugt blijven beide concerns op een groot aantal terreinen – platforms, motoren – samenwerken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.