Autoweek mengt zich in bladenslag

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Autoweek-redactie mocht ineens wél dat al jaren op het verlanglijstje staande glossy magazine gaan maken (GTO), Autovisie werd dikker en mooier en Carros kreeg een facelift én gooide zijn verschijningsfrequentie omhoog.

Het grote Autoweek (oplage 124 duizend) hield zich lang afzijdig van dit gevecht, maar dat is binnenkort afgelopen: vanaf eind augustus is het blad twintig procent dikker, de omvang gaat van 60 naar 72 pagina’s. En ook aan het commerciële front timmert Autoweek aan de weg: het heeft een Showroom geopend. Automerken kunnen in het blad en op www.autoweek.nl advertorials plaatsen waarin verkoopacties onder de aandacht worden gebracht. Die Showroom is overigens een coproductie van uitgever Sanoma en Aumacon, het bureau van ex-Hyundai-importeur Clem Dickmann.

We hebben tot nu toe niet gemerkt dat AutoPodium en GTO onze oplages onder druk zetten, zeggen zegslieden bij de diverse autobladen. Maar als je naar een iets langere periode kijkt, zie je wel degelijk dalende oplages. Tussen begin 2001 en eind vorig jaar liep de oplage van Autovisie terug van 59 naar 55 duizend (HOI-cijfers, afgerond op duizendtallen), die van Autoweek van 127 naar 122 duizend, terwijl Autokampioen min of meer stabiel bleef op 54 duizend. Carros boekte als enige van de bekendere autobladen groei: het ging van 17 naar 23 duizend. “Wij zitten in een heel aparte niche, richten ons op mensen die in de markt zijn voor auto’s vanaf 60 duizend euro en zijn niet zozeer op auto’s, maar op auto & lifestyle gericht”, zegt hoofdredacteur Carlo Brantsen.

Intussen heeft de aanstichter van alle autobladenbewegingen het moeilijk: eind vorig jaar zat Autopodium op een oplage van een kleine zevenduizend. Maar er wordt aan gewerkt: in het juni-nummer wordt een restyling en een inhoudelijke koerswijziging zichtbaar, aldus mede-oprichter Bas Heideman. “We gaan iets breder, zullen meer gaan brengen dan alleen maar auto.” Ook Autovisie komt vanaf nummer 13 (dat over drie weken uitkomt) met een aantal veranderingen, vertelt hoofdredacteur Ton Roks: “Ons blad wordt groter en de cover wordt zwaarder. Verder gaan we structureel van 96 naar 100 pagina’s. Dat lijkt niet zoveel, maar eind vorig jaar gingen we al van 80 naar 96.” Ook de nog vrij jonge Blauwe Zone in het hart van het blad wordt bijgeschaafd, vertelt Roks: “Het catern wordt uitgebreid naar 16 pagina’s en wordt op krantenpapier gedrukt. Daarmee maken we het weer bereikbaar voor de kleinere adverteerders om in Autovisie te staan.” Op de wat langere termijn moeten ook de rubrieksadvertenties meer aandacht krijgen. Roks: “Dat soort adverteerders zijn de afgelopen jaren steeds meer naar internet vertrokken, maar daar is het aanbod nu zo groot dat het voor een aanbieder van een wat apartere auto toch interessant kan zijn om in Autovisie te adverteren. Het is de bedoeling dat er straks een keuzemenu komt voor wie een Speurder opgeeft, waarin hij kan aangeven op hij ook in Autovisie wil staan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoweek mengt zich in bladenslag | Automotive Online

Autoweek mengt zich in bladenslag

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Autoweek-redactie mocht ineens wél dat al jaren op het verlanglijstje staande glossy magazine gaan maken (GTO), Autovisie werd dikker en mooier en Carros kreeg een facelift én gooide zijn verschijningsfrequentie omhoog.

Het grote Autoweek (oplage 124 duizend) hield zich lang afzijdig van dit gevecht, maar dat is binnenkort afgelopen: vanaf eind augustus is het blad twintig procent dikker, de omvang gaat van 60 naar 72 pagina’s. En ook aan het commerciële front timmert Autoweek aan de weg: het heeft een Showroom geopend. Automerken kunnen in het blad en op www.autoweek.nl advertorials plaatsen waarin verkoopacties onder de aandacht worden gebracht. Die Showroom is overigens een coproductie van uitgever Sanoma en Aumacon, het bureau van ex-Hyundai-importeur Clem Dickmann.

We hebben tot nu toe niet gemerkt dat AutoPodium en GTO onze oplages onder druk zetten, zeggen zegslieden bij de diverse autobladen. Maar als je naar een iets langere periode kijkt, zie je wel degelijk dalende oplages. Tussen begin 2001 en eind vorig jaar liep de oplage van Autovisie terug van 59 naar 55 duizend (HOI-cijfers, afgerond op duizendtallen), die van Autoweek van 127 naar 122 duizend, terwijl Autokampioen min of meer stabiel bleef op 54 duizend. Carros boekte als enige van de bekendere autobladen groei: het ging van 17 naar 23 duizend. “Wij zitten in een heel aparte niche, richten ons op mensen die in de markt zijn voor auto’s vanaf 60 duizend euro en zijn niet zozeer op auto’s, maar op auto & lifestyle gericht”, zegt hoofdredacteur Carlo Brantsen.

Intussen heeft de aanstichter van alle autobladenbewegingen het moeilijk: eind vorig jaar zat Autopodium op een oplage van een kleine zevenduizend. Maar er wordt aan gewerkt: in het juni-nummer wordt een restyling en een inhoudelijke koerswijziging zichtbaar, aldus mede-oprichter Bas Heideman. “We gaan iets breder, zullen meer gaan brengen dan alleen maar auto.” Ook Autovisie komt vanaf nummer 13 (dat over drie weken uitkomt) met een aantal veranderingen, vertelt hoofdredacteur Ton Roks: “Ons blad wordt groter en de cover wordt zwaarder. Verder gaan we structureel van 96 naar 100 pagina’s. Dat lijkt niet zoveel, maar eind vorig jaar gingen we al van 80 naar 96.” Ook de nog vrij jonge Blauwe Zone in het hart van het blad wordt bijgeschaafd, vertelt Roks: “Het catern wordt uitgebreid naar 16 pagina’s en wordt op krantenpapier gedrukt. Daarmee maken we het weer bereikbaar voor de kleinere adverteerders om in Autovisie te staan.” Op de wat langere termijn moeten ook de rubrieksadvertenties meer aandacht krijgen. Roks: “Dat soort adverteerders zijn de afgelopen jaren steeds meer naar internet vertrokken, maar daar is het aanbod nu zo groot dat het voor een aanbieder van een wat apartere auto toch interessant kan zijn om in Autovisie te adverteren. Het is de bedoeling dat er straks een keuzemenu komt voor wie een Speurder opgeeft, waarin hij kan aangeven op hij ook in Autovisie wil staan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.