Mercedes bekent schuld
In verschillende klanttevredenheidsonderzoeken, onder meer van de ADAC en van JD Power, scoort Mercedes laag. Elektronische systemen die in veel gevallen niet eens door de berijders worden gebruikt, zorgen steeds vaker voor uitval. De contactsleutel bijvoorbeeld, waarin de stand van stoelen en spiegels en de interieurtemperatuur kan worden geprogrammeerd, leidt geregeld tot storingen, zegt de FTD. Problemen als spanningsverlies in het boordnet, lege accu’s en storingen met handsfree- of navigatiesystemen voeren de lijst van problemen met de E-klasse aan.
Minder taxi’s
Volgens berichten in de Duitse vakpers komt het geregeld voor dat bij Mercedes-dealers de helft van de werkplaatscapaciteit wordt ingenomen door dit soort storingen. Op de Duitse taximarkt heerst ontevredenheid over het gegeven dat bijvoorbeeld remblokken en lampjes alleen nog maar in de dealerwerkplaats kunnen worden gewisseld. Mercedes’ aandeel in de taximarkt is de laatste jaren gedaald van tachtig tot zestig procent. In de totale markt is de E-klasse niettemin nog altijd marktleider, voor zijn tegenvoeters van BMW en Audi.