Actiegeweld houdt autoverkopen overeind

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cumulatieve achterstand op 2002 is daarmee teruggebracht tot nog maar zo’n 2.200 auto’s (0,5%). Dé grote vraag is wat de resterende maanden gaan brengen. Want ook al lijkt er een stabiel marktveld te zijn ontstaan, de spelers zijn oh zo onrustig. Het actiegeweld is enorm, de reclame-uitgaven skyhigh; je kunt geen reclameblok zien of horen of er komt wel een autoaanbieding voorbij. Dat er ook sterk op bonussen gewerkt wordt, is ook duidelijk zichtbaar. Alleen al op 30 september (laatste dag van de maand) werden dik 7.500 auto’s geregistreerd, bijna 18% van het maandtotaal. Hoe lang kunnen de importeurs en dealers dit nog volhouden? En vooral, hoelang is de consument nog bereid en in staat om zijn of haar autoaanschaf te vervroegen?

Slingers
Voorlopig kunnen de slingers in de Bredase burelen van Opel Nederland nog even blijven hangen, want zij blijven aan kop. Het verschil met rivaal Peugeot is over de eerste negen maanden gemeten uitgelopen tot precies 606 afleveringen. Saillant detail: op 29 september liep Peugeot nog 31 stuks voor. Duidelijk is dat Opel er heel veel aan gelegen is om die voorsprong te behouden. Bij Peugeot lag er tot voor kort niemand echt wakker van. Maar er zal zo langzamerhand toch ook bij hen het besef gaan doordringen dat het nú of nooit is. Een echte leeuw wil immers gewoon de baas zijn. Toch?

Armada
Nummer drie in de markt – Renault – is nu dan eindelijk aan het opstomen. In september was Renault met een marktaandeel van 14,5% zelfs veruit marktleider; royaal voor Opel (12,3%) en Peugeot (11,1%). Bij Volkswagen en Ford lopen de cijfers steeds verder terug. De nummers zes en zeven – Citroën en Toyota – doen het daarentegen prima. Leuke strijd ook om de achtste plaats. Kandidaten zijn Mercedes, Volvo en Hyundai; voorlopig leidt De Ster. Maar een B-to-C merk als Hyundai heeft normaal gesproken (door het gaandeweg opdrogen van de zakelijk afleveringen) de beste kansen in het vierde kwartaal. De Koreaanse armada ligt sowieso goed op koers, ook Kia (+96%) en Daewoo (+29%) doen het prima. Bij de Japanse merken minder eenduidigheid; Toyota, Nissan en Mazda liggen goed in de markt, de rest doet het matig tot slecht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Actiegeweld houdt autoverkopen overeind | Automotive Online

Actiegeweld houdt autoverkopen overeind

Redactie Redactie
• Laatste update:

De cumulatieve achterstand op 2002 is daarmee teruggebracht tot nog maar zo’n 2.200 auto’s (0,5%). Dé grote vraag is wat de resterende maanden gaan brengen. Want ook al lijkt er een stabiel marktveld te zijn ontstaan, de spelers zijn oh zo onrustig. Het actiegeweld is enorm, de reclame-uitgaven skyhigh; je kunt geen reclameblok zien of horen of er komt wel een autoaanbieding voorbij. Dat er ook sterk op bonussen gewerkt wordt, is ook duidelijk zichtbaar. Alleen al op 30 september (laatste dag van de maand) werden dik 7.500 auto’s geregistreerd, bijna 18% van het maandtotaal. Hoe lang kunnen de importeurs en dealers dit nog volhouden? En vooral, hoelang is de consument nog bereid en in staat om zijn of haar autoaanschaf te vervroegen?

Slingers
Voorlopig kunnen de slingers in de Bredase burelen van Opel Nederland nog even blijven hangen, want zij blijven aan kop. Het verschil met rivaal Peugeot is over de eerste negen maanden gemeten uitgelopen tot precies 606 afleveringen. Saillant detail: op 29 september liep Peugeot nog 31 stuks voor. Duidelijk is dat Opel er heel veel aan gelegen is om die voorsprong te behouden. Bij Peugeot lag er tot voor kort niemand echt wakker van. Maar er zal zo langzamerhand toch ook bij hen het besef gaan doordringen dat het nú of nooit is. Een echte leeuw wil immers gewoon de baas zijn. Toch?

Armada
Nummer drie in de markt – Renault – is nu dan eindelijk aan het opstomen. In september was Renault met een marktaandeel van 14,5% zelfs veruit marktleider; royaal voor Opel (12,3%) en Peugeot (11,1%). Bij Volkswagen en Ford lopen de cijfers steeds verder terug. De nummers zes en zeven – Citroën en Toyota – doen het daarentegen prima. Leuke strijd ook om de achtste plaats. Kandidaten zijn Mercedes, Volvo en Hyundai; voorlopig leidt De Ster. Maar een B-to-C merk als Hyundai heeft normaal gesproken (door het gaandeweg opdrogen van de zakelijk afleveringen) de beste kansen in het vierde kwartaal. De Koreaanse armada ligt sowieso goed op koers, ook Kia (+96%) en Daewoo (+29%) doen het prima. Bij de Japanse merken minder eenduidigheid; Toyota, Nissan en Mazda liggen goed in de markt, de rest doet het matig tot slecht.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.