Minister néémt gegevens en gééft twee jaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een korte historie: Tineke Netelenbos besloot in 2001 om de NAW-gegevens uit het kentekenregister niet langer (via RDC Datacentrum) aan de autobranche ter beschikking te stellen. Reden daarvoor was de komst van RDC-concurrent Stidenda, die net als het RDC over de gegevens wilde beschikken. Op het ministerie gingen toen alarmbellen rinkelen: als er meerdere partijen met de gegevens de boer op gingen, werd de situatie onbeheersbaar en kon de privacy van de burger in het geding raken, redeneerden de ambtenaren van V&W. Tot de komst van Stidenda werden de gegevens onder meer door auto-importeurs en dealers voor commerciële doeleinden (mailingen) gebruikt, maar daarvoor waren gedragsregels opgesteld en er kwamen niet of nauwelijks klachten van de consument binnen, aldus een rapport dat hierover na de komst van Stidenda werd opgesteld.

Rai en Bovag hebben de laatste maanden – naar nu blijkt vruchteloos – getracht minister De Boer alsnog op andere gedachten te brengen. Wel is de overgangstermijn met dik twee jaar verlengd, tot 1 maart 2006. In de komende tijd kan ook Stidenda desgewenst over de NAW-gegevens beschikken.
Doordat de NAW-gegevens op termijn niet langer beschikbaar zijn, wordt het benaderen van consumenten duurder en zullen er meer fouten in optreden, aldus Janssen. Hij zegt dan ook dat Rai en Bovag zullen kijken of ze – ter compensatie van de stijgende kosten voor de branche – een schadeclaim bij het ministerie kunnen indienen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Minister néémt gegevens en gééft twee jaar | Automotive Online

Minister néémt gegevens en gééft twee jaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een korte historie: Tineke Netelenbos besloot in 2001 om de NAW-gegevens uit het kentekenregister niet langer (via RDC Datacentrum) aan de autobranche ter beschikking te stellen. Reden daarvoor was de komst van RDC-concurrent Stidenda, die net als het RDC over de gegevens wilde beschikken. Op het ministerie gingen toen alarmbellen rinkelen: als er meerdere partijen met de gegevens de boer op gingen, werd de situatie onbeheersbaar en kon de privacy van de burger in het geding raken, redeneerden de ambtenaren van V&W. Tot de komst van Stidenda werden de gegevens onder meer door auto-importeurs en dealers voor commerciële doeleinden (mailingen) gebruikt, maar daarvoor waren gedragsregels opgesteld en er kwamen niet of nauwelijks klachten van de consument binnen, aldus een rapport dat hierover na de komst van Stidenda werd opgesteld.

Rai en Bovag hebben de laatste maanden – naar nu blijkt vruchteloos – getracht minister De Boer alsnog op andere gedachten te brengen. Wel is de overgangstermijn met dik twee jaar verlengd, tot 1 maart 2006. In de komende tijd kan ook Stidenda desgewenst over de NAW-gegevens beschikken.
Doordat de NAW-gegevens op termijn niet langer beschikbaar zijn, wordt het benaderen van consumenten duurder en zullen er meer fouten in optreden, aldus Janssen. Hij zegt dan ook dat Rai en Bovag zullen kijken of ze – ter compensatie van de stijgende kosten voor de branche – een schadeclaim bij het ministerie kunnen indienen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.