Omstreden faillissement Speedy Belgium (Kwik-Fit)

Redactie Redactie
• Laatste update:

“We hebben de boeken gisteren inderdaad neergelegd. Ik heb dat gedaan om onze tegoeden in België te beschermen.”
De faillissementsaanvraag zal de crediteuren van Speedy verrassen, want het is ongewoon dat een grote onderneming als CVC Capital Partners – dat Kwik-Fit vorig jaar overnam van Ford – de financiële verantwoordelijkheid voor een dochteronderneming afwijst. “Het was voor ons ook een complete verrassing dat we zo in de steek zijn gelaten”, reageert Lischetzki. “Anderzijds begrijp ik de achtergrond wel: een investeerder als CVC kijkt heel anders tegen een onderneming als de onze aan dan bijvoorbeeld Tom Farmer (voormalig eigenaar van Kwik-Fit, red.) of Ford.”

Juridische strijd
Op de achtergrond ontwikkelt zich mogelijk een interessante juridische strijd. Speedy Belgium bvba is honderd procent eigendom van Speedy Belgium Holding, dat op zijn beurt weervoor 99,9% eigendom is van Kwik-Fit en voor 0,1% van Speedy Canada, bevestigt Lischetzki. Doordat Kwik-Fit niet honderd procent eigenaar is van de Belgische holding, is het strikt genomen financieel niet aansprakelijk voor deze dochter. Maar Kwik-Fit zou volgens een betrokkene wel een ‘letter of comfort’ hebben afgegeven die het bedrijf verplicht zich in te spannen om aan alle financiële verplichtingen van zijn Belgische dochter te voldoen. De verwachting is volgens deze insider dan ook dat schuldeisers – met name bandenleveranciers zouden er voor miljoenen bij in schieten – zich niet zomaar bij de ontwikkelingen zullen neerleggen en dat de zaak een juridisch staartje krijgt.
Lischetzki zegt weinig problemen met schuldeisers te verwachten. “We hebben tot 31 januari alles betaald.” Hij is aan het onderhandelen over een doorstart van de circa twintig Speedy-vestigingen die volgens hem levensvatbaar zijn. Daarover worden gesprekken gevoerd met de curator, potentiële overnamekandidaten en schuldeisers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Omstreden faillissement Speedy Belgium (Kwik-Fit) | Automotive Online

Omstreden faillissement Speedy Belgium (Kwik-Fit)

Redactie Redactie
• Laatste update:

“We hebben de boeken gisteren inderdaad neergelegd. Ik heb dat gedaan om onze tegoeden in België te beschermen.”
De faillissementsaanvraag zal de crediteuren van Speedy verrassen, want het is ongewoon dat een grote onderneming als CVC Capital Partners – dat Kwik-Fit vorig jaar overnam van Ford – de financiële verantwoordelijkheid voor een dochteronderneming afwijst. “Het was voor ons ook een complete verrassing dat we zo in de steek zijn gelaten”, reageert Lischetzki. “Anderzijds begrijp ik de achtergrond wel: een investeerder als CVC kijkt heel anders tegen een onderneming als de onze aan dan bijvoorbeeld Tom Farmer (voormalig eigenaar van Kwik-Fit, red.) of Ford.”

Juridische strijd
Op de achtergrond ontwikkelt zich mogelijk een interessante juridische strijd. Speedy Belgium bvba is honderd procent eigendom van Speedy Belgium Holding, dat op zijn beurt weervoor 99,9% eigendom is van Kwik-Fit en voor 0,1% van Speedy Canada, bevestigt Lischetzki. Doordat Kwik-Fit niet honderd procent eigenaar is van de Belgische holding, is het strikt genomen financieel niet aansprakelijk voor deze dochter. Maar Kwik-Fit zou volgens een betrokkene wel een ‘letter of comfort’ hebben afgegeven die het bedrijf verplicht zich in te spannen om aan alle financiële verplichtingen van zijn Belgische dochter te voldoen. De verwachting is volgens deze insider dan ook dat schuldeisers – met name bandenleveranciers zouden er voor miljoenen bij in schieten – zich niet zomaar bij de ontwikkelingen zullen neerleggen en dat de zaak een juridisch staartje krijgt.
Lischetzki zegt weinig problemen met schuldeisers te verwachten. “We hebben tot 31 januari alles betaald.” Hij is aan het onderhandelen over een doorstart van de circa twintig Speedy-vestigingen die volgens hem levensvatbaar zijn. Daarover worden gesprekken gevoerd met de curator, potentiële overnamekandidaten en schuldeisers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.