Consument: liever de dealer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Lademann & Partner (Hamburg; verder Lademann) uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende verkoop- en after saleskanalen. Voor het onderzoek zijn in vijf landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland) telkens honderd consumenten geïnterviewd. Aan de orde kwamen uiteenlopende zaken als prijzen en kortingen, advisering door verkopers, afstand tot het verkoop- of servicepunt, de mogelijkheid voor een testrit, het persoonlijke contact en aflevertijden.
Een van de conclusies van Lademann luidt dat de meeste consumenten een hogere dunk hebben van dealers die slechts één merk voeren dan van multifranchise-dealers. Die voorkeur zou volgens het rapport vooral te danken zijn aan de eisen die de klanten stellen aan de kennis en vaardigheden van de dealers. De overheersende opinie is dat merkgespecialiseerde dealers verwachtingen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur beter kunnen inlossen. Lademan verwacht daarom dat bedrijven die gebruik maken van een alternatief distributiekanaal slechts mondjesmaat zullen doordringen tot de markt, en dan nog alleen op voorwaarde dat er een minimum aan kwalitatief goede service wordt geboden.
De huidige structuur van de autodistributie in de Europese Unie komt volgens het rapport in grote lijnen overeen met de wensen van de consument; internet-initiatieven die proberen direct auto’s aan consumenten te slijten zouden daarom nauwelijks een kans hebben. Zelfs bij jongere kopers is hun populariteit niet erg groot: juist die kopersgroep is volgens Lademann geneigd voor zekerheid te kiezen, omdat zij met de aankoop van een nieuwe auto een relatief groot risico nemen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Consument: liever de dealer | Automotive Online

Consument: liever de dealer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Lademann & Partner (Hamburg; verder Lademann) uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende verkoop- en after saleskanalen. Voor het onderzoek zijn in vijf landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland) telkens honderd consumenten geïnterviewd. Aan de orde kwamen uiteenlopende zaken als prijzen en kortingen, advisering door verkopers, afstand tot het verkoop- of servicepunt, de mogelijkheid voor een testrit, het persoonlijke contact en aflevertijden.
Een van de conclusies van Lademann luidt dat de meeste consumenten een hogere dunk hebben van dealers die slechts één merk voeren dan van multifranchise-dealers. Die voorkeur zou volgens het rapport vooral te danken zijn aan de eisen die de klanten stellen aan de kennis en vaardigheden van de dealers. De overheersende opinie is dat merkgespecialiseerde dealers verwachtingen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur beter kunnen inlossen. Lademan verwacht daarom dat bedrijven die gebruik maken van een alternatief distributiekanaal slechts mondjesmaat zullen doordringen tot de markt, en dan nog alleen op voorwaarde dat er een minimum aan kwalitatief goede service wordt geboden.
De huidige structuur van de autodistributie in de Europese Unie komt volgens het rapport in grote lijnen overeen met de wensen van de consument; internet-initiatieven die proberen direct auto’s aan consumenten te slijten zouden daarom nauwelijks een kans hebben. Zelfs bij jongere kopers is hun populariteit niet erg groot: juist die kopersgroep is volgens Lademann geneigd voor zekerheid te kiezen, omdat zij met de aankoop van een nieuwe auto een relatief groot risico nemen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.