Webshop nieuwe onderdelen voor consumenten
Door zelf de onderdelen te bestellen, kunnen consumenten flink op onderdelen besparen, legt initiatiefnemer Ivo Heeren uit. “De marge die een garage rekent, varieert van vijftien tot dertig procent; die hoeven ze nu niet te betalen.”
Nieuwe klanten
Bij bestelling krijgen klanten desgewenst het adres van de bij het initiatief aangesloten garages om het onderdeel te laten monteren. Het klinkt een beetje als met een eigen biefstukje naar een restaurant gaan om hem klaar te laten maken. Toch reageren autobedrijven positief op het initiatief, zegt Heeren. “Het autobedrijf verdient weliswaar niet aan het onderdeel, maar wel aan de werkzaamheden. Bovendien krijgt hij een nieuwe klant binnen.”
Een van die garagebedrijven is BCS Abcoude. Eigenaar Bert Sissink onderschrijft de lezing van Heeren. “Aan deze mensen verkopen we in ieder geval het arbeidsloon. En als we ze goed helpen, is de kans groot dat ze klant bij ons blijven. Bijvoorbeeld voor onderhoud en apk. Dat kun je immers niet online inkopen.” Van de zeven aangesloten bedrijven is het merendeel Bosch Car Service-lid. Toch is er geen link tussen BCS en Easycarparts, weet Sissink. “Het is wel zo dat het vaak een bepaald slag bedrijven is dat op dit soort nieuwe initiatieven springen, namelijk echte ondernemers.”
Brezan: nooit van gehoord
Heeren verstuurt de onderdelen per post naar de klant of het garagebedrijf en bestelt de onderdelen bij een vestiging van Brezan. Peter-Jan Stormmesand, algemeen directeur van Brezan, kende dit bedrijf nog niet. “We houden dit soort initiatieven altijd goed in de gaten. Op zich zie ik er geen probleem in, zolang ze de markt niet verstoren en onze naam niet te grabbel gooien.”