Volkswagen voorkomt productieproblemen door omvaren schepen

Crisis • Europese autofabrikanten halen ongeveer 70 procent van hun onderdelen via de Rode Zee uit Azië. Grote containerrederijen als Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee ook.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Het Duitse autoconcern Volkswagen voorkomt productieproblemen doordat het al sinds december schepen met onderdelen uit Azië een andere route laat varen dan via de Rode Zee. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf gezegd, zo meldt ANP.

Tesla en Volvo Cars hebben juist wel te maken met verstoringen bij de productie omdat schepen vertraging oplopen door aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart in de Rode Zee.

Volkswagen besloot, na het uitbreken van de crisis in de Rode Zee, om schepen via Kaap de Goede Hoop te laten varen in plaats van door het Suezkanaal. Door de andere route nemen de levertijden met twee weken toe, maar daarmee is volgens de autoproducent rekening gehouden in de productieschema’s.

Tesla, Volvo en Stellantis

Tesla maakte vorige week bekend dat de productie bij zijn fabriek in de buurt van Berlijn eind deze maand voor twee weken grotendeels stil zal worden gelegd door een gebrek aan onderdelen en Volvo Cars heeft een fabriek in België enkele dagen stilgelegd om vertragingen met de aanvoer van onderdelen.

Stellantis ontwijkt op zijn beurt de problemen in de Rode Zee door in te zetten op luchtvracht. Volgens de woordvoerder heeft de autofabrikant “tot nu toe vrijwel geen impact op de productie ondervonden.”

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Volkswagen voorkomt productieproblemen door omvaren schepen | Automotive Online

Volkswagen voorkomt productieproblemen door omvaren schepen

Crisis • Europese autofabrikanten halen ongeveer 70 procent van hun onderdelen via de Rode Zee uit Azië. Grote containerrederijen als Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee ook.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Het Duitse autoconcern Volkswagen voorkomt productieproblemen doordat het al sinds december schepen met onderdelen uit Azië een andere route laat varen dan via de Rode Zee. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf gezegd, zo meldt ANP.

Tesla en Volvo Cars hebben juist wel te maken met verstoringen bij de productie omdat schepen vertraging oplopen door aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart in de Rode Zee.

Volkswagen besloot, na het uitbreken van de crisis in de Rode Zee, om schepen via Kaap de Goede Hoop te laten varen in plaats van door het Suezkanaal. Door de andere route nemen de levertijden met twee weken toe, maar daarmee is volgens de autoproducent rekening gehouden in de productieschema’s.

Tesla, Volvo en Stellantis

Tesla maakte vorige week bekend dat de productie bij zijn fabriek in de buurt van Berlijn eind deze maand voor twee weken grotendeels stil zal worden gelegd door een gebrek aan onderdelen en Volvo Cars heeft een fabriek in België enkele dagen stilgelegd om vertragingen met de aanvoer van onderdelen.

Stellantis ontwijkt op zijn beurt de problemen in de Rode Zee door in te zetten op luchtvracht. Volgens de woordvoerder heeft de autofabrikant “tot nu toe vrijwel geen impact op de productie ondervonden.”

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.