Omzet Volvo groeit met 17 procent

Volvo • Door leveringsbeperkingen en lockdowns in China verkocht Volvo 12 procent minder voertuigen dan in 2021.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Omzet Volvo 2022 groeit met 17 procent
De verkoop van Volvo's elektrische auto's is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2021. (Foto Volvo)

Volvo Cars heeft in 2022 een omzet gehaald van 29,3 miljard euro, een groei van 17 procent ten opzichte van 2021. Ook de winst groeide met 20 procent naar 1,5 miljard euro. De Zweedse autofabrikant heeft door het moeilijke jaar, met aanhoudende leveringsbeperkingen en lockdowns in China, 615 duizend voertuigen verkocht, 12 procent minder dan het jaar ervoor.

De verkoop van Volvo’s elektrische auto’s is daarentegen meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar, waardoor 11 procent van de verkoop over het hele jaar werd toegeschreven aan volledig elektrische auto’s, tegenover 4 procent in 2021.

“We hebben de zware turbulentie van het jaar goed doorstaan en vooruitgang geboekt met onze strategische ambities in 2022, nu we versneld toewerken naar ons doel om tegen het einde van het decennium een volledig elektrisch autobedrijf te worden en tegen 2040 klimaatneutraal”, aldus Jim Rowan, president en chief executive Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

Omzet Volvo groeit met 17 procent | Automotive Online

Omzet Volvo groeit met 17 procent

Volvo • Door leveringsbeperkingen en lockdowns in China verkocht Volvo 12 procent minder voertuigen dan in 2021.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Omzet Volvo 2022 groeit met 17 procent
De verkoop van Volvo's elektrische auto's is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2021. (Foto Volvo)

Volvo Cars heeft in 2022 een omzet gehaald van 29,3 miljard euro, een groei van 17 procent ten opzichte van 2021. Ook de winst groeide met 20 procent naar 1,5 miljard euro. De Zweedse autofabrikant heeft door het moeilijke jaar, met aanhoudende leveringsbeperkingen en lockdowns in China, 615 duizend voertuigen verkocht, 12 procent minder dan het jaar ervoor.

De verkoop van Volvo’s elektrische auto’s is daarentegen meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar, waardoor 11 procent van de verkoop over het hele jaar werd toegeschreven aan volledig elektrische auto’s, tegenover 4 procent in 2021.

“We hebben de zware turbulentie van het jaar goed doorstaan en vooruitgang geboekt met onze strategische ambities in 2022, nu we versneld toewerken naar ons doel om tegen het einde van het decennium een volledig elektrisch autobedrijf te worden en tegen 2040 klimaatneutraal”, aldus Jim Rowan, president en chief executive Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.