Leasemaatschappijen anticiperen op vlaktaks

Jarenlang profiteerden leaserijders van gunstige bijtellingstarieven. Eind 2015 werden alle records verbroken met een wisselhausse, een registratiestijging van maar liefst 98 procent in december. De 14 procent-Peugeots 308 werden nog snel massaal ingeslagen. Ook de ­Mitsubishi Outlander phev was niet aan te slepen. Maar een merk als Hyundai kreeg klappen omdat geen enkel model in een gunstige categorie viel. Dit jaar probeert Hyundai juist te ­profiteren met de Ioniq (ph)ev (zie ook Autonieuws op pagina 50). Na dit jaar is het feest grotendeels voorbij (zie kader).

MKB-troef

Volgens marketingdirecteur Martijn Versteegen bestond zo’n 90 procent van de bestellingen bij Leaseplan de afgelopen jaren uit een auto die in een gunstige bijtellingscategorie viel. “De vlaktaks gaat het speelveld dan ook enorm veranderen.” Stern Groep kondigde in zijn halfjaarbericht aan dat er een kleine phev-wisselhausse aankomt. Marco Vlaar, directeur van Stern Lease, legt uit dat hun klanten qua grootte vaak aan de onderkant van het mkb zitten en daarom phev mogen rijden. “Dat zijn klanten met zo’n 2 tot 3 auto’s per bedrijf. De berijder is vaak dga of managementlid, die wel een auto van 50 duizend euro of meer mag leasen.” 

Kleine doelgroep

Wilbert Phillippo, directeur van Leasetrader, onderschrijft de stelling van Vlaar en denkt niet dat er zo’n run op phev’s ontstaat als vorig jaar het geval was. “De aantallen zullen meevallen, er is slechts een zeer kleine doelgroep waar dit nog interessant voor is. Een phev is voor een berijder gunstig vanwege de lage bijtelling, maar het leasebedrag voor de werkgever is hoog. De meeste leaserijders vallen niet binnen dit budget. Het zullen vooral ondernemers zijn die hiervoor kiezen, maar die hebben er al een aangeschaft in de voorgaande jaren, óf rijden te veel kilometers om vooral elektrisch te ­rijden.” Er zal volgens hem een kleine groep mensen hierop anticiperen. “Alleen als een leasemaatschappij een klant bij een ander weg kan halen en een phev kan slijten, zullen ze hier actief op inspringen. Daarnaast worden nu nog meer dan ­honderd 7 procent-phev’s op Leasetrader aangeboden. Vooral nieuwe auto’s die net voor de jaarwisseling op ­kenteken zijn gezet. Dat bevestigt wat mij betreft mijn gedachte. Als je in september nog een 7 procent VW Passat kunt krijgen, waarom zou er dan aan het einde van het jaar een run ontstaan op 15 procent-uitvoeringen?”

Bijtellingstarieven

Bijtelling leaseauto’s

Jaar % bijtelling 0 gram/km % bijtelling 1-50 gram/km >% bijtelling 51-106 gram/km % bijtelling >106 gram/km
2016 4% 15% 21% 25%
2017-2020 4% 22% 22% 22%

 

Afkopen of verlengen

Vlaar denkt echt niet dat auto’s die nu rondrijden met een bijtelling van 25 procent volgend jaar op grote schaal voortijdig worden ingeleverd voor auto’s met 22 procent. “Het is al snel te duur om een contract af te kopen voor een bijtellingsvoordeel van 3 procent. Een werkgever zal daar niet snel aan meewerken.” Auto’s met lage bij­telling die nu ­worden ingeleverd gaan regelmatig de occasionlease in. “Er kan vaak nog een tot twee jaar van lage bijtelling genoten worden en het leasetarief gaat ook omlaag. Win-win voor zowel berijder als werkgever”, aldus Vlaar. Niet alleen het naar voren halen van het wisselen van auto kan een rol spelen eind dit jaar. Bij Leaseplan verwachten ze juist dat veel berijders hun ­contract verlengen. “Contracten van auto’s met lage bij­telling worden veel verlengd. En wie nu een nieuwe auto wil bestellen die momenteel in het 25 procenttarief valt, zal de ­afl­evering uitstellen tot na de jaarwisseling. Dan geldt immers voor dezelfde auto 22 procent bijtelling.”, aldus Versteegen. Dat uitstelgedrag is ook de verwachting van Vlaar. “De reguliere ver­vanging zal ­worden uitgesteld naar volgend jaar.” Maar ook contracten van berijders van 14-procentauto’s die bijna aflopen zullen verlengd ­worden. “Wij schrijven klanten er zelfs actief op aan”, aldus Vlaar.

Breder EV-publiek

Alleen het bijtellingtarief van volledig elektrische en waterstofauto’s blijft gelijk op 4 procent.
Vlaar verwacht niet dat de EV een enorme vlucht zal nemen. Versteegen ziet de vraag pas toenemen als er goedkopere modellen zijn met een grote actieradius.
“Tot nu toe zagen we vooral interesse uit de hoek van Tesla-rijders, maar de EV. Zeker wanneer het aanbod breder wordt en er nieuwe modellen op de markt komen die een praktische actieradius hebben en betaalbaar zijn voor de meeste leaserijders. Denk daarbij aan de ­Hyundai Ionic die er ook als EV komt.”

Evenementinformatie

Datum maandag 3 okt 12:40