Vakgarage: ‘Ik zou niet weten wat er beter kan’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Tom Boumanns: ik heb een prachtige kans gekregen.

In april van dit jaar werd Christien den Uil als directeur van Stichting Vakgarage opgevolgd door Edgar Brauckmann, voormalig eigenaar van Vakgarage Brauckmann. Niet alleen voor Brauckmann was dat een bijzondere carrièreswitch, ook voor zijn medewerker Tom Boumanns was het het begin van een nieuw avontuur. Hij nam het familiebedrijf over dat in april 1990 werd opgericht door de vader van Brauckmann.

Hoe kwam de opmerkelijke stoelendans tot stand? 

Tom Boumanns (TB): 15 jaar geleden ben ik bij het bedrijf begonnen als administratief medewerker. Een aantal jaren later ging ik de receptie erbij doen. Ik heb sindsdien veel geleerd over alle facetten van het bedrijf en de samenwerking beviel Edgar en mij zo goed dat we twee jaar geleden voor het eerst gesproken hebben over de mogelijkheid om het bedrijf over te nemen. Voor mij een prachtige kans.

Een familiebedrijf dat doe je toch niet zomaar van de hand?

Edgar Brauckmann (EB): Dat was inderdaad geen eenvoudige beslissing. Het is een prachtig bedrijf met een goede omzet, de hoogste klantenreviews (9.1 – red.) en finalist bij de verkiezing autobedrijf van het jaar. Tegelijkertijd kreeg ik het gevoel dat ik er het maximale had uitgehaald. Ik was 47 en ik dacht: als ik nog wat wil moet het nu. Mijn kinderen waren met 12 en 15 jaar nog te jong, en zo raakte ik in gesprek met Tom. Maar daar zijn lange en intensieve gesprekken met mijn vader aan vooraf gegaan.

En nu zit de nieuwe eigenaar met een andere familienaam en een formule opgescheept?

TB: Haha, de naam blijft inderdaad Vakgarage Brauckmann. En hetzelfde geldt voor de formule waar het bedrijf al sinds 1997 bij aangesloten is. Ik ken het niet anders en het bevalt mij heel goed, vooral de ondersteuning op gebieden waar ik zelf geen ster in ben, zoals de marketing. Ik ervaar het Vakgarage concept als heel groot pluspunt: je kunt ze bereiken, ze staan voor je klaar, de formule is bekend bij consumenten, ik zou eigenlijk niet weten wat er beter zou kunnen. Dus ik heb geen seconde getwijfeld over voortzetting.

Maar je wilt toch onderscheidend zijn?

TB: Natuurlijk wil ik mijn eigen stempel op het bedrijf drukken. Maar binnen de formule heb je ook alle vrijheid om als ondernemer je eigen koers te varen. Ik ga bijvoorbeeld meer doen met occasionverkoop. Dat doe ik zoals ik wil en de formule ondersteunt bijvoorbeeld met garantie en financiering.

Het is een lastige tijd om te starten als ondernemer

TB: De eerste twee maanden gingen heel goed en toen kwam ineens corona. Maar omdat ik geen schade en bijna geen nieuwverkoop doe, is het erg meegevallen. We hebben het zelfs drukker gehad dan normaal, dus dat leverde weer andere uitdagingen op. Ik heb me er in ’t begin wel beetje op verkeken hoeveel je als ondernemer ’s avonds mee naar huis neemt.

Maar je hebt aan Edgar een goede mentor

TB: Hij heeft me veel geleerd over hoe je het bedrijf toegankelijk maakt. Door veel glas te gebruiken en open te zijn in alles. Duidelijke en specifieke facturen en klanten zelf laten beslissen over hoe ze hun auto onderhouden en gerepareerd willen hebben.

Waar gaat de formule de komende jaren de meeste waarde toevoegen?

EB: We zetten vol in op digitalisering. Klantendata, slimme marketing, Pass-Thru, dat zijn zaken waar we onze franchisenemers helpen om het verschil te maken. Als marketingformule kunnen we dat uitstekend.

Kengetallen Vakgarage Brauckmann:

Oppervlakte 625 m²
Doorgangen: 3.500 p/j
Bruggen: 10
Monteurs: 3.5fte
Aantal APK’s: 1.000
Occasions: ca. 60
Olie: ca. 5.000 liter p/j
Banden: 1.250 p/j

Vakgarage: ‘Ik zou niet weten wat er beter kan’ | Automotive Online

Vakgarage: ‘Ik zou niet weten wat er beter kan’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Tom Boumanns: ik heb een prachtige kans gekregen.

In april van dit jaar werd Christien den Uil als directeur van Stichting Vakgarage opgevolgd door Edgar Brauckmann, voormalig eigenaar van Vakgarage Brauckmann. Niet alleen voor Brauckmann was dat een bijzondere carrièreswitch, ook voor zijn medewerker Tom Boumanns was het het begin van een nieuw avontuur. Hij nam het familiebedrijf over dat in april 1990 werd opgericht door de vader van Brauckmann.

Hoe kwam de opmerkelijke stoelendans tot stand? 

Tom Boumanns (TB): 15 jaar geleden ben ik bij het bedrijf begonnen als administratief medewerker. Een aantal jaren later ging ik de receptie erbij doen. Ik heb sindsdien veel geleerd over alle facetten van het bedrijf en de samenwerking beviel Edgar en mij zo goed dat we twee jaar geleden voor het eerst gesproken hebben over de mogelijkheid om het bedrijf over te nemen. Voor mij een prachtige kans.

Een familiebedrijf dat doe je toch niet zomaar van de hand?

Edgar Brauckmann (EB): Dat was inderdaad geen eenvoudige beslissing. Het is een prachtig bedrijf met een goede omzet, de hoogste klantenreviews (9.1 – red.) en finalist bij de verkiezing autobedrijf van het jaar. Tegelijkertijd kreeg ik het gevoel dat ik er het maximale had uitgehaald. Ik was 47 en ik dacht: als ik nog wat wil moet het nu. Mijn kinderen waren met 12 en 15 jaar nog te jong, en zo raakte ik in gesprek met Tom. Maar daar zijn lange en intensieve gesprekken met mijn vader aan vooraf gegaan.

En nu zit de nieuwe eigenaar met een andere familienaam en een formule opgescheept?

TB: Haha, de naam blijft inderdaad Vakgarage Brauckmann. En hetzelfde geldt voor de formule waar het bedrijf al sinds 1997 bij aangesloten is. Ik ken het niet anders en het bevalt mij heel goed, vooral de ondersteuning op gebieden waar ik zelf geen ster in ben, zoals de marketing. Ik ervaar het Vakgarage concept als heel groot pluspunt: je kunt ze bereiken, ze staan voor je klaar, de formule is bekend bij consumenten, ik zou eigenlijk niet weten wat er beter zou kunnen. Dus ik heb geen seconde getwijfeld over voortzetting.

Maar je wilt toch onderscheidend zijn?

TB: Natuurlijk wil ik mijn eigen stempel op het bedrijf drukken. Maar binnen de formule heb je ook alle vrijheid om als ondernemer je eigen koers te varen. Ik ga bijvoorbeeld meer doen met occasionverkoop. Dat doe ik zoals ik wil en de formule ondersteunt bijvoorbeeld met garantie en financiering.

Het is een lastige tijd om te starten als ondernemer

TB: De eerste twee maanden gingen heel goed en toen kwam ineens corona. Maar omdat ik geen schade en bijna geen nieuwverkoop doe, is het erg meegevallen. We hebben het zelfs drukker gehad dan normaal, dus dat leverde weer andere uitdagingen op. Ik heb me er in ’t begin wel beetje op verkeken hoeveel je als ondernemer ’s avonds mee naar huis neemt.

Maar je hebt aan Edgar een goede mentor

TB: Hij heeft me veel geleerd over hoe je het bedrijf toegankelijk maakt. Door veel glas te gebruiken en open te zijn in alles. Duidelijke en specifieke facturen en klanten zelf laten beslissen over hoe ze hun auto onderhouden en gerepareerd willen hebben.

Waar gaat de formule de komende jaren de meeste waarde toevoegen?

EB: We zetten vol in op digitalisering. Klantendata, slimme marketing, Pass-Thru, dat zijn zaken waar we onze franchisenemers helpen om het verschil te maken. Als marketingformule kunnen we dat uitstekend.

Kengetallen Vakgarage Brauckmann:

Oppervlakte 625 m²
Doorgangen: 3.500 p/j
Bruggen: 10
Monteurs: 3.5fte
Aantal APK’s: 1.000
Occasions: ca. 60
Olie: ca. 5.000 liter p/j
Banden: 1.250 p/j