Japans bijdehandje

Op de brug | Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Subaru Levorg is er in één motorsmaak en die rijden we in Bemmel bij Iwan Hegeman Autobedrijf de brug op.
De 1.6 liter viercilinder boxermotor ligt dwars voorin en is gekoppeld aan vierwielaandrijving. Een combi die bij vrijwel alle Subaru’s standaard is (zie kader). De Levorg is bovendien voorzien van een cvt-transmissie. Technicus Jordy van Scheijndel heeft meteen alle aandacht voor de Levorg. “Voordat ik bij Iwan Hegeman aan de slag ging, heb ik vijf jaar aan Honda’s gewerkt. Ik heb echt iets met Japanners en dit is natuurlijk wel bijzonder: een boxermotor zie je niet elke dag op de brug. Een Subaru overigens ook niet”, is de ervaring van Jordy.

De luchthapper in de motorkap doet vermoeden dat er heel wat gebeurt onder de motorkap. Jordy: “Hij ziet er een beetje uit zoals zijn gespierde broer, de WRX. Erg mooi, maar een 1.6’je klinkt dan wat mager. Hoewel 170 pk en 250 Nm best oké is”. Met dank aan de twin scroll turbo met intercooler, verwerkt in de compact ogende boxermotor. “Als je de kap omhoog doet, zie je meteen dat het Japans is. Er wordt altijd veel zorg besteed aan werkbaarheid. Neem bijvoorbeeld het oliefilter: dat zit op de motor en is voorzien van een hoge rand, een soort lekbakje voor als je hem losdraait. Er gaat geen druppel olie verloren.”

Lastige bougies

De dwarse plaatsing van het blok heeft voor- en nadelen. Zo ligt de multiriem perfect binnen handbereik. De bougies lijken minder speelruimte te hebben. “Er is maar weinig plek tussen de bougies en de zijkant van de motorruimte. Ik neem aan dat de penbobine er net nog uit kan, maar het zit allemaal wat onhandig.” De flatratetijd voor het vervangen van bougies is met 48 minuten dan ook meer dan het gemiddelde van circa 30 minuten. De led-koplampen worden voor grootlicht ondersteund door een halogeenlamp, die in een handomdraai te verwijderen is. 

De verrassing komt van onderen. Waar de meeste auto’s een vlakke, dichtgeschroefde onderkant hebben, toont de Levorg zich op de brug open en bloot aan de wereld. “Dat helemaal dichtschroeven is meer iets Europees. Zie je een stuk minder bij Japanners. Die zijn sowieso meer van traditie: als iets goed functioneert, ga je er niet aan sleutelen. Ook hier zie je dus best wel wat conventionele techniek, maar het werkt nog altijd perfect”, aldus Jordy. Een bijzonderheidje is volgens de technicus dat de remleidingen door het interieur lopen. “Dan zijn ze natuurlijk niet geheel te controleren.  Aan de andere kant: ze hebben ook geen last van weersinvloeden. Slim.” Vreemd is dan weer dat de starterkrans van het vliegwiel open en bloot onder de auto zichtbaar is. 

opdebrug2

Olie gaat onderlangs

Olie bijvullen voor het differentieel en de cvt gaat onderlangs en is goed aangegeven. “Daar heb je wel aparte apparatuur voor nodig.” Terwijl hij het zegt, kijkt Jordy al naar de remmen. “Ook hier ziet het er conventioneel uit. En gemakkelijk te bereiken. Ik hang zo even de Bosch KTS 540 eraan om te kijken of je daarmee de remmen in een servicestand kunt zetten. Niet alle Japanners zijn via de Bosch op te roepen.” De Levorg wel, zo blijkt later en ja, de remmen kunnen worden gesteld.

Al met al is de Levorg een goed te servicen auto. Een puntje van zorg is wel de hoeveelheid camera’s achter de voorruit. “Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, maar je ziet het wel steeds vaker, veiligheidssystemen met camera’s, radar, infrarood en noem maar op. Daar zullen we op den duur apparatuur voor moeten aanschaffen of meer gaan samenwerken met de merkdealers. Bijvoorbeeld als de ruit kapot is en alles opnieuw ingeregeld moet worden. Daar heb je echt specialistische spullen voor nodig. Maar we lossen het zeker op”, belooft Jordy. Hij steekt zijn duim omhoog om aan te geven dat de Levorg zeker welkom is bij Iwan Hegeman Autobedrijf.

TECHNISCHE GEGEVENS Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium / nieuwprijs (euro): vanaf 45.295 euro / motortype: 4-cilinder-boxer benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.600 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,1 l per 100 km / CO2-emissie: 164 gr per km / energielabel: F / transmissie: cvt / max. vermogen: 125 kW/170 pk @ 4.800-5.600 tpm. / max. koppel: 250 Nm @ 1.800-4.800 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 54 min. / bougies: 48 min. / distributieketting: 294 min. / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van complete koplampunit? / koplamp: 24 min. / voorbumper vervangen: 36 min. / twee voorschokdempers vervangen: 72 min.

Boxer en AWD

De boxermotor is een heilig gegeven voor de Japanse autobouwer. Net als aandrijving op vier wielen. Op één model na, de supersportieve achterwielaangedreven coupé BRZ, zijn alle Subaru’s voorzien van vierwielaandrijving. Daarmee tapt de fabrikant echt uit een ander vaatje dan de goegemeente. Dat Subaru zweert bij boxermotoren komt omdat deze aggregaten volgens het bedrijf door hun bouwwijze ‘van nature’ trillingsvrij lopen, zonder balansassen die weer voor extra gewicht en complexiteit zorgen. Daarnaast zorgt de boxermotor voor een laag zwaartepunt. Samen met de AWD draagt dat bij aan een goede wegligging. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium | Automotive Online
Japans bijdehandje

Op de brug | Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Subaru Levorg is er in één motorsmaak en die rijden we in Bemmel bij Iwan Hegeman Autobedrijf de brug op.
De 1.6 liter viercilinder boxermotor ligt dwars voorin en is gekoppeld aan vierwielaandrijving. Een combi die bij vrijwel alle Subaru’s standaard is (zie kader). De Levorg is bovendien voorzien van een cvt-transmissie. Technicus Jordy van Scheijndel heeft meteen alle aandacht voor de Levorg. “Voordat ik bij Iwan Hegeman aan de slag ging, heb ik vijf jaar aan Honda’s gewerkt. Ik heb echt iets met Japanners en dit is natuurlijk wel bijzonder: een boxermotor zie je niet elke dag op de brug. Een Subaru overigens ook niet”, is de ervaring van Jordy.

De luchthapper in de motorkap doet vermoeden dat er heel wat gebeurt onder de motorkap. Jordy: “Hij ziet er een beetje uit zoals zijn gespierde broer, de WRX. Erg mooi, maar een 1.6’je klinkt dan wat mager. Hoewel 170 pk en 250 Nm best oké is”. Met dank aan de twin scroll turbo met intercooler, verwerkt in de compact ogende boxermotor. “Als je de kap omhoog doet, zie je meteen dat het Japans is. Er wordt altijd veel zorg besteed aan werkbaarheid. Neem bijvoorbeeld het oliefilter: dat zit op de motor en is voorzien van een hoge rand, een soort lekbakje voor als je hem losdraait. Er gaat geen druppel olie verloren.”

Lastige bougies

De dwarse plaatsing van het blok heeft voor- en nadelen. Zo ligt de multiriem perfect binnen handbereik. De bougies lijken minder speelruimte te hebben. “Er is maar weinig plek tussen de bougies en de zijkant van de motorruimte. Ik neem aan dat de penbobine er net nog uit kan, maar het zit allemaal wat onhandig.” De flatratetijd voor het vervangen van bougies is met 48 minuten dan ook meer dan het gemiddelde van circa 30 minuten. De led-koplampen worden voor grootlicht ondersteund door een halogeenlamp, die in een handomdraai te verwijderen is. 

De verrassing komt van onderen. Waar de meeste auto’s een vlakke, dichtgeschroefde onderkant hebben, toont de Levorg zich op de brug open en bloot aan de wereld. “Dat helemaal dichtschroeven is meer iets Europees. Zie je een stuk minder bij Japanners. Die zijn sowieso meer van traditie: als iets goed functioneert, ga je er niet aan sleutelen. Ook hier zie je dus best wel wat conventionele techniek, maar het werkt nog altijd perfect”, aldus Jordy. Een bijzonderheidje is volgens de technicus dat de remleidingen door het interieur lopen. “Dan zijn ze natuurlijk niet geheel te controleren.  Aan de andere kant: ze hebben ook geen last van weersinvloeden. Slim.” Vreemd is dan weer dat de starterkrans van het vliegwiel open en bloot onder de auto zichtbaar is. 

opdebrug2

Olie gaat onderlangs

Olie bijvullen voor het differentieel en de cvt gaat onderlangs en is goed aangegeven. “Daar heb je wel aparte apparatuur voor nodig.” Terwijl hij het zegt, kijkt Jordy al naar de remmen. “Ook hier ziet het er conventioneel uit. En gemakkelijk te bereiken. Ik hang zo even de Bosch KTS 540 eraan om te kijken of je daarmee de remmen in een servicestand kunt zetten. Niet alle Japanners zijn via de Bosch op te roepen.” De Levorg wel, zo blijkt later en ja, de remmen kunnen worden gesteld.

Al met al is de Levorg een goed te servicen auto. Een puntje van zorg is wel de hoeveelheid camera’s achter de voorruit. “Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, maar je ziet het wel steeds vaker, veiligheidssystemen met camera’s, radar, infrarood en noem maar op. Daar zullen we op den duur apparatuur voor moeten aanschaffen of meer gaan samenwerken met de merkdealers. Bijvoorbeeld als de ruit kapot is en alles opnieuw ingeregeld moet worden. Daar heb je echt specialistische spullen voor nodig. Maar we lossen het zeker op”, belooft Jordy. Hij steekt zijn duim omhoog om aan te geven dat de Levorg zeker welkom is bij Iwan Hegeman Autobedrijf.

TECHNISCHE GEGEVENS Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium / nieuwprijs (euro): vanaf 45.295 euro / motortype: 4-cilinder-boxer benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.600 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,1 l per 100 km / CO2-emissie: 164 gr per km / energielabel: F / transmissie: cvt / max. vermogen: 125 kW/170 pk @ 4.800-5.600 tpm. / max. koppel: 250 Nm @ 1.800-4.800 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 54 min. / bougies: 48 min. / distributieketting: 294 min. / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van complete koplampunit? / koplamp: 24 min. / voorbumper vervangen: 36 min. / twee voorschokdempers vervangen: 72 min.

Boxer en AWD

De boxermotor is een heilig gegeven voor de Japanse autobouwer. Net als aandrijving op vier wielen. Op één model na, de supersportieve achterwielaangedreven coupé BRZ, zijn alle Subaru’s voorzien van vierwielaandrijving. Daarmee tapt de fabrikant echt uit een ander vaatje dan de goegemeente. Dat Subaru zweert bij boxermotoren komt omdat deze aggregaten volgens het bedrijf door hun bouwwijze ‘van nature’ trillingsvrij lopen, zonder balansassen die weer voor extra gewicht en complexiteit zorgen. Daarnaast zorgt de boxermotor voor een laag zwaartepunt. Samen met de AWD draagt dat bij aan een goede wegligging. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.