Stiba: nieuwe demontagevergoeding in de maak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Stiba-secretaris Stefan Cabri is de kans groot dat nog dit jaar een overeenkomst wordt bereikt tussen de ARN en de demontagebedrijven die er bij zijn aangesloten. De gemoederen bij de demontagebedrijven leken op het jaarcongres van Stiba, dat gisteren werd gehouden in Bodegraven, weer enigszins bedaard. Was de boosheid over het schrappen van de demontagepremie dan wellicht wat overdreven? “Nee ik denk het niet”, zegt Cabri. “Het heeft er voor gezorgd dat er opnieuw naar de plannen wordt gekeken en dat het ARN-bestuur zoekt naar een andere oplossing. Als de demontagebedrijven en Stiba niet in opstand waren gekomen, was de premie nu verleden tijd geweest.” 

Focwa-bestelplatform

Cabri ging in zijn openingsspeech kort de projecten af waar Stiba mee bezig is. Zo kwam onder meer de verhuizing van Sassenheim naar Woerden (in het kielzog van Focwa) voorbij. “Een kleinere behuizing was nodig.” Maar ook de plannen voor intensievere samenwerking met de schadebranchevereniging. Stiba is bijvoorbeeld in gesprek met Focwa over deelname aan het onderdelenbestelplatform dat Focwa aan het optuigen is. De drempel om gebruikte delen te monteren in plaats van nieuw zou hierdoor voor schadeherstellers lager moeten worden. “Het is daarbij wel belangrijk dat demontagebedrijven die willen aansluiten hun garantievoorwaarden goed op orde hebben en minimaal 1 jaar garantie geven op gebruikte delen.”  

Dat het steeds lastiger gaat worden om het passende (gebruikte) onderdeel bij een auto te vinden bleek uit de presentatie van Jasper Verweij, directeur van dataleverancier DAT Nederland. Waar in het verleden het kenteken en de eerste vier karakters van een chassisnummer voldoende waren om het passende onderdeel te vinden, blijken ook de laatste letters en nummers van de reeks onmisbare informatie te worden voor demontage- en auto- of schadebedrijf. Die zeggen namelijk iets over de uitvoering van de auto en de gemonteerde optiepakketten.

Koplampen

De nieuwe E-klasse van Mercedes-Benz blijkt bijvoorbeeld leverbaar te zijn met twintig verschillende koplampen per kant, zie dan nog maar eens de goede te vinden. “Het aantal verschillende modellen per merk nam in de afgelopen jaren weliswaar af met ruim 2 procent, maar er kwamen binnen dat model wel meer dan 38 procent meer verschillende uitvoeringen bij. Waar de prijslijst van de Mercedes C-klasse in 2007 nog 24 pagina’s telde zijn dat er nu meer dan 80 om alle opties en uitvoeringen kwijt te kunnen. Dat belooft wat voor de demontage van deze auto’s en de verkoop van de onderdelen”, aldus Verweij.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Stiba: nieuwe demontagevergoeding in de maak | Automotive Online

Stiba: nieuwe demontagevergoeding in de maak

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Stiba-secretaris Stefan Cabri is de kans groot dat nog dit jaar een overeenkomst wordt bereikt tussen de ARN en de demontagebedrijven die er bij zijn aangesloten. De gemoederen bij de demontagebedrijven leken op het jaarcongres van Stiba, dat gisteren werd gehouden in Bodegraven, weer enigszins bedaard. Was de boosheid over het schrappen van de demontagepremie dan wellicht wat overdreven? “Nee ik denk het niet”, zegt Cabri. “Het heeft er voor gezorgd dat er opnieuw naar de plannen wordt gekeken en dat het ARN-bestuur zoekt naar een andere oplossing. Als de demontagebedrijven en Stiba niet in opstand waren gekomen, was de premie nu verleden tijd geweest.” 

Focwa-bestelplatform

Cabri ging in zijn openingsspeech kort de projecten af waar Stiba mee bezig is. Zo kwam onder meer de verhuizing van Sassenheim naar Woerden (in het kielzog van Focwa) voorbij. “Een kleinere behuizing was nodig.” Maar ook de plannen voor intensievere samenwerking met de schadebranchevereniging. Stiba is bijvoorbeeld in gesprek met Focwa over deelname aan het onderdelenbestelplatform dat Focwa aan het optuigen is. De drempel om gebruikte delen te monteren in plaats van nieuw zou hierdoor voor schadeherstellers lager moeten worden. “Het is daarbij wel belangrijk dat demontagebedrijven die willen aansluiten hun garantievoorwaarden goed op orde hebben en minimaal 1 jaar garantie geven op gebruikte delen.”  

Dat het steeds lastiger gaat worden om het passende (gebruikte) onderdeel bij een auto te vinden bleek uit de presentatie van Jasper Verweij, directeur van dataleverancier DAT Nederland. Waar in het verleden het kenteken en de eerste vier karakters van een chassisnummer voldoende waren om het passende onderdeel te vinden, blijken ook de laatste letters en nummers van de reeks onmisbare informatie te worden voor demontage- en auto- of schadebedrijf. Die zeggen namelijk iets over de uitvoering van de auto en de gemonteerde optiepakketten.

Koplampen

De nieuwe E-klasse van Mercedes-Benz blijkt bijvoorbeeld leverbaar te zijn met twintig verschillende koplampen per kant, zie dan nog maar eens de goede te vinden. “Het aantal verschillende modellen per merk nam in de afgelopen jaren weliswaar af met ruim 2 procent, maar er kwamen binnen dat model wel meer dan 38 procent meer verschillende uitvoeringen bij. Waar de prijslijst van de Mercedes C-klasse in 2007 nog 24 pagina’s telde zijn dat er nu meer dan 80 om alle opties en uitvoeringen kwijt te kunnen. Dat belooft wat voor de demontage van deze auto’s en de verkoop van de onderdelen”, aldus Verweij.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.