Grünfeld pleit tegen schadeverledenpas
Leasemaatschappijen en Focwa – belangrijke relaties van ABZ – waren daar namelijk op tegen. Bovag probeerde de levering nog af te dwingen via de rechter, maar dat mislukte. De leasemaatschappijen zijn tegen het openbaar maken van de schadegegevens omdat dat hun ex-leaseauto’s benadeelt: die zouden door Bovag-bedrijven verkocht moeten worden mét een schadehistorie in de garantiepas, terwijl auto’s die in het grijze circuit zijn hersteld – en waarvan dus geen Audatex-gegevens bestaan – op papier brandschoon zouden zijn.
Grünfeld is het met de leasemaatschappijen eens. “En een groot aantal NDA-leden deelt die mening.” De kwestie speelt al langere tijd. “Ik heb het als voorzitter van de stichting Nationale Auto Pas vijf jaar tegen kunnen houden.” Hij betwijfelt ook of consumenten veel wijzer worden van de schadehistorie. “De hoogte van een schadebedrag zegt niets over de ernst van de schade.” Een ander nadeel van het openbaar maken van het schadeverleden is volgens Grünfeld dat er meer schades in het grijze circuit zullen worden hersteld, om zo te voorkomen dat een auto een schadehistorie krijgt.