ABZ neemt ESA over van ESA

Redactie Redactie
• Laatste update:

ESA is een platform voor gestandaardiseerd elektronisch berichtenverkeer tussen leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven. Zo worden via het systeem onder meer elektronisch facturen verstuurd en geaccordeerd. ESA is in 2001 opgericht door enkele leasemaatschappijen om de berichtenuitwisseling met schadebedrijven te vereenvoudigen en zo tot een lagere administratieve last te komen.

Sindsdien zijn er vijf leasemaatschappijen en evenveel schadeherstelketens op aangesloten en wordt de applicatie ondersteund door een vijftal it-pakketleveranciers. Volgens de huidige voorzitter van de Vereniging ESA, ALD-directeur Michel Dashorst, is dit een te geringe groei, gezien de potentie van het systeem.

Beste oplossing
Maandelijks worden er nu 7.000 schades via het systeem behandeld. “Wij als bestuur (bestaande uit leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven – red) geloven heilig in het systeem om de administratieve last omlaag te brengen en de efficiency te verhogen”, zegt Dashorst.
“De groei werd vooral bemoeilijkt doordat wij niet in staat bleken te zijn om dit systeem optimaal commercieel te vermarkten en te veel bezig waren met het verkennen van de technische mogelijkheden. De overname van ESA door ABZ is voor iedereen de beste oplossing”.

ABZ was al verantwoordelijk voor de bouw van de applicatie en neemt nu dus ook de commerciële exploitatie voor haar rekening. ABZ-directeur Peter van den Heuvel: “Ik verwacht dat het systeem nu veel sneller van de grond komt. Wij bouwen een generiek systeem en kunnen dat op details aanpassen aan de wensen van de klanten. De afspraken die we met de leasemaatschappijen maken, zijn dan vertrouwelijk.”

Koppelen
Daarnaast ontwikkelt ABZ al veel diensten voor schadeafhandeling, zegt Van den Heuvel. “Ik denk dat we zo’n 95 procent van al onze diensten aan dit systeem kunnen koppelen.” ABZ is onder meer leverancier van schadecalculatiesysteem Audatex, waarmee jaarlijks ongeveer één miljoen schades worden gecalculeerd, en Audaflow Schadeherstel, een platform voor het uitwisselen van schadedossiers tussen verzekeraars en schadebedrijven.
Overigens behoudt ESA wel een adviesraad waarin de gebruikers zitting hebben.

Secretaris
Roelof Vogelzang, in de afgelopen jaren door ESA ingehuurd als ambtelijk secretaris, is op de achtergrond actief om de overgang naar ABZ te ondersteunen. “Daarna houdt deze opdracht voor mij op”, aldus Vogelzang.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ABZ neemt ESA over van ESA | Automotive Online

ABZ neemt ESA over van ESA

Redactie Redactie
• Laatste update:

ESA is een platform voor gestandaardiseerd elektronisch berichtenverkeer tussen leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven. Zo worden via het systeem onder meer elektronisch facturen verstuurd en geaccordeerd. ESA is in 2001 opgericht door enkele leasemaatschappijen om de berichtenuitwisseling met schadebedrijven te vereenvoudigen en zo tot een lagere administratieve last te komen.

Sindsdien zijn er vijf leasemaatschappijen en evenveel schadeherstelketens op aangesloten en wordt de applicatie ondersteund door een vijftal it-pakketleveranciers. Volgens de huidige voorzitter van de Vereniging ESA, ALD-directeur Michel Dashorst, is dit een te geringe groei, gezien de potentie van het systeem.

Beste oplossing
Maandelijks worden er nu 7.000 schades via het systeem behandeld. “Wij als bestuur (bestaande uit leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven – red) geloven heilig in het systeem om de administratieve last omlaag te brengen en de efficiency te verhogen”, zegt Dashorst.
“De groei werd vooral bemoeilijkt doordat wij niet in staat bleken te zijn om dit systeem optimaal commercieel te vermarkten en te veel bezig waren met het verkennen van de technische mogelijkheden. De overname van ESA door ABZ is voor iedereen de beste oplossing”.

ABZ was al verantwoordelijk voor de bouw van de applicatie en neemt nu dus ook de commerciële exploitatie voor haar rekening. ABZ-directeur Peter van den Heuvel: “Ik verwacht dat het systeem nu veel sneller van de grond komt. Wij bouwen een generiek systeem en kunnen dat op details aanpassen aan de wensen van de klanten. De afspraken die we met de leasemaatschappijen maken, zijn dan vertrouwelijk.”

Koppelen
Daarnaast ontwikkelt ABZ al veel diensten voor schadeafhandeling, zegt Van den Heuvel. “Ik denk dat we zo’n 95 procent van al onze diensten aan dit systeem kunnen koppelen.” ABZ is onder meer leverancier van schadecalculatiesysteem Audatex, waarmee jaarlijks ongeveer één miljoen schades worden gecalculeerd, en Audaflow Schadeherstel, een platform voor het uitwisselen van schadedossiers tussen verzekeraars en schadebedrijven.
Overigens behoudt ESA wel een adviesraad waarin de gebruikers zitting hebben.

Secretaris
Roelof Vogelzang, in de afgelopen jaren door ESA ingehuurd als ambtelijk secretaris, is op de achtergrond actief om de overgang naar ABZ te ondersteunen. “Daarna houdt deze opdracht voor mij op”, aldus Vogelzang.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.