‘Diesels moeten in 2019 aan nieuwe Europese normen voldoen’
Vanaf september 2017 mogen nieuwe dieselauto’s in de Real Driving Emissions Test maximaal 60 procent meer NOx uitstoten dan de huidige EU-norm van 80 mg/km. Twee jaar later mogen ze volgens het voorstel niet meer dan 18,7 procent meer uitstoten. Deze marge is nodig omdat de nieuwe tests onnauwkeuriger zijn dan de laboratoriumtests.
Schappelijkheid
Volgens de krant noemen betrokkenen het plan ambitieus. Het voorstel is echter wel in lijn met wat de Europese autobranchevereniging Acea in Brussel inbracht, zo blijkt uit brief die in handen van de Engelse krant The Guardian is.
Anderen vinden het voorstel van de Commissie niet ver genoeg gaan. Groen Links-europarlementariër Eickhout vindt dat de auto-industrie met zijn frauduleus handelen “alle recht op schappelijkheid” heeft verloren, meldt de Volkskrant.
Ook staatssecretaris Mansveld zei eerder dat ze er in Brussel op aandrong om de strenge emissienorm al in 2017 effectief te laten worden.