ABN Amro verwacht omzetgroei van 3,5 procent voor autobranche

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

ABN Amro verwacht een omzetgroei van 3,5 procent van de autohandel en -reparatie in 2021 ten opzichte van 2020, het jaar waarin de sector met 6,5 procent kromp. Dat meldt het bedrijf vandaag.

De bank voorziet voor dit jaar nog wel problemen met de levering van nieuwe auto’s, die is vertraagd door een wereldwijd tekort aan chips. Daarentegen zorgt dit wel voor toenemende verkopen – met hogere prijzen – op de occasionmarkt.

Ook de branche zelf verwacht dat de leveringsproblemen een negatief zullen hebben op de bedrijfsvoering, blijkt onder andere uit de Conjunctuur enquête van het CBS en uit de Ondernemersmonitor van Bovag.

Terugval EV-verkoop

Met de leveringsproblemen in het achterhoofd verwacht de bank dit jaar een nieuwverkoop van 350 duizend personenauto’s, waarbij het hybride segment stijgt maar de groei in elektrische auto’s stopt als gevolg van het “wegvallen van subsidies en fiscale voordelen” (dit klopt overigens niet – de voordelen zijn alleen minder dan voorheen). Eerder waarschuwden de brancheverenigingen ook al voor een sterke terugval van de EV-verkoop, doordat zowel bijtellingsplafond als bijtellingskorting voor EV’s wordt verlaagd. 

Omdat het wagenpark naar verwachting blijft groeien, mede dankzij de sterke verkoopgroei van occasions, gaat ook de onderhoudsomzet omhoog. Op lange termijn zal de onderhoudsvraag afnemen als gevolg van de elektrificering van het wagenpark.

Consolidatie

Verder constateert ook de bank een verdere consolidatie in de markt, waaronder bij autodealers. Als reden voert de bank op dat de klanten voor nieuwe auto’s steeds vaker bedrijven (waaronder leasemaatschappijen) zijn dan particulieren, mede vanwege de verschuiving van aanschaf naar private lease. Anderzijds zoeken autofabrikanten steeds meer naar directe verkoop, waarbij dealers een rol als agent zouden vervullen. Volgens de bank neemt deze directe verkoop nu al toe, maar die bewering wordt nergens gestaafd.Onder andere Stellantis zou overgaan op een agentuurmodel.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.