Brancheverenigingen pleiten voor meer data uit ongevalsonderzoek
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Ik denk dat als men deze data goed onderzoekt dat we tot de conclusie moeten komen dat meer dan 80 % van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen.
Natuurlijk is de keuze van het juiste gereedschap een grote factor. Maar ik moet helaas, op basis van 35 jaar ervaring, tot de conclusie komen dat het meer een gebrek aan opleiding is.
Ziet u wel eens les auto’s op de snelweg? (bijna niet) De meeste rijscholen oefenen het rondje om de kerk dat wordt gebruikt als examentraject. Na het behalen van het rijbewijs mogen ze dat zelf uitzoeken. De files van alledag geven daar een goed beeld van, kleine foutjes met grote gevolgen.
Heeft u een basis-rijopleiding gehad met een rijvaardigheidstraining of anti-sliptraining? Hoe te handelen om noodsituaties (want daar hebben we het over) te voorkomen of op te lossen. De kennis en vaardigheden op dit gebied is zeer laag.Niemand leert wat van de plotselinge nood situatie in de praktijk. Hooguit de schrik en een tijdelijk aangepast gedrag. Ik geef o.a. trainingen aan jongeren, deze weten niets meer dan wij ouderen. 35 jaar geleden werd het ABS geïntroduceerd, ik zie nog steeds de grote ogen en de verwondering van mijn cursisten als ik de werking en beperking daarvan uitleg. De techniek schrijdt voort maar de gebruiker staat stil, al jaren.
Ik pleit ook voor betere banden onder iedere auto maar nog meer voor betere handen aan het stuur. Met de kennis en vaardigheid om in noodsituaties voor een oplossing te zorgen. Maar vooral nog meer om dit te voorkomen.
Begin bij de wortel en geef deze de juiste voedingstoffen om te groeien.
Leo Krippendorf
Voertuigbeheersing Nederland