Ikwilvanmijnautoaf.nl schrapt annuleringskosten en gaat kopers beoordelen
Auto-inkoopplatform Ikwilvanmijnautoaf.nl schaft de annuleringskosten voor particulieren die besluiten hun auto tĂłch niet te verkopen, maar wel al een deal hebben gesloten, af. Tegelijkertijd gaat het autobedrijven actiever beoordelen op klanttevredenheid. Ook gaan de aangesloten bedrijven een maandelijkse fee betalen.
“De laatste jaren wordt de automarkt overspoeld met nieuwe verkoopservices, dus wij moeten ons blijven onderscheiden”, zo verklaart dga Niels Oude Luttikhuis waarom de annuleringsfee wordt afgeschaft. “Het komt bijvoorbeeld voor dat klanten wat langer dan gedacht moeten wachten op hun nieuwe auto, dat ze schade rijden voordat de verkoop plaatsvindt of dat de aankoop van een andere auto niet meer doorgaatâ, aldus Oude Luttikhuis âOok willen we af van de praktijken waarbij autobedrijven de annuleringsfee (die kan oplopen tot honderden euro’s, red) gebruiken om de koper onder druk te zetten om akkoord te gaan met een lagere prijs.”
Misbruik van naam
Om de klanttevredenheid te kunnen garanderen beoordeelt Ikwilvanmijnautaf.nl sinds dit jaar de aangesloten bedrijven. Ze worden onder andere beoordeeld op een professionele inname. “Voldoen autobedrijven niet aan de criteria, dan volgt in sommige gevallen uitsluiting”, stelt Oude Luttikhuis, die wil dat bedrijven minimaal een 7,5 scoren op klanttevredenheid. Sinds begin dit jaar rekent het bedrijf ook een abonnementsprijs van honderd euro per maand voor de aangesloten autobedrijven. “Daardoor krijgen we een exclusiever karakter. Dat is voor onze service belangrijk. Aangesloten bedrijven kunnen meer auto’s inkopen en we voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van onze naam; dat komt helaas nog wel eens voor.”
Oude Luttikhuis, die in 2006 het bedrijf begon, is zich vorig jaar weer nadrukkelijker met de bedrijfsvoering gaan bemoeien. Een uitvloeisel van de rechtszaak met Auto1 Group (Wijkopenauto’s), dat in tegenstelling tot Ikwilvanmijnautoaf.nl zelf auto’s inkoopt en voorraadhoudend is. “De concurrentie is heftig en dat betekent dat wij constant moeten blijven ontwikkelen. Wij verwachten met deze wijzigingen een verbetering van kwaliteit en service voor consument en koper.”Lees hier meer over de rechtszaak tussen Wijkopenautos en Ikwilvanmijnautoaf. “Ze willen ons vernietigen.”
Vorig jaar bemiddelde het bedrijf bij 33 duizend transacties. Zeshonderd autobedrijven kochten auto’s in via het platform. Dit jaar is de doelstelling dat er via het platform veertigduizend auto’s verkocht moeten worden, meldt Oude Luttikhuis.