VWE-dochter met Groupauto in c2c-verkoop
De eerste bedrijven die Fairpoint willen worden, hebben zich inmiddels aangemeld. Het netwerk wordt de komende tijd verder uitgebreid. “Rond april verwachten wij een landelijke dekking te hebben”, zegt Thomas Edens, directeur van Finnik. Potentieel kunnen 1.400 autobedrijven Finnik Fairpoint worden. “Maar we mikken in eerste instantie op een paar honderd. Daarbij benaderen we eerst de bedrijven die lid zijn van een van de Groupauto-concepten en ook nog klant van VWE zijn.”
Geen partij
De Fairpoints fungeren als neutrale plek voor de c2c-transacties, maar consumenten kunnen er ook een aankoopkeuring laten verrichten of na de koop een onderhoudsbeurt afnemen.
“Bij de transactie op zich hoeft het bedrijf niets anders te doen dan de partijen te ontvangen. Ze hebben geen adviserende of bemiddelende rol. Wanneer particulieren via onze website een afspraak maken bij een Fairpoint, wordt er ook heel duidelijk vermeld dat het bedrijf geen partij is in de transactie.”
Contactmoment
Volgens Edens biedt het bedrijven extra kansen om bij de occasionverkoop tussen consumenten een rol te spelen. “Die c2c-verkopen vinden toch wel plaats. Als autobedrijf was je daar vroeger nooit bij, dan is het toch mooi dat dat nu wel kan? Het kan extra werk opleveren en biedt je in ieder geval een contactmoment met je klant of een potentiële klant.”
Brezan presenteerde eerder deze maand ook een manier om c2c transacties naar het autobedrijf te halen; het Kentekenloket. Hierbij kunnen koper en verkoper de overschrijving van het kenteken bij een aangesloten autobedrijf afhandelen in plaats van op het postkantoor.