Dossier Nieuwkomers | Lucid heeft geduld én geld
Een van de nieuwkomers met een hoofdkantoor in Amsterdam is het Amerikaanse Lucid, dat het (extreem rijke) investeringsfonds van de Saudische staat als meerderheidsaandeelhouder heeft. Inmiddels werken er 100 personen en worden in de eerste markten verkooporganisaties opgetuigd, waarbij Lucid opteert voor een direct sales model waarbij ze zelf ‘Studio’s’ openen. Lees alles over de 27 nieuwkomers in ons Dossier Nieuwkomers.
Een kostbare exercitie weet ook Europees marketingmanager Jarno Middelbosch. “Lucid zit er in voor de lange termijn. We doen grote investeringen en daar hoort een langere terugverdientijd bij, daar is de hele organisatie zich van bewust. Het is een belangrijke reden waarom wij ons in eerste instantie richten op de bovenkant van de markt. Daar is de winstgevendheid het grootst. Die winst steken we onder andere in de uitbreiding van onze fabrieken en de verdere ontwikkeling van onze auto’s.”
Te Amerikaans
Middelbosch maakt zich geen zorgen dat de producten ‘te Amerikaans’ zullen zijn voor Europa. “Op cruciale plekken in het bedrijf zitten Europeanen, waaronder veel Duitsers aan de productiekant. We weten heel goed wat de Europese klant verlangt.” Lucid gaat dit jaar van start in vier Europese markten, waaronder Nederland. In Hilversum is een verkoop en salespunt geopend en in Amsterdam komt een ‘studio’.
De fabrikant verwacht dit jaar circa 7 duizend auto’s te bouwen waarvan een handvol naar Europa komt Net als veel andere nieuwkomers kiest het voor een direct sales model en gaat niet werken met agenten. “Wij denken op deze manier een optimale klantervaring te kunnen bieden. Dat combineren we met het aantrekken van ervaren mensen met een grote staat van dienst, die de markt goed kennen. Daarbij, het huidige dealermodel draait voor een belangrijk deel op aftersales en juist dat zal veel minder worden.”
Complex
Middelbosch erkent dat Europa een complexe markt kent. “Toch zien wij het vooral als voordeel dat we geen legacy hebben, zoals de traditionele fabrikanten. Die moeten nu hun strategie, structuur en producten in enorm tempo proberen aan te passen, terwijl wij vanaf dag één volle focus hebben op het bouwen van een premium elektrische sedan (de Air).” Over mogelijke verkoopaantallen doet Middelbosch geen uitspraken. “Wij zijn geen volumemerk, wij richten ons op de luxesegmenten waar nu de Duitse OEM’s sterk vertegenwoordigd zijn. We zijn heel tevreden over de interesse die er is in Lucid.”