Autonieuws | Twijfel over Xpeng
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel?
Hoewel het aantal elektrische auto’s in rap tempo vermeerdert, is het aanbod lage elektrische auto’s op dit moment nog vrij beperkt. Een lage koets betekent een lage luchtweerstand en op basis van onze eerste test lijkt die dik in orde.
Wat in zijn nadeel?
De snellaadcapaciteit is helaas ook laag (70 kW). De zitpositie is beperkt in te stellen en de auto heeft een niet al te mooi interieur. Voor de 48 duizend euro die Xpeng ervoor vraagt, zijn er zat alternatieven te bedenken. Het gebrek aan naamsbekendheid helpt dan niet.
Consumentenpotentieel:
Een 5.
Franco Vosse
Wat spreekt in zijn voordeel?
Je Hij oogt ruim, heeft een goede neus maar een nietszeggende achterzijde. Verder lukte het niet om in contact te komen met Xpeng om zo bijgepraat te worden over andere ‘voordelen’.
Wat in zijn nadeel?
De klantenservice is dramatisch slecht bereikbaar. Uiteindelijk iemand aan de telefoon gekregen die alleen maar kon melden dat bestellen voorlopig geen optie is door de beperkte productie. Dus een nieuwe vreemde eend in de bijt kopen is één, maar wat mogen we van de aftersales verwachten? Het geeft niet veel vertrouwen.
Leasepotentieel:
Een 3.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Fraai gelijnd model, vol waardevolle innovatie (veiligheid en stappen naar autonoom rijden), zuinig (volgens WLTP) en heeft zich al enigszins bewezen in Noorwegen.
En wat de zwakke?
Volledig Chinese EV’s vallen nog niet zo heel goed in Nederland. Prijs matig concurrerend. (Nog?) weinig keus in vermogen en uitrustingsniveaus.
Restwaardepotentieel:
Voorlopig een 7,5, maar dat is erg afhankelijk van hoe de auto in de praktijk bevalt.
Fer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement
Wat spreekt in zijn voordeel?
Ten opzichte van andere merken heeft deze nieuwkomer in Europa voldoende binnenruimte en een rijke standaard uitrusting. De actieradius op papier is zeker voldoende. Er zijn een aantal slimmigheden die zorgen voor een efficiënte indeling.
Wat in zijn nadeel?
Voor een nieuwkomer is de prijs fors, zeker ten opzichte van de directe concurrentie, die zich ook al enigszins bewezen heeft. Technologisch zijn er nogal wat tekortkomingen, zeker op gebied van software en laadsnelheid (snel laden). Ik verwacht niet dat de auto in veel fleetpolicy’s wordt opgenomen.
Fleetpotentieel
Een 4,0.
Erwin Zoet, CTO A2SP/ Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de P5 interessant?
De P5 komt als een van de eerste met standaard autonoom rijden aan boord, Navigation Guided Pilot (NGP), die voor snelwegen al beschikbaar was, maar nu een upgrade heeft gehad om ook op de secundaire wegen te werken. De toegepaste ondersteunende hardware om dit te bereiken zijn 32 perceptie sensoren en een geavanceerde lokalisatie unit. Een upgrade naar NGP-L (L=Lidar) is aanstaande waardoor het mogelijk moet worden om ook in steden volledig autonoom te rijden. Dit systeem moet nog wel worden gekeurd voor de Nederlandse markt.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
Een sportievere variant ontbreekt en een vierwiel aangedreven versie zou een mooie aanvulling zijn. Onvoldoende snellaadcapaciteit is een groot gemis.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking met vergelijkbare modellen)?
De officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. EV’s hebben in de regel weinig onderhoud nodig of het onderhoud is inclusief bij de aanschaf van de auto. Voor vergelijkbare auto’s bedragen de kosten circa 15-20 euro per maand (bij 30.000 km /4 jaar).
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Op basis van uiterlijk, prijs en techniek geven we deze auto een 7.
Update 6 juli:
Xpeng heeft laten weten dat de uitlevering van de P5 wordt opgeschort. Internationale media melden dat de P5 waarschijnlijk niet naar Europa komt.