Honda-importeur keert na 6 jaar terug in Nederland

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Honda had sinds 2013 - in Nederland - geen importeur meer. (Foto: Shutterstock)

Honda opent op 1 maart een kantoor in Capelle aan den IJssel om de Nederlandse markt beter te kunnen bedienen. De importeur keert hiermee, na zes jaar afwezigheid, weer terug in ons land. Het aandeel van de Japanse automaker in de Nederlandse markt neemt al jaren af. Vorig jaar werden in ons land zo’n 1.460 Honda’s verkocht. Honda heeft een tegenvallende verkoop beleeft in Europa. De redenen voor de mindere verkoop lagen vooral bij de relatief hoge prijzen van de modellen voor mindere prestaties, zoals acceleratie en kofferbakruimte. Uit een rondgang op de sites van Honda en Ford kwam zelfs naar voren dat de CR-V duurder is dan een Ford Kuga. 

Honda stopte in 2013 met zijn Nederlandse tak en bracht deze activiteiten onder bij Honda Benelux. De Benelux-organisatie – met het hoofdkantoor in Brussel – blijft bestaan, maar vanaf maart gaat Honda vanuit Capelle aan den IJssel de Nederlandse auto- en motorenmarkt bedienen.

honda maDe verkoopcijfers van Honda in Nederland sinds 2007, in absolute getallen. (Bron: RDC, bewerking: Automotive)

Het Japanse merk had in 2019 maar 0,32 procent van de Nederlandse markt in handen, resulterend in een 24ste plek op de verkoopranglijst. Tussen 2018 en 2019 ging het aantal contractpartners van 22 naar 13. In dezelfde periode ging het aantal salesvestigingen met het Japanse merk van 32 naar 22, blijkt uit de Dealerholding Top 60 van Automotive. Honda wil geen uitspraken doen over zijn doelstellingen op het gebied van marktaandeel. 

Honda geeft aan meer prioriteit te geven aan Nederland, ook vanwege de introductie van nieuwe modellen als de CR-V Hybrid, Jazz Hybrid en het eerste elektrische model van Honda, de ‘E’, moeten de verkoop helpen. Ook geeft het Japanse merk prioriteit aan de Europese markt in zijn nieuwe strategie omdat hier volgens de autobouwer de meeste groeikansen liggen.

Investeren

“Wij hebben een klein kantoor voor klantenservice bij Schiphol-Rijk gehad, maar dat voldeed niet meer voor Nederland. Wij hebben dit volwaardige kantoor in Capelle aan den IJssel geopend, omdat de Nederlandse markt meer prioriteit krijgt in ons nieuwe strategieplan”, meldt Georges Dewulf, persvoorlichter van Honda Benelux aan Automotive.  

Honda vroeg in 2018 zijn dealers om een investering te doen, variërend per vestiging van 60 tot 120 duizend euro om te voldoen aan de Honda-identiteit. “Wij hebben bij het opstellen van de corporate identity rekening gehouden met het terugverdienen van deze investeringen”, vertelt Dewulf verder. Lees hier hoe de reorganisatie van Honda vorig jaar voltooid werd.

Honda-importeur keert na 6 jaar terug in Nederland | Automotive Online

Honda-importeur keert na 6 jaar terug in Nederland

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Honda had sinds 2013 - in Nederland - geen importeur meer. (Foto: Shutterstock)

Honda opent op 1 maart een kantoor in Capelle aan den IJssel om de Nederlandse markt beter te kunnen bedienen. De importeur keert hiermee, na zes jaar afwezigheid, weer terug in ons land. Het aandeel van de Japanse automaker in de Nederlandse markt neemt al jaren af. Vorig jaar werden in ons land zo’n 1.460 Honda’s verkocht. Honda heeft een tegenvallende verkoop beleeft in Europa. De redenen voor de mindere verkoop lagen vooral bij de relatief hoge prijzen van de modellen voor mindere prestaties, zoals acceleratie en kofferbakruimte. Uit een rondgang op de sites van Honda en Ford kwam zelfs naar voren dat de CR-V duurder is dan een Ford Kuga. 

Honda stopte in 2013 met zijn Nederlandse tak en bracht deze activiteiten onder bij Honda Benelux. De Benelux-organisatie – met het hoofdkantoor in Brussel – blijft bestaan, maar vanaf maart gaat Honda vanuit Capelle aan den IJssel de Nederlandse auto- en motorenmarkt bedienen.

honda maDe verkoopcijfers van Honda in Nederland sinds 2007, in absolute getallen. (Bron: RDC, bewerking: Automotive)

Het Japanse merk had in 2019 maar 0,32 procent van de Nederlandse markt in handen, resulterend in een 24ste plek op de verkoopranglijst. Tussen 2018 en 2019 ging het aantal contractpartners van 22 naar 13. In dezelfde periode ging het aantal salesvestigingen met het Japanse merk van 32 naar 22, blijkt uit de Dealerholding Top 60 van Automotive. Honda wil geen uitspraken doen over zijn doelstellingen op het gebied van marktaandeel. 

Honda geeft aan meer prioriteit te geven aan Nederland, ook vanwege de introductie van nieuwe modellen als de CR-V Hybrid, Jazz Hybrid en het eerste elektrische model van Honda, de ‘E’, moeten de verkoop helpen. Ook geeft het Japanse merk prioriteit aan de Europese markt in zijn nieuwe strategie omdat hier volgens de autobouwer de meeste groeikansen liggen.

Investeren

“Wij hebben een klein kantoor voor klantenservice bij Schiphol-Rijk gehad, maar dat voldeed niet meer voor Nederland. Wij hebben dit volwaardige kantoor in Capelle aan den IJssel geopend, omdat de Nederlandse markt meer prioriteit krijgt in ons nieuwe strategieplan”, meldt Georges Dewulf, persvoorlichter van Honda Benelux aan Automotive.  

Honda vroeg in 2018 zijn dealers om een investering te doen, variërend per vestiging van 60 tot 120 duizend euro om te voldoen aan de Honda-identiteit. “Wij hebben bij het opstellen van de corporate identity rekening gehouden met het terugverdienen van deze investeringen”, vertelt Dewulf verder. Lees hier hoe de reorganisatie van Honda vorig jaar voltooid werd.