Radar: problemen na software-update VW-sjoemeldiesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dat meldt Avrotros. Volkswagen-importeur Pon laat aan Automotive weten vooralsnog niet van plan te zijn in de uitzending te reageren. De problemen zouden onder meer het teruglopend vermogen, een hoger brandstofverbruik en een kapotte EGR-klep betreffen. De update doet de auto’s volgens veel bezitters meer kwaad dan goed, constateert Radar, dat een enquête hield onder zijn eigen testpanel van 600 mensen. Radar meldt dat de reparaties lang niet altijd vergoed worden door de importeur.

VW heeft de problemen steeds ontkend of afgeschilderd als incidenten. Sommige auto’s zouden al een aantal recalls achterlopen of al tijden geen beurt hebben gehad. Ook heeft Pon eerder al gezegd de coulance-regeling ruimhartig te gebruiken.   

11 miljoen auto’s aanpassen

September vorig jaar heeft VW toegezegd alle Europese diesels voor herfst 2017 te hebben aangepast. Wereldwijd heeft VW te maken met circa 11 miljoen auto’s. In Nederland rijden 167 duizend diesels van VW, Audi, Seat en Skoda rond die moeten worden aangepast. Eind vorig jaar ging dat in hoog tempo: toen kregen volgens VW 500 tot 600 auto’s per dag een software-update. Op het moment zijn circa 80 duizend Nederlandse auto’s aangepast, meldde Pon vandaag aan Automotive.

Op zich neemt de aanpassing niet veel tijd: een getraind monteur is er zo’n 20 minuten mee bezig. Bij de 1.2 en 2.0 liter-motoren hoeft enkel de software te worden aangepast, bij de 1.6 liter diesel wordt ook een extra rooster voor de luchtinlaat geplaatst. VAG-dealers zien de recall als een kans om weer in contact te komen met mensen die vaak al geen klant meer zijn bij de dealer.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jacqueline Van Der Lee

    Het is ons ook overkomen. Vorige eigenaar keurig netjes software update gedaan. Wij vorige week donderdag op de snelweg, ratelende motor en witte rook achter ons aan. Wegenwacht erbij, vroeg of wij wel juist getankt hadden. Auto afgesleepd naar Volkswagen dealer. Oorzaak nog onbekend. Mededeling dat de cilinder er uit moet om de verstuiver te bekijken. Raadt het al dat wordt een dure klus. Ons dagje uit konden we vergeten. Daar lagen ze dan, de onderdelen van onze polo, op een trolleywagentje. En een hoop onzekerheid hoe dit gaat aflopen. We zagen de rekening steeds hoger worden. Maar ja wat moet je? Rij doet hij niet! Woensdag gebeld door Volkswagen dealer, met de mededeling dat er 100% coulance regeling geldt. Pfff… pak van je hart! Maar vervangend vervoer, dieseltank leeg halen en nieuwe diesel erin, olie er uit en nieuwe erin, moeten we wel zelf betalen. Toch een beetje bijzonder dat dat niet valt onder de regeling. Zonder de fout was het niet nodig geweest. Hij rijdt!

Radar: problemen na software-update VW-sjoemeldiesels | Automotive Online

Radar: problemen na software-update VW-sjoemeldiesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dat meldt Avrotros. Volkswagen-importeur Pon laat aan Automotive weten vooralsnog niet van plan te zijn in de uitzending te reageren. De problemen zouden onder meer het teruglopend vermogen, een hoger brandstofverbruik en een kapotte EGR-klep betreffen. De update doet de auto’s volgens veel bezitters meer kwaad dan goed, constateert Radar, dat een enquête hield onder zijn eigen testpanel van 600 mensen. Radar meldt dat de reparaties lang niet altijd vergoed worden door de importeur.

VW heeft de problemen steeds ontkend of afgeschilderd als incidenten. Sommige auto’s zouden al een aantal recalls achterlopen of al tijden geen beurt hebben gehad. Ook heeft Pon eerder al gezegd de coulance-regeling ruimhartig te gebruiken.   

11 miljoen auto’s aanpassen

September vorig jaar heeft VW toegezegd alle Europese diesels voor herfst 2017 te hebben aangepast. Wereldwijd heeft VW te maken met circa 11 miljoen auto’s. In Nederland rijden 167 duizend diesels van VW, Audi, Seat en Skoda rond die moeten worden aangepast. Eind vorig jaar ging dat in hoog tempo: toen kregen volgens VW 500 tot 600 auto’s per dag een software-update. Op het moment zijn circa 80 duizend Nederlandse auto’s aangepast, meldde Pon vandaag aan Automotive.

Op zich neemt de aanpassing niet veel tijd: een getraind monteur is er zo’n 20 minuten mee bezig. Bij de 1.2 en 2.0 liter-motoren hoeft enkel de software te worden aangepast, bij de 1.6 liter diesel wordt ook een extra rooster voor de luchtinlaat geplaatst. VAG-dealers zien de recall als een kans om weer in contact te komen met mensen die vaak al geen klant meer zijn bij de dealer.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Jacqueline Van Der Lee

    Het is ons ook overkomen. Vorige eigenaar keurig netjes software update gedaan. Wij vorige week donderdag op de snelweg, ratelende motor en witte rook achter ons aan. Wegenwacht erbij, vroeg of wij wel juist getankt hadden. Auto afgesleepd naar Volkswagen dealer. Oorzaak nog onbekend. Mededeling dat de cilinder er uit moet om de verstuiver te bekijken. Raadt het al dat wordt een dure klus. Ons dagje uit konden we vergeten. Daar lagen ze dan, de onderdelen van onze polo, op een trolleywagentje. En een hoop onzekerheid hoe dit gaat aflopen. We zagen de rekening steeds hoger worden. Maar ja wat moet je? Rij doet hij niet! Woensdag gebeld door Volkswagen dealer, met de mededeling dat er 100% coulance regeling geldt. Pfff… pak van je hart! Maar vervangend vervoer, dieseltank leeg halen en nieuwe diesel erin, olie er uit en nieuwe erin, moeten we wel zelf betalen. Toch een beetje bijzonder dat dat niet valt onder de regeling. Zonder de fout was het niet nodig geweest. Hij rijdt!