Expomotion lanceert bestelautobeurs om te kijken en te kopen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt beursorganisator Expomotion. Het evenement vindt plaats op 4 en 5 oktober, twee weken voordat de eerste MobiliteitsRAI wordt gehouden, het evenement dat de vorig jaar al afgelaste BedrijfsautoRAI 2017 vervangt.

Volgens Patrick van Tilburg, directeur van Expomotion, moet de Bestelauto Expo een echte verkoopbeurs worden. “Op de beursvloer vinden bezoekers een breed aanbod aan bestelauto’s en aanverwante producten en diensten. Het is een verkoopbeurs en is daarin uniek. Bezoekers kunnen ter plaatse een bestelauto aanschaffen. De verwachting is dat verschillende importeurs en dealerorganisaties met scherpe beursaanbiedingen komen. In de afgelopen jaren is de verkoopdoelstelling van een beurs vaak uit het oog verloren.”

Toeleveranciers en dienstverleners

Naast importeurs staan op de Bestelauto Expo ook toeleveranciers en dienstverleners op het gebied van belettering, bedrijfswageninrichting, accessoires, schadeherstel, lease en assurantiën. Volgens Van Tilburg is er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen op het terrein van telematica, fleet-managementsystemen, brandstof en energietransities, onder andere via workshops.

‘Meer iets voor dealers’

De twee grootste bedrijfswagenmerken in Nederland zijn Volkswagen en Mercedes. Marieke van Amelsfort, woordvoerder van Mercedes-Benz Vans, weet nog niet of ze aan de expo deelnemen. “We weten pas sinds kort dat de beurs definitief doorgaat en hebben nog niet besloten of we er aan deelnemen.” Pon-woordvoerder Jacques Geijsen denkt dat de beurs meer iets is voor een lokale dealer. Zelf staat Pon niet vaak op dergelijke events. “In de praktijk zie je vaak dat op dit soort kleinere, meer regionaal georiënteerde events ons dealernetwerk aanwezig is.” Ford Nederland geeft aan nog geen beslissing genomen te hebben.

Henk-Jan Kienhuis, directeur van Transscope Voertuigsystemen, heeft wel al besloten deel te nemen. “De verkoop in aantallen van bestelwagens stijgt. Wij zien bij de ‘gevestigde orde’ in het bedrijfsleven nog wel wat terughoudendheid. Met een evenement als Bestelauto Expo 2017 geven wij als leverancier samen met collega’s een inkijk in de veelzijdige mogelijkheden in het segment tot 3500kg. Dit inzicht is nu van groot belang om bij te blijven.”

“Met name zzp-ers en fleetowners kopen momenteel meer nieuwe bestelauto’s. Met hun vraag ontstaat een behoefte aan informatie, kennis en vergelijkingsmateriaal. Dat is de belangrijkste reden om deze beurs te organiseren”, aldus Van Tilburg, die met Expomotion onder meer ook de Remarketing- en Fleetlounge organiseert.

De recente verkoopcijfers van bestelauto’s vindt u in de Automotive Kennisbank. 

Van Tilburg vindt het nog te vroeg om uitspraken te doen over het mogelijk aantal bezoekers. “Bij een nieuw evenement is het altijd moeilijk om daar een inschatting van te doen. We willen ongeveer 75 tot 100 standhouders op het event.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.