Analyse: veel interesse in Peugeot-tak Pouw, sanering noodzakelijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bekijk hier al het Pouw-nieuws.

Verschillende partijen hebben geboden op (delen van) het bedrijf. Dries-Jan Snoodijk, directeur bij Pouw Automotive, stelt dat Pouw helemaal niet hoeft te verkopen. “Er hebben zich veel geïnteresseerden gemeld naar aanleiding van de berichtgeving, daarmee zijn we in gesprek. Maar er is geen noodzaak om te verkopen, we hebben prachtige aansluitende Peugeot-rayons en de toekomst ziet er wat ons betreft goed uit.”

Kostbare sanering
Door de biedende partijen (die per se niet met naam vernoemd willen worden) is de financiële positie van Pouw West slecht. Het bedrijf heeft vorig jaar een miljoenenverlies geleden, een gevolg van de dure organisatie. Pouw is op tien locaties actief en heeft zonder uitzondering langlopende, dure, huurcontracten op deze vestigingen. Ook is het personeelsbestand, ondanks een eerdere reorganisatie, te groot, stellen de geïnteresseerde partijen.

Sanering is derhalve noodzakelijk, maar kostbaar (3 tot 5 miljoen euro, aldus een van de bieders). Veel onduidelijkheid is er over de financiële structuur. Pouw West is een aparte bv, met eigen gedeponeerde cijfers, maar Pouw Automotive zou wel een 403-verklaring hebben gegeven waardoor het verantwoordelijk is voor alle winsten en verliezen bij de dochter.

Verkoop leasetak
Zoals Automotive eerder al schreef kan een sanering van Pouw West betaald worden uit de verkoop van de VW/Audi-tak van het bedrijf of leasemaatschappij Lease Unlimited. Maar zowel Pouw als de geïnteresseerde partijen sluit niet uit dat het bedrijf zelf Pouw West blijft voeren. “Uit de fusieplannen blijkt wel dat Jan (Pouw, red) een exit niet uitsluit”, laat Snodijk weten. 

Importeur Peugeot Nederland houdt de situatie bij Pouw in de gaten. Een aantal van de biedende partijen betreft dealerholdings die nu nog geen Peugeot voeren. Bas van Genderen, director group operations PSA bij de importeurs, wil gaande de gesprekken geen uitspraken doen. “Maar Amsterdam is voor ons een belangrijke regio en wij zullen alles doen om de continuïteit te waarborgen”, aldus Van Genderen. Peugeot zou een voorkeur hebben voor een niet-Peugeot-dealer als overnamekandidaat en bij voorkeur een die het hele gebied gaan invullen. Daarop wil Van Genderen niet ingaan en ook niet op een mogelijke reorganisatie van Pouw West. Maar hij onderschrijft de stelling dat er in Nederland te veel dealerdaken zijn. “In algemene zin geldt dat zeker en Amsterdam is daarin geen uitzondering.”

Kleine kans
Ondanks dat de eerdere biedingen, waarbij de partijen zonder uitzondering om een reorganisatie-vergoeding gevraagd is, als te laag zijn bevonden, is de verwachting wel dat er nog serieus met partijen gesproken gaat worden. De kans dat Jan Pouw zelf nog gaat saneren, wordt als klein ingeschat. Een denkbaar scenario is dat West en Lease Unlimited beide verkocht worden en dat Pouw alleen de VW/Audi-tak houdt en deze op termijn overdraagt aan zijn zoon, en wellicht een externe investeerder, wordt opengehouden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.