Q1 Markeur: 1,6 miljoen winst
Vorig jaar werd er volgens Markeur nog een verlies van 2,1 miljoen euro geleden in het eerste kwartaal. Volgens interim-ceo Henri Hendrickx komen de verbeterde resultaten voort uit de forse koerswijziging vorig jaar. Zo werden vijf van de negentien showrooms gesloten en het aantal fte`s werd met 200 gereduceerd.
Henrickx ziet nog geen duidelijke tekenen van herstel in de autobranche. Volgens hem is daarom van groot belang dat het businessmodel wordt gewijzigd. “Het enorm aantal showrooms maakt dat de kosten van exploitatie exorbitant hoog zijn. Met vierhonderd showrooms worden er evenveel auto`s verkocht. De verkoop is daarom 1 tot 1,5 miljard euro te duur, of 2.500 tot 3.750 per verkochte auto. De hoge `fixed costs` van showroom leiden tot een een hoge druk om aantallen te scoren. Het doorbreken van deze houdgreep zal tot een substantiële kostenverlaging leiden, die te verdelen valt tussen klant, importeur en dealer.”
Hendrickx verlaat Markeur op 1 mei. Hij wordt dan opgevolgd door John Kruijssen.