Nederlandse Streetscooter-partners overvallen door beëindiging productie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Recent nam Amazon nog een groot aantal Streetscooters af. (Foto: DHL)

Bluekens EV en Alphabet, de Nederlandse importeur en leasepartner van Streetscooter, zijn overvallen door het nieuws dat de productie van het voertuig stopt. Dat bevestigen beide partijen aan Automotive.

Gisteren meldde Duitse media dat DHL stopt met de productie van het elektrische bestelvoertuig. Aandeelhouder Deutsche Post zou geen brood meer zien in de productie van het voertuig, dat in Nederland onder meer wordt ingezet door Post NL en Jumbo. Gesprekken met Ford en Volkswagen liepen op niets uit. In een statement meldt DHL zich te richten op het servicen van de rijdende vloot. “We hebben altijd gezegd geen fabrikant te willen zijn. Het opschalen van de activiteiten zonder de juiste partners is voor ons geen optie”, aldus DHL, dat meldt tussen de 300 en 400 miljoen euro af te schrijven op de Streetscooter-activiteiten.

Jammer

In een reactie meldt Alphabet, dat in 2017 de voertuigen naar Nederland haalde en nog steeds voertuigen in de leasevloot heeft, volledig verrast te zijn door het besluit. “We vinden het erg jammer”, zegt woordvoerder Simon Corsèl. “Er is geen alternatief voor de Streetscooter. Wij hopen dat er uiteindelijk toch een partij is die de auto gaat produceren.”

Louwman was de eerste importeur van het merk en sinds december vorig jaar was dat Bluekens EV. Ook daar is men verrast, maar het bedrijf wil niet inhoudelijk reageren. Het heeft officieel nog niets gehoord en wacht derhalve eerst berichtgeving van DHL af. 

Er rijden in Nederland ruim 400 Streetscooters. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Dat betreft 40 uitvoeringen van de B14 Post en 365 Streetscooters Work. In Europa zouden er rond de 15 duizend Streetscooters rijden. Maaltijdboxleverancier Hello Fresh maakte twee weken geleden bekend 50 Streetscooters te hebben aangeschaft voor bezorging in de binnenring van Amsterdam. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nederlandse Streetscooter-partners overvallen door beëindiging productie | Automotive Online

Nederlandse Streetscooter-partners overvallen door beëindiging productie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Recent nam Amazon nog een groot aantal Streetscooters af. (Foto: DHL)

Bluekens EV en Alphabet, de Nederlandse importeur en leasepartner van Streetscooter, zijn overvallen door het nieuws dat de productie van het voertuig stopt. Dat bevestigen beide partijen aan Automotive.

Gisteren meldde Duitse media dat DHL stopt met de productie van het elektrische bestelvoertuig. Aandeelhouder Deutsche Post zou geen brood meer zien in de productie van het voertuig, dat in Nederland onder meer wordt ingezet door Post NL en Jumbo. Gesprekken met Ford en Volkswagen liepen op niets uit. In een statement meldt DHL zich te richten op het servicen van de rijdende vloot. “We hebben altijd gezegd geen fabrikant te willen zijn. Het opschalen van de activiteiten zonder de juiste partners is voor ons geen optie”, aldus DHL, dat meldt tussen de 300 en 400 miljoen euro af te schrijven op de Streetscooter-activiteiten.

Jammer

In een reactie meldt Alphabet, dat in 2017 de voertuigen naar Nederland haalde en nog steeds voertuigen in de leasevloot heeft, volledig verrast te zijn door het besluit. “We vinden het erg jammer”, zegt woordvoerder Simon Corsèl. “Er is geen alternatief voor de Streetscooter. Wij hopen dat er uiteindelijk toch een partij is die de auto gaat produceren.”

Louwman was de eerste importeur van het merk en sinds december vorig jaar was dat Bluekens EV. Ook daar is men verrast, maar het bedrijf wil niet inhoudelijk reageren. Het heeft officieel nog niets gehoord en wacht derhalve eerst berichtgeving van DHL af. 

Er rijden in Nederland ruim 400 Streetscooters. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Dat betreft 40 uitvoeringen van de B14 Post en 365 Streetscooters Work. In Europa zouden er rond de 15 duizend Streetscooters rijden. Maaltijdboxleverancier Hello Fresh maakte twee weken geleden bekend 50 Streetscooters te hebben aangeschaft voor bezorging in de binnenring van Amsterdam. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.