Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Toyota start in juli met de testen. (Foto: Toyota)

Toyota en zonnecelproducent Sharp zijn een test met zonnedaken gestart. Dat meldt Toyota in een persbericht. Sharp ontwikkelde een zonnelaadsysteem dat 860 watt produceert. Toyota heeft dit zonnepaneel op het dak, de motorkap, bagageklep en andere carrosseriedelen van de Prius Plug-in Hybrid gemonteerd. Het prototype is volledig geschikt voor de openbare weg. Ter vergelijk: het zonnedak van de onlangs gepresenteerde Lightyear One – winnaar van de Innovation Awards – kan 1.250 watt produceren.

Voor de test van Toyota wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Prius Plug-in Hybrid, die al optioneel leverbaar is met een zonnepaneel op het dak. Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.Twee weken geleden werd zonnecelauto Lightyear gepresenteerd. Automotive was erbij. Lees hier ons verslag. ‘Voor Lightyear begint de rit nu pas.’

Het dak dat nu getest wordt zou circa 4,8 keer meer vermogen opwekken en in de meest gunstige omstandigheden goed zijn voor een actieradius van 44,5 kilometer. De Lightyear zou tussen de 50 en 70 kilometer moeten kunnen halen.

Nieuwe markt

Toyota wil de Prius Plug-in Hybrid testen onder verschillende omstandigheden in Tokio en op andere locaties. Het doel is om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen te creëren voor de mobiliteitsbranche.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius | Automotive Online

Toyota test ‘Lightyear-variant’ van de Prius

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Toyota start in juli met de testen. (Foto: Toyota)

Toyota en zonnecelproducent Sharp zijn een test met zonnedaken gestart. Dat meldt Toyota in een persbericht. Sharp ontwikkelde een zonnelaadsysteem dat 860 watt produceert. Toyota heeft dit zonnepaneel op het dak, de motorkap, bagageklep en andere carrosseriedelen van de Prius Plug-in Hybrid gemonteerd. Het prototype is volledig geschikt voor de openbare weg. Ter vergelijk: het zonnedak van de onlangs gepresenteerde Lightyear One – winnaar van de Innovation Awards – kan 1.250 watt produceren.

Voor de test van Toyota wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Prius Plug-in Hybrid, die al optioneel leverbaar is met een zonnepaneel op het dak. Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.Twee weken geleden werd zonnecelauto Lightyear gepresenteerd. Automotive was erbij. Lees hier ons verslag. ‘Voor Lightyear begint de rit nu pas.’

Het dak dat nu getest wordt zou circa 4,8 keer meer vermogen opwekken en in de meest gunstige omstandigheden goed zijn voor een actieradius van 44,5 kilometer. De Lightyear zou tussen de 50 en 70 kilometer moeten kunnen halen.

Nieuwe markt

Toyota wil de Prius Plug-in Hybrid testen onder verschillende omstandigheden in Tokio en op andere locaties. Het doel is om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen te creëren voor de mobiliteitsbranche.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.