‘Bedankpagina’s bij leads onder de maat’
De bedankpagina die een potentiële klant krijgt nadat hij zijn gegevens heeft ingevuld, is over het algemeen onvoldoende. Dat stelt Paul de Vries, oprichter van #DCDW en woordvoerder voor Marktplaats Auto’s. Hij concludeert dit op basis van de reacties van de belangrijkste occasionportalen en websitebouwers op ingevulde leads. “De bedankpagina is een belangrijk communicatiemoment, waar een bedrijf niet alleen de volgende stappen uitlegt, maar ook eventuele andere producten aanbiedt”, zegt De Vries. “Toch heeft bijna geen enkele partij een écht goede bedankpagina”, schrijft hij in het e-book ‘Je wordt bedankt‘, dat is geschreven op basis van het verkennende onderzoek.
Vergetelheid
Volgens De Vries ligt bij de grote portalen de aandacht vooral op de website zelf. “Daarna lijkt de bedankpagina in de vergetelheid geraakt. Ontwikkelaars zullen zeggen dat het technisch klopt, maar iemand met een commerciële instelling denkt daar echt anders over. De grote portalen, zowel Autotrack als Autoscout en Marktplaats stellen teleur op dit vlak.”
De Vries heeft ook de dealerwebsites van de grootste automotive websitebouwers – zoals DTC, UnameIT en Autodata – beoordeeld. Ook daar gaat in bijna alle gevallen iets mis, volgens De Vries. Zo is de bedankmail veelal onvoldoende gepersonaliseerd en informatief. “Dat het beter kan is een understatement. Als we ervan uitgaan dat de bedankpagina jouw eerste stap is in een relatie met je potentiële klant, hoe zou je hem dan ontwerpen? We kennen allemaal de Coolblue- en Bol.com-voorbeelden, maar we hebben er niets aan als we het slechts als voorbeeld nemen en geen actie ondernemen om het zelf beter te doen. Lees het e-book ‘Je wordt bedankt’ in de Automotive Kennisbank.