Branche is minder flexibel dan de arbeidsmarkt

Autobedrijven zien zzp’er niet staan

René René
• Laatste update:

Autobedrijven staan niet te springen om zzp’ers in te huren. Ondanks het feit dat die in veel gevallen een prima alternatief zijn voor vaste medewerkers. Zeker als het gaat om specifieke projecten, waarvoor het binnen de vaste staf vaak ontbreekt aan voldoende menskracht of de noodzakelijke kennis. Dat stelt Benno Nekeman, projectmanager bij Jobmotive.nl. “Zzp’ers zijn zelf ondernemer, kijken daardoor met een professionele blik naar de onderneming en kunnen dankzij hun kennis en ervaring goede gesprekspartners zijn voor het management. “Bovendien heeft iemand van buitenaf een frisse blik en is minder gevoelig voor bestaande verhoudingen”, zegt Nekeman.

Er zijn genoeg taken waar een zzp’er bij uitstek voor geschikt is, zoals het opbouwen van klantcontacten of het opvolgen van leads, stelt Nekeman. Daarbij maakt het ook nog verschil of het gaat om zzp’ers uit de kennishoek of mensen met technische vaardigheden. Nekeman ziet binnen deze laatste groep steeds meer zzp’ers die zelf kiezen hoeveel uren zij voor een bedrijf willen werken en welke specifieke taken zij dan verrichten: “Ik verwacht dat dit een trend wordt, als gevolg van het schrikbarende tekort op de arbeidsmarkt voor technisch personeel”.  Ook recruiter Jan Freid ziet steeds meer zzp’ers op de arbeidsmarkt komen, maar signaleert tegelijkertijd dat de vraag ernaar achterblijft. “De autobranche is van nature vrij conservatief. Flexibilisering van arbeid is er dan ook nog niet breed omarmd.” Voor een deel bestaat de aanwas van zzp’ers uit mensen die op grond van hun leeftijd niet meer worden gevraagd voor een vast dienstverband, stelt hij, maar dat verschijnsel is niet uniek voor de automotive. Freids bureau bemiddelt voornamelijk tussen bedrijven en werknemers die een vast dienstverband zoeken; zijn opdrachtgevers vragen vrijwel nooit om een zzp-er, tenzij het om een bijzonder project gaat: “Dat is dan een gevolg van de veranderingen binnen de sector. Bedrijven moeten zich aanpassen en gaan op zoek naar consultants of automatiseerders die projectmatig voor een opdrachtgever willen werken, maar dan wel met een vaste einddatum.”

Alleen vast personeel

Volvo Verkerk, met vestigingen in Houten, Bilthoven en drie in Utrecht, werkt helemaal niet met zzp’ers. Volgens de bedrijfsleider – die liever anoniem blijft – is zowel het technisch personeel als dat van de afdeling verkoop in vaste dienst. “Ik kan me voorstellen dat je extra personeel inhuurt tijdens pieken, maar dat komt bij ons nooit voor”, zegt hij. Ook als er een nieuw softwarepakket vanuit de importeur geïmplementeerd moet worden, zet Verkerk hiervoor eigen personeel in. “Onlangs zijn we in twee dagen van het ene pakket overgestapt op het andere. Daarbij heeft Volvo Cars Nederland voor de begeleiding gezorgd. Enkele van onze mensen zijn op cursus geweest om ermee te leren werken en zij dragen hun kennis weer over op de anderen.”

Autobedrijven zien zzp’er niet staan | Automotive Online
Branche is minder flexibel dan de arbeidsmarkt

Autobedrijven zien zzp’er niet staan

René René
• Laatste update:

Autobedrijven staan niet te springen om zzp’ers in te huren. Ondanks het feit dat die in veel gevallen een prima alternatief zijn voor vaste medewerkers. Zeker als het gaat om specifieke projecten, waarvoor het binnen de vaste staf vaak ontbreekt aan voldoende menskracht of de noodzakelijke kennis. Dat stelt Benno Nekeman, projectmanager bij Jobmotive.nl. “Zzp’ers zijn zelf ondernemer, kijken daardoor met een professionele blik naar de onderneming en kunnen dankzij hun kennis en ervaring goede gesprekspartners zijn voor het management. “Bovendien heeft iemand van buitenaf een frisse blik en is minder gevoelig voor bestaande verhoudingen”, zegt Nekeman.

Er zijn genoeg taken waar een zzp’er bij uitstek voor geschikt is, zoals het opbouwen van klantcontacten of het opvolgen van leads, stelt Nekeman. Daarbij maakt het ook nog verschil of het gaat om zzp’ers uit de kennishoek of mensen met technische vaardigheden. Nekeman ziet binnen deze laatste groep steeds meer zzp’ers die zelf kiezen hoeveel uren zij voor een bedrijf willen werken en welke specifieke taken zij dan verrichten: “Ik verwacht dat dit een trend wordt, als gevolg van het schrikbarende tekort op de arbeidsmarkt voor technisch personeel”.  Ook recruiter Jan Freid ziet steeds meer zzp’ers op de arbeidsmarkt komen, maar signaleert tegelijkertijd dat de vraag ernaar achterblijft. “De autobranche is van nature vrij conservatief. Flexibilisering van arbeid is er dan ook nog niet breed omarmd.” Voor een deel bestaat de aanwas van zzp’ers uit mensen die op grond van hun leeftijd niet meer worden gevraagd voor een vast dienstverband, stelt hij, maar dat verschijnsel is niet uniek voor de automotive. Freids bureau bemiddelt voornamelijk tussen bedrijven en werknemers die een vast dienstverband zoeken; zijn opdrachtgevers vragen vrijwel nooit om een zzp-er, tenzij het om een bijzonder project gaat: “Dat is dan een gevolg van de veranderingen binnen de sector. Bedrijven moeten zich aanpassen en gaan op zoek naar consultants of automatiseerders die projectmatig voor een opdrachtgever willen werken, maar dan wel met een vaste einddatum.”

Alleen vast personeel

Volvo Verkerk, met vestigingen in Houten, Bilthoven en drie in Utrecht, werkt helemaal niet met zzp’ers. Volgens de bedrijfsleider – die liever anoniem blijft – is zowel het technisch personeel als dat van de afdeling verkoop in vaste dienst. “Ik kan me voorstellen dat je extra personeel inhuurt tijdens pieken, maar dat komt bij ons nooit voor”, zegt hij. Ook als er een nieuw softwarepakket vanuit de importeur geïmplementeerd moet worden, zet Verkerk hiervoor eigen personeel in. “Onlangs zijn we in twee dagen van het ene pakket overgestapt op het andere. Daarbij heeft Volvo Cars Nederland voor de begeleiding gezorgd. Enkele van onze mensen zijn op cursus geweest om ermee te leren werken en zij dragen hun kennis weer over op de anderen.”