Diagnose: Audi A3 1.6 FSI in noodloop
Bij het uitlezen van de regeleenheden vinden we de storing ‘P0191 Brandstof-hogedruksensor signaal niet logisch’. Bij een controle van de brandstofdruk via de meetwaarden in de testkast blijkt dat de geregistreerde brandstofdruk in zowel het lagedrukcircuit als het hogedrukcircuit 4 bar is – binnen de specificaties. Ook de aansturing van de brandstofdrukregelklep op de hogedrukpomp is behoorlijk binnen de specificaties. Draait de motor op deellast, blijft de druk in het lagedrukcircuit hetzelfde, maar zakt de druk in het hogedrukcircuit iets onder de 4 bar. We concluderen dat de storing niet komt door een brandstoftekort als gevolg van falen van het lagedrukcircuit.
Mechanische oorzaak
Als we de motor uitzetten en de druk in het hogedrukcircuit monitoren blijkt deze als gevolg van uitzetting van de ‘opgesloten’ hoeveelheid brandstof, op te lopen tot circa 30 bar. Dat wijst erop dat de injectoren, de hogedrukpomp en de brandstofdruksensor waarschijnlijk in orde zijn. Vervolgens concentreren we ons op de brandstofdrukregelklep op de hogedrukpomp. Bij een actuatortest meten we de massaschakeling en stroomopname en vinden geen afwijkingen. We besluiten daarom de brandstofdrukregelklep handmatig op diverse standen aan te sturen tijdens stationairloop van de motor. Dit heeft geen enkele invloed op de brandstofdruk in het hogedrukgedeelte. Dat duidt erop dat er een mechanische oorzaak is. Na demontage van de pomp blijkt dat de rolstoter is verbrijzeld en de nokkenas en de stootnok van de hogedrukpomp zijn beschadigd. De kosten die nodig zijn om de auto weer in een goed werkende staat te krijgen, doen de eigenaar besluiten een andere auto te zoeken.