Bas Oude Luttikhuis, directeur Dealerdirect:

‘dit werk lijkt steeds meer op topsport’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Je bent geboren tussen de werkplaats en het benzinestation. Vertel?

“Ja, mijn vader was bedrijfsleider bij dat autobedrijf plus tankstation en mijn box stond er tussenin. Als je al zo jong die benzinelucht inademt, raak je vanzelf besmet met het autovirus. Mijn broer werd twee jaar later geboren en die heeft hetzelfde. Niels en ik waren van jongs af aan in de werkplaats en het autobedrijf te vinden. Elk vrij uurtje waren we bezig met auto’s: eerst wassen en later liepen we mee in de werkplaats, het magazijn en in de verkoop.”

En toen werd je ‘weggestuurd’.

“Mijn vader vond dat we ‘Eans aans de veut oondern toafel motn stekn’. Da’s Twents voor: ga de wijde wereld in, ga ervaring opdoen. Dat was wel een domper voor me. Ik ben toen in Amsterdam in de databasemarketing terecht gekomen. Veel geleerd, maar toen mijn vader me eind jaren negentig terugvroeg – voor de helft van het geld dat ik in Amsterdam verdiende – riep ik meteen: ‘Ik kom eraan!’ Behalve dat ik graag terug in de auto’s wilde, houd ik toch meer van het Twentse leven en de instelling. No-nonsense en schouders eronder. Ook mijn broer kwam terug en we hebben jarenlang samengewerkt en leuke dingen gedaan, de dealerbedrijven gerund, Amerikanen en bijzondere suv’s geïmporteerd. Dat ging goed, tot de recessie. Opeens waren suv’s ‘not done’, de groene golf kwam eraan, de Prius werd hot. Onze handel was afgelopen.”

‘Ons Amerika-avontuur staat in de ijskast.’

Maakte je je zorgen?

“Ja, we hadden vaak familieberaad in die tijd. In 2007 leverden we nog zestig suv’s af. In 2008 een stuk of drie. Slurptax, bijtellingsregels, dieseluitstoot, alles kwam tegelijk. De cijfers kelderden en we begonnen eigen vermogen op te eten. We kwamen toen op het idee om via internet gebruikte auto’s te koop te vragen en ze door te verkopen. Maar in een jaar tijd kregen we opeens tienduizend auto’s aangeboden, dat was te veel. Daarbij deden we het onder onze eigen naam en mensen werden ontevreden over ons als een bod niet beviel. Daar zaten we enorm mee. We besloten voortaan alleen nog te bemiddelen. We zorgen voor sales, marketing en klantenservice en laten de afhandeling bij de dealers. Voor mij was het best lastig om die overstap te maken; als automan wilde ik eigenlijk gewoon een auto inkopen en weer verkopen.”

Past dit dan wel bij jou?

“Ja, want ik geloof in focus. Sinds eind 2009 hebben we zelf geen autobedrijven meer, maar zijn volledig hiermee bezig. En het gaat uitstekend. In oktober 2008 bemiddelden we onze duizendste auto van dat jaar. Mijn moeder kwam meteen met een grote taart met het getal duizend erop. Het jaar daarop kwam die taart al in mei. En dit jaar was het in de tweede week van januari. Onze groeicijfers zijn ongelofelijk. In 2008 deden we twaalfhonderd auto’s, dit jaar gaan we naar dik vijftigduizend voertuigen. We doen nu alles wat rolt: motoren, caravans, trailers, scooters.”

Hoe is het om met je broer samen te werken?

“We zijn een geweldig team. Mijn broer Niels en zakenpartner Vincent Stevens zijn de oprichters en eigenaren van Dealerdirect en ik ben directeur. Niels is de man met de visie, met ideeën, lef en kennis van investeren. Vincent is helemaal gefocust op techniek. En ik ben degene die de organisatie praktisch opbouwt. Behalve voor de cijfers en analyses ben ik verantwoordelijk voor het aansturen en motiveren van ons team. Niels en ik lijken totaal niet op elkaar, daarom vullen we elkaar goed aan. Niels is veel zakelijker en harder, ik ben meer een mensenmens met veel empathie. Hij heeft veel meer lef, ik ben voorzichtig. Dan wil Niels er bijvoorbeeld een televisiecampagne tegenaan knallen. Zo van: ‘No guts no glory’. Ik vind dat spannend.”

Jullie vader staat nu op jullie payroll?

“Inderdaad. Hij werkt drie-en-een-halve dag voor ons, heeft het wagenpark in beheer en bezoekt dealers. Hij kent veel mensen in de branche en is niet op zijn mondje gevallen. Ik heb altijd veel respect voor hem gehad. En van hem heb ik ook hard werken geleerd. De reden dat je in Amsterdam allemaal Twentse aannemersbedrijven ziet werken, is die houding. Wij weten van aanpakken. Bij de huidige generatie is dat wel anders. ”

Jullie hebben net een deal van acht miljoen gesloten met de bedrijven Prime en Rocket die in jullie bedrijf investeren. Wie vond wie hierin?

“Nadat we bij landelijke media hadden geadverteerd, kwamen er opeens allerlei partijen op ons af. Tegen velen hebben we ‘nee’ gezegd. Maar deze grote clubs, de mensen achter Zalando en Thuisbezorgd, vonden we interessant. Zij werken internationaal en dat is ook onze ambitie. Zo’n stap is wel bijzonder, het is een teken dat we serieus worden genomen.”

‘Ik ben een mensenmens.’

En nu stappen jullie eruit?

“Nee, deze clubs hebben een minderheidsbelang. Wij willen internationaal knallen en zij hebben veel knowhow waarvan we gebruik kunnen maken.”

Wat heb jij in de afgelopen jaren geleerd?

“Het aansturen van een groot team is natuurlijk totaal anders dan werken met een paar mensen. We zijn een data-organisatie geworden en dat betekent dat we alles meetbaar en dus zichtbaar maken. We kunnen binnen tien minuten een koper voor je auto vinden en de vraag bij de dealers inventariseren. Maar ook: welke verkopers doen het goed in ons team? We meten alles en leggen alles vast. Daarbij blijf ik onze mensen natuurlijk wel inspireren en motiveren. We hebben ze tenslotte hard nodig: we zijn in een jaar tijd eens zo groot geworden en dus is er honger naar goed personeel.”

Je bent zelf ook sportiever geworden, vertel?

“Ja, sinds anderhalf jaar loop ik hard. Laatst een halve marathon, dat was wel zwaar. Maar dit werk gaat ook steeds meer op topsport lijken. Ik reis veel en daarvoor moet je gewoon een goede conditie hebben. Daarbij heb ik twee jonge kinderen en een vriendin, dus ik moet veel ballen in de lucht houden. Nu ik een dagje ouder word, gaat het niet meer vanzelf.”

Je zat onlangs bij Radar. Hoe is die kritische houding je bevallen?

“Ik ben fan van het programma en van Antoinette Hertsenberg. Iedereen ging mee en hoe dichter we bij de studio kwamen, des te stiller het werd in de auto (lacht). Tijdens de uitzending werd wat meer de aanval gekozen dan ik had gehoopt. Het ging vooral over door computer gegenereerde hoge biedingen, welke achteraf tegenvallen, waarover veel consumenten klagen. Wij hebben het automatische bod allang afgeschaft en geïnvesteerd in goede voertuigmakelaars. Mensen dus. Volgens mij heb ik mijn punt wel kunnen maken in die uitzending.”

Hoe was het om op tv je woordje te doen?

“We waren lang op zoek naar een professionele woordvoerder. Maar voor mijn gevoel kun je beter wat hakkelend een echt verhaal vertellen dan supergelikt een verhaal dat niet het jouwe is. In de loop der jaren hebben we al die kritische vragen al eens gekregen, dus ben ik naar de kapper gegaan, heb een nieuw pak gekocht en gedacht: ik ga ervoor. Ik heb het weekend daarvoor wel een mediatraining gevolgd, met name gespitst op mijn houding. En ik moet niet te snel praten.”

Als Twentenaar ben je een familiemens. Heb je er nog wel tijd voor?

“Een paar jaar geleden zijn we met Dealerdirect een avontuur in Amerika gestart. Ik ben anderhalf jaar lang veel in Silicon Valley geweest, maar dat trok een te grote wissel op ons gezinsleven. We werden er niet gelukkig van. Dus hebben we ons Amerika- verhaal even in de ijskast gezet. Er komt nog wel een revanche. Laatst heb ik ook een rondetafelgesprek bij BNR laten schieten voor het ‘tienminutengesprek’ op de school van mijn zoontje. Ik ben bijna elke ochtend bij het ontbijt met de kinderen en ook het avondeten is behoorlijk heilig.”

Oude Luttikhuis in ’t kort

Naam: Bas Oude Luttikhuis / Geboortedatum: 14-04-1974 te Enschede / Opleiding: Fontys Hogeschool Venlo, Hogeschool Enschede / Carrière: 1997-1998 Accountmanager Unilever en Postbank bij ECM, 1998-2004 salesmanager Dealergroep Enschede, 2005-2008 general manager Dealergroep Enschede, 2009-2010 marketingmanager Ikwilvanmijnautoaf.nl, 2011-nu director Dealerdirect Netherlands / Relatie met: Maureen van der Linde, onderneemster in cupcakes / Kinderen: Dylan (10) en Justin (7) / Hobby’s: Hardlopen en zijn klassieke Fiat 500 die hij zelf restaureerde.

Over Dealerdirect.nl

De site www.ikwilvanmijnautoaf.nl maakt samen met Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl, Handelsbod.nl, 123autoverkoop.nl, Ikwilvanmijnautoaf.be, Toyotaexport.nl en Autoonlineverkopen.nl deel uit van Dealerdirect, een online inkoopplatform voor ruim 8.200 aangesloten dealers in auto’s en alles met wielen. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door Niels Oude Luttikhuis en Vincent Stevens. Niels’ broer Bas zwaait de scepter als algemeen directeur, Niels is eigenaar en creatief directeur, Vincent is eigenaar en gaat over de techniek. Het bedrijf is gevestigd in Enschede, Heverlee (BE) en Neuss (DE) en er werken inmiddels ruim 120 mensen.

‘dit werk lijkt steeds meer op topsport’ | Automotive Online
Bas Oude Luttikhuis, directeur Dealerdirect:

‘dit werk lijkt steeds meer op topsport’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Je bent geboren tussen de werkplaats en het benzinestation. Vertel?

“Ja, mijn vader was bedrijfsleider bij dat autobedrijf plus tankstation en mijn box stond er tussenin. Als je al zo jong die benzinelucht inademt, raak je vanzelf besmet met het autovirus. Mijn broer werd twee jaar later geboren en die heeft hetzelfde. Niels en ik waren van jongs af aan in de werkplaats en het autobedrijf te vinden. Elk vrij uurtje waren we bezig met auto’s: eerst wassen en later liepen we mee in de werkplaats, het magazijn en in de verkoop.”

En toen werd je ‘weggestuurd’.

“Mijn vader vond dat we ‘Eans aans de veut oondern toafel motn stekn’. Da’s Twents voor: ga de wijde wereld in, ga ervaring opdoen. Dat was wel een domper voor me. Ik ben toen in Amsterdam in de databasemarketing terecht gekomen. Veel geleerd, maar toen mijn vader me eind jaren negentig terugvroeg – voor de helft van het geld dat ik in Amsterdam verdiende – riep ik meteen: ‘Ik kom eraan!’ Behalve dat ik graag terug in de auto’s wilde, houd ik toch meer van het Twentse leven en de instelling. No-nonsense en schouders eronder. Ook mijn broer kwam terug en we hebben jarenlang samengewerkt en leuke dingen gedaan, de dealerbedrijven gerund, Amerikanen en bijzondere suv’s geïmporteerd. Dat ging goed, tot de recessie. Opeens waren suv’s ‘not done’, de groene golf kwam eraan, de Prius werd hot. Onze handel was afgelopen.”

‘Ons Amerika-avontuur staat in de ijskast.’

Maakte je je zorgen?

“Ja, we hadden vaak familieberaad in die tijd. In 2007 leverden we nog zestig suv’s af. In 2008 een stuk of drie. Slurptax, bijtellingsregels, dieseluitstoot, alles kwam tegelijk. De cijfers kelderden en we begonnen eigen vermogen op te eten. We kwamen toen op het idee om via internet gebruikte auto’s te koop te vragen en ze door te verkopen. Maar in een jaar tijd kregen we opeens tienduizend auto’s aangeboden, dat was te veel. Daarbij deden we het onder onze eigen naam en mensen werden ontevreden over ons als een bod niet beviel. Daar zaten we enorm mee. We besloten voortaan alleen nog te bemiddelen. We zorgen voor sales, marketing en klantenservice en laten de afhandeling bij de dealers. Voor mij was het best lastig om die overstap te maken; als automan wilde ik eigenlijk gewoon een auto inkopen en weer verkopen.”

Past dit dan wel bij jou?

“Ja, want ik geloof in focus. Sinds eind 2009 hebben we zelf geen autobedrijven meer, maar zijn volledig hiermee bezig. En het gaat uitstekend. In oktober 2008 bemiddelden we onze duizendste auto van dat jaar. Mijn moeder kwam meteen met een grote taart met het getal duizend erop. Het jaar daarop kwam die taart al in mei. En dit jaar was het in de tweede week van januari. Onze groeicijfers zijn ongelofelijk. In 2008 deden we twaalfhonderd auto’s, dit jaar gaan we naar dik vijftigduizend voertuigen. We doen nu alles wat rolt: motoren, caravans, trailers, scooters.”

Hoe is het om met je broer samen te werken?

“We zijn een geweldig team. Mijn broer Niels en zakenpartner Vincent Stevens zijn de oprichters en eigenaren van Dealerdirect en ik ben directeur. Niels is de man met de visie, met ideeën, lef en kennis van investeren. Vincent is helemaal gefocust op techniek. En ik ben degene die de organisatie praktisch opbouwt. Behalve voor de cijfers en analyses ben ik verantwoordelijk voor het aansturen en motiveren van ons team. Niels en ik lijken totaal niet op elkaar, daarom vullen we elkaar goed aan. Niels is veel zakelijker en harder, ik ben meer een mensenmens met veel empathie. Hij heeft veel meer lef, ik ben voorzichtig. Dan wil Niels er bijvoorbeeld een televisiecampagne tegenaan knallen. Zo van: ‘No guts no glory’. Ik vind dat spannend.”

Jullie vader staat nu op jullie payroll?

“Inderdaad. Hij werkt drie-en-een-halve dag voor ons, heeft het wagenpark in beheer en bezoekt dealers. Hij kent veel mensen in de branche en is niet op zijn mondje gevallen. Ik heb altijd veel respect voor hem gehad. En van hem heb ik ook hard werken geleerd. De reden dat je in Amsterdam allemaal Twentse aannemersbedrijven ziet werken, is die houding. Wij weten van aanpakken. Bij de huidige generatie is dat wel anders. ”

Jullie hebben net een deal van acht miljoen gesloten met de bedrijven Prime en Rocket die in jullie bedrijf investeren. Wie vond wie hierin?

“Nadat we bij landelijke media hadden geadverteerd, kwamen er opeens allerlei partijen op ons af. Tegen velen hebben we ‘nee’ gezegd. Maar deze grote clubs, de mensen achter Zalando en Thuisbezorgd, vonden we interessant. Zij werken internationaal en dat is ook onze ambitie. Zo’n stap is wel bijzonder, het is een teken dat we serieus worden genomen.”

‘Ik ben een mensenmens.’

En nu stappen jullie eruit?

“Nee, deze clubs hebben een minderheidsbelang. Wij willen internationaal knallen en zij hebben veel knowhow waarvan we gebruik kunnen maken.”

Wat heb jij in de afgelopen jaren geleerd?

“Het aansturen van een groot team is natuurlijk totaal anders dan werken met een paar mensen. We zijn een data-organisatie geworden en dat betekent dat we alles meetbaar en dus zichtbaar maken. We kunnen binnen tien minuten een koper voor je auto vinden en de vraag bij de dealers inventariseren. Maar ook: welke verkopers doen het goed in ons team? We meten alles en leggen alles vast. Daarbij blijf ik onze mensen natuurlijk wel inspireren en motiveren. We hebben ze tenslotte hard nodig: we zijn in een jaar tijd eens zo groot geworden en dus is er honger naar goed personeel.”

Je bent zelf ook sportiever geworden, vertel?

“Ja, sinds anderhalf jaar loop ik hard. Laatst een halve marathon, dat was wel zwaar. Maar dit werk gaat ook steeds meer op topsport lijken. Ik reis veel en daarvoor moet je gewoon een goede conditie hebben. Daarbij heb ik twee jonge kinderen en een vriendin, dus ik moet veel ballen in de lucht houden. Nu ik een dagje ouder word, gaat het niet meer vanzelf.”

Je zat onlangs bij Radar. Hoe is die kritische houding je bevallen?

“Ik ben fan van het programma en van Antoinette Hertsenberg. Iedereen ging mee en hoe dichter we bij de studio kwamen, des te stiller het werd in de auto (lacht). Tijdens de uitzending werd wat meer de aanval gekozen dan ik had gehoopt. Het ging vooral over door computer gegenereerde hoge biedingen, welke achteraf tegenvallen, waarover veel consumenten klagen. Wij hebben het automatische bod allang afgeschaft en geïnvesteerd in goede voertuigmakelaars. Mensen dus. Volgens mij heb ik mijn punt wel kunnen maken in die uitzending.”

Hoe was het om op tv je woordje te doen?

“We waren lang op zoek naar een professionele woordvoerder. Maar voor mijn gevoel kun je beter wat hakkelend een echt verhaal vertellen dan supergelikt een verhaal dat niet het jouwe is. In de loop der jaren hebben we al die kritische vragen al eens gekregen, dus ben ik naar de kapper gegaan, heb een nieuw pak gekocht en gedacht: ik ga ervoor. Ik heb het weekend daarvoor wel een mediatraining gevolgd, met name gespitst op mijn houding. En ik moet niet te snel praten.”

Als Twentenaar ben je een familiemens. Heb je er nog wel tijd voor?

“Een paar jaar geleden zijn we met Dealerdirect een avontuur in Amerika gestart. Ik ben anderhalf jaar lang veel in Silicon Valley geweest, maar dat trok een te grote wissel op ons gezinsleven. We werden er niet gelukkig van. Dus hebben we ons Amerika- verhaal even in de ijskast gezet. Er komt nog wel een revanche. Laatst heb ik ook een rondetafelgesprek bij BNR laten schieten voor het ‘tienminutengesprek’ op de school van mijn zoontje. Ik ben bijna elke ochtend bij het ontbijt met de kinderen en ook het avondeten is behoorlijk heilig.”

Oude Luttikhuis in ’t kort

Naam: Bas Oude Luttikhuis / Geboortedatum: 14-04-1974 te Enschede / Opleiding: Fontys Hogeschool Venlo, Hogeschool Enschede / Carrière: 1997-1998 Accountmanager Unilever en Postbank bij ECM, 1998-2004 salesmanager Dealergroep Enschede, 2005-2008 general manager Dealergroep Enschede, 2009-2010 marketingmanager Ikwilvanmijnautoaf.nl, 2011-nu director Dealerdirect Netherlands / Relatie met: Maureen van der Linde, onderneemster in cupcakes / Kinderen: Dylan (10) en Justin (7) / Hobby’s: Hardlopen en zijn klassieke Fiat 500 die hij zelf restaureerde.

Over Dealerdirect.nl

De site www.ikwilvanmijnautoaf.nl maakt samen met Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl, Handelsbod.nl, 123autoverkoop.nl, Ikwilvanmijnautoaf.be, Toyotaexport.nl en Autoonlineverkopen.nl deel uit van Dealerdirect, een online inkoopplatform voor ruim 8.200 aangesloten dealers in auto’s en alles met wielen. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door Niels Oude Luttikhuis en Vincent Stevens. Niels’ broer Bas zwaait de scepter als algemeen directeur, Niels is eigenaar en creatief directeur, Vincent is eigenaar en gaat over de techniek. Het bedrijf is gevestigd in Enschede, Heverlee (BE) en Neuss (DE) en er werken inmiddels ruim 120 mensen.