Kia wint opnieuw in zaak grijze import

Redactie Redactie
• Laatste update:

In deze specifieke zaak importeerde het Rotterdamse Pelicar parallel Sorento`s. Pelicar kan zich niet verschuilen achter het feit dat haar toeleverancier in de EER gevestigd is, aldus het hof: een parallel-importeur en verdere handelaren moeten zich er zelf van vergewissen of een bepaalde auto bestemd was voor de Europese markt. Dat een auto in Duitsland (of een ander EU land) op kenteken heeft gestaan en/of als gebruikte auto zou gelden – zoals Pelicar als verweer had aangevoerd – is volgens het hof niet relevant. Grijze import levert merkinbreuk op, een grijs geïmporteerde auto kan niet `wit` gewassen worden door een aantal tussenstations in te bouwen.

“Overigens geldt dit alleen voor merken die binnen de EER selectief distribueren. Wordt exclusief gedistribueerd (zoals bijv. Suzuki), dan moet de fabrikant eerst bewijzen dat de auto aanvankelijk met zijn toestemming buiten de EER op de markt was gebracht; slaagt hij daarin dan is het vervolgens aan de parallel-importeur om te bewijzen dat de merkhouder met het daarna in de handel brengen binnen de EER heeft ingestemd”, aldus Albert Ploeger van Houthoff Buruma, de advocaat die Kia in deze zaak bijstond.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kia wint opnieuw in zaak grijze import | Automotive Online

Kia wint opnieuw in zaak grijze import

Redactie Redactie
• Laatste update:

In deze specifieke zaak importeerde het Rotterdamse Pelicar parallel Sorento`s. Pelicar kan zich niet verschuilen achter het feit dat haar toeleverancier in de EER gevestigd is, aldus het hof: een parallel-importeur en verdere handelaren moeten zich er zelf van vergewissen of een bepaalde auto bestemd was voor de Europese markt. Dat een auto in Duitsland (of een ander EU land) op kenteken heeft gestaan en/of als gebruikte auto zou gelden – zoals Pelicar als verweer had aangevoerd – is volgens het hof niet relevant. Grijze import levert merkinbreuk op, een grijs geïmporteerde auto kan niet `wit` gewassen worden door een aantal tussenstations in te bouwen.

“Overigens geldt dit alleen voor merken die binnen de EER selectief distribueren. Wordt exclusief gedistribueerd (zoals bijv. Suzuki), dan moet de fabrikant eerst bewijzen dat de auto aanvankelijk met zijn toestemming buiten de EER op de markt was gebracht; slaagt hij daarin dan is het vervolgens aan de parallel-importeur om te bewijzen dat de merkhouder met het daarna in de handel brengen binnen de EER heeft ingestemd”, aldus Albert Ploeger van Houthoff Buruma, de advocaat die Kia in deze zaak bijstond.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.