Ford gaat merken coördineren
Maar dat is verleden tijd. Het doel is nu het aantal verkochte auto’s per dealer op te voeren, desnoods via een van de andere merken uit het portfolio. Wel eist Ford dat de dealers aparte showrooms en aparte gevels zullen bouwen voor de verschillende merken.
Als eerste zullen de dealers van merken uit de Premier Automotive Group (PAG), Volvo, Jaguar, Lincoln, Land Rover en Aston Martin, van deze ommezwaai profiteren. Binnen anderhalf jaar moeten in Amerika tien PAG-dealers hun deuren hebben geopend. Maar Ford verwacht de grootste veranderingen in Europa. De Amerikaanse autofabrikant gaat speciale teams formeren die marktonderzoek zullen doen naar de bestaande situatie in de verschillende Europese markten. Daarnaast gaat Ford ook teams formeren die de Ford-merken per markt gaan coördineren.
DaimlerChrysler kondigde aan in verschillende delen van Duitsland Mercedes-Benz en Chrysler-Jeep op hetzelfde terrein te willen gaan verkopen, “eenvoudig omdat we de verkopen van Chrysler en Jeep op willen stuwen”, aldus een zegsman van DaimlerChrysler. DaimlerChrysler spreekt met nadruk van ‘hetzelfde terrein’, en niet van ‘onder een dak’. Er is wel sprake van dat dit ook in andere landen wordt toegestaan, eventueel zelfs in combinatie met Mitsubishi en Hyundai.