AutovakRAI 2013: meer de breedte in
Marktgericht
Organisatoren Amsterdam RAI en RAI Vereniging hebben met belanghebbenden de editie van 2011 geëvalueerd om te bepalen hoe de volgende editie eruit moet zien. Daar is onder andere uitgekomen dat de focus van een traditioneel productgerichte beurs, naar een meer marktgerichte benadering dient te verschuiven. Een andere belangrijke conclusie was dat er ook andere segmenten bij betrokken moeten worden. Zo was tijdens de laatste beurseditie de schadebranche bijvoorbeeld nog niet prominent genoeg vertegenwoordigd.
“Het is nog niet goed gelukt om die tak van de branche te omarmen”, zegt Stefan Vernooij, beursmanager van de AutovakRAI. “We zoeken samen met Focwa naar een nieuwe inhoudelijke invulling om ook de schadehersteller als bezoeker naar de beurs te trekken.” De entree van de tankstationbranche in 2011 als parallel-evenement was volgens Vernooij wel een succes en krijgt dan ook een vervolg. “Maar ook andere branchepartijen zullen een rol gaan spelen.”
Deze partijen moeten de komende periode relevante thema’s aandragen, zodat AutovakRAI daar samen met hen invulling aan kan geven. Bij de komende editie moet behalve schade ook banden en wielen meer ruimte krijgen, net zoals bedrijfswagenonderdelen en mogelijk ook fleet & lease.
2011
AutovakRAI trok vorig jaar ruim 21.500 bezoekers; ietsje minder dan twee jaar eerder toen de openingstijden ruimer waren. Van de bezoekers die toen naar de beurs gingen, was driekwart ‘beslissingsbevoegd’. Zowel exposanten als bezoekers waardeerden het evenement met het rapportcijfer 6,7. “Dat moet in ieder geval een 7 worden.”
Onderzoek laat zien dat waar in 2009 nog 46 procent van de exposanten op de beurs stond om primair orders binnen te halen, dat percentage in 2011 was gedaald tot 12 procent. Contacten leggen scoort nu veel hoger. “Gemiddeld worden 130 contacten per exposant gelegd”, weet Vernooij, “waarvan vijftig nieuwe.” Hij hoopt in maart uitverkocht te zijn, er is ruimte voor meer dan tweehonderd deelnemers.