Volkswagen zet in op EV van 20.000 euro: ‘Afhankelijk van batterijkosten’

Volskwagen Groep-ceo Oliver Blume verwacht nog voor 2030 een EV te produceren die 20 duizend euro moet kosten. Dat zei de topman op de Sueddeutsche Zeitung Wirtschaftsgipfel-conferentie in Berlijn, zo meldt Reuters.
Volkswagen heeft plannen om een uniforme batterijcel te produceren waardoor de kosten van de batterijen met de helft afnemen. Volgens Blume is die techniek bepalend voor de komst van een elektrische Volkswagen van 20 duizend euro. Op de conferentie vertelde Blume dat Volkswagen ‘de verantwoordelijkheid heeft om de juiste producten tegen de juiste prijs op de markt te brengen’. Volkswagen onthulde driekwart jaar geleden de ID.2, een EV die ongeveer 25 duizend euro kost. Of de goedkopere variant van dit model de ID.1 gaat heten, is nog onbekend.
Klantvraag
De klantvraag verandert, merkt Blume op. “Nadat de vroege gebruikers met elektrische auto’s zijn bereikt, hebben we nu consumenten nodig die overtuigd zijn van de technologie, maar geen mogelijkheid hebben om thuis een laadpaal te installeren.”
De vraag naar elektrische auto’s zwakt momenteel af. Dat komt volgens Blume door het wegvallen van subsidies en een gebrek aan laadinfrastructuur.
Volkswagen reageert op de afgezwakte vraag naar elektrische auto’s door productie ervan terug te draaien. Zo heeft Volkswagen in de EV-fabriek in het Duitse Zwickau een ploegendienst bij de productielijnen voor de ID.3 en Cupra Born geschrapt. Volgens Handelsblatt worden in Zwickau dit jaar 230 duizend auto’s gebouwd. Dat is een stuk minder dan de capaciteit van 350 duizend voertuigen.
Eerder werd bekend dat Volkswagen drastisch gaat reorganiseren. Het bedrijf verwacht de winst in 2026 met 10 miljard euro te verhogen.