Oprichter Nikola Motor Company veroordeeld tot 4 jaar celstraf

Nikola • Trevor Milton beweerde dat zijn bedrijf een volledig functionerende EV-truck had ontworpen, terwijl hij wist dat het prototype niet functioneel was.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Nikola EV-truck. (Foto: Shutterstock).

Trevor Milton, oprichter van Nikola Motor Company, is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens fraude en oplichting. Dat meldt de Amerikaanse federale rechtbank in Manhattan. De straf valt lager uit dat de geëiste 11 jaar.

Milton is veroordeeld voor het misleiden van de investeerders door te beweren dat zijn bedrijf Nikola een “volledig functionerend” prototype vrachtwagen met de naam Nikola One had ontwikkeld, terwijl Milton wist dat het prototype niet functioneel was.

Milton verspreidde filmpjes waarop te zien was dat de Nikola One reed, terwijl de truck significante onderdelen, zoals tandwielen en motoren, mistte. In het filmpje leek de truck te rijden op eigen kracht, maar in werkelijkheid werd de truck voor de opnames van de video naar de top van een heuvel gesleept, waarna de “bestuurder” de remmen losliet en de vrachtwagen de heuvel afrolde.

Ook beweerde Milton dat Nikola een elektrische- en waterstofaangedreven pick-uptruck genaamd “the Bagder” had ontwikkeld met technologie van Nikola, terwijl ook deze uitspraak niet klopte. Daarnaast beweerde de topman dat zijn bedrijf zelf waterstof en batterijen produceerde. Ook dat klopte niet.

Diepgeworteld optimisme

Door de leugens was het bedrijf tijdens de beursgang in 2020 bijna 30 miljard dollar waard en werd gezien als een van de meest veelbelovende start-ups onder batterijauto’s.

“Er moet een boodschap zijn dat, of je nu een ondernemer, een oprichter van een startup of een bedrijfsleider bent, als je naar buiten gaat en over je bedrijf praat, je eerlijk moet zijn”, zegt Matthew Podolsky, de aanklager, tijdens de zitting voor de uitspraak.

De advocaten van Milton pleitten voor een voorwaardelijke vrijlating. Ze betoogden dat eventuele onjuiste verklaringen voortkwamen uit zijn “diepgeworteld optimisme” in zijn in Phoenix gevestigde bedrijf. Ook Milton zelf reageerde: “Ik had niet de bedoeling iemand te schaden. Ik heb de misdaden waarvan ik beschuldigd ben niet gepleegd.”

De aandelen van het bedrijf zijn inmiddels gezakt tot een waarde van minder dan één dollar, terwijl het op het hoogtepunt de aandelen per stuk meer dan 60 dollar waard waren. Michael Lohscheller, ceo van Nikola en voormalig topman van Opel, vertrok afgelopen zomer na een periode van 8 maanden bij Nikola.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Oprichter Nikola Motor Company veroordeeld tot 4 jaar celstraf | Automotive Online

Oprichter Nikola Motor Company veroordeeld tot 4 jaar celstraf

Nikola • Trevor Milton beweerde dat zijn bedrijf een volledig functionerende EV-truck had ontworpen, terwijl hij wist dat het prototype niet functioneel was.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Nikola EV-truck. (Foto: Shutterstock).

Trevor Milton, oprichter van Nikola Motor Company, is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens fraude en oplichting. Dat meldt de Amerikaanse federale rechtbank in Manhattan. De straf valt lager uit dat de geëiste 11 jaar.

Milton is veroordeeld voor het misleiden van de investeerders door te beweren dat zijn bedrijf Nikola een “volledig functionerend” prototype vrachtwagen met de naam Nikola One had ontwikkeld, terwijl Milton wist dat het prototype niet functioneel was.

Milton verspreidde filmpjes waarop te zien was dat de Nikola One reed, terwijl de truck significante onderdelen, zoals tandwielen en motoren, mistte. In het filmpje leek de truck te rijden op eigen kracht, maar in werkelijkheid werd de truck voor de opnames van de video naar de top van een heuvel gesleept, waarna de “bestuurder” de remmen losliet en de vrachtwagen de heuvel afrolde.

Ook beweerde Milton dat Nikola een elektrische- en waterstofaangedreven pick-uptruck genaamd “the Bagder” had ontwikkeld met technologie van Nikola, terwijl ook deze uitspraak niet klopte. Daarnaast beweerde de topman dat zijn bedrijf zelf waterstof en batterijen produceerde. Ook dat klopte niet.

Diepgeworteld optimisme

Door de leugens was het bedrijf tijdens de beursgang in 2020 bijna 30 miljard dollar waard en werd gezien als een van de meest veelbelovende start-ups onder batterijauto’s.

“Er moet een boodschap zijn dat, of je nu een ondernemer, een oprichter van een startup of een bedrijfsleider bent, als je naar buiten gaat en over je bedrijf praat, je eerlijk moet zijn”, zegt Matthew Podolsky, de aanklager, tijdens de zitting voor de uitspraak.

De advocaten van Milton pleitten voor een voorwaardelijke vrijlating. Ze betoogden dat eventuele onjuiste verklaringen voortkwamen uit zijn “diepgeworteld optimisme” in zijn in Phoenix gevestigde bedrijf. Ook Milton zelf reageerde: “Ik had niet de bedoeling iemand te schaden. Ik heb de misdaden waarvan ik beschuldigd ben niet gepleegd.”

De aandelen van het bedrijf zijn inmiddels gezakt tot een waarde van minder dan één dollar, terwijl het op het hoogtepunt de aandelen per stuk meer dan 60 dollar waard waren. Michael Lohscheller, ceo van Nikola en voormalig topman van Opel, vertrok afgelopen zomer na een periode van 8 maanden bij Nikola.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.