JAMES Autoservice Bert Wieten: een lokale speler met landelijke slagkracht

Brand story • Autobedrijf Bert Wieten uit Zwolle heeft na het wegvallen van het Hyundai-dealerschap bewust gekozen voor lidmaatschap van garageconcept JAMES Autoservice. De redenen liggen voor de hand: behoud van de eigen uitstraling, maar dan in combinatie met landelijke reclamecampagnes en een grote inkoopkracht. Een praktijkcase.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Autobedrijf Bert Wieten

Jasper van de Velde begon ooit aan een opleiding autotechniek, maar tijdens zijn bijbaantje op de zaterdagen ontdekte hij al snel dat hij de verkoopkant van het autobedrijf eigenlijk leuker vond. In februari 2011 ging hij aan de slag als junior autoverkoper bij Autobedrijf Bert Wieten in Zwolle, waar hij inmiddels eigenaar van is. Het autobedrijf werd in 1988 opgericht en ging als een van de eerste autobedrijven aan de slag als Hyundai-dealer, maar in 2016 kwam daar een einde aan omdat de Hyundai-importeur het bedrijf net te kleinschalig vond. Het was de bedoeling dat het autobedrijf meerdere vestigingen ging hanteren, en dat was geen haalbare kaart. Zodoende werd besloten om verder te gaan als universeel autobedrijf. “In 2017 hebben we ons aangesloten bij JAMES Autoservice. Aanvankelijk met Hyundai als specialisme, nu als volledig universeel bedrijf dat gemiddeld 80 tot 90 auto’s op voorraad heeft, waarbij we het merk Hyundai nog steeds een warm hart toedragen”, aldus Van de Velde. “We waren gewend deel uit te maken van een dealernetwerk, dus het was fijn dat we ons konden aansluiten bij een dealerconcept met bijvoorbeeld landelijke reclamecampagnes en dergelijke. Ook zijn we gevestigd in een jonge wijk, we wilden graag het onderhoud van leaseauto’s kunnen voortzetten. Daarbij bood de aansluiting bij JAMES Autoservice ook uitkomst.”

Herkenbare uitstraling

Het feit dat de uitstraling van het eigen bedrijf behouden blijft, maar dat de klant tegelijkertijd het JAMES Autoservice-gevoel krijgt door de herkenbare uitstraling met groentinten, was voor Autobedrijf Bert Wieten, dat afgelopen mei 35 jaar bestond, een belangrijk pluspunt. “En dan zijn er natuurlijk ook de gezamenlijke inkoopkracht en het feit dat samen met Arval private lease wordt aangeboden”, stelt Van de Velde. “Een deel van onze klant wil graag autorijden voor een vast bedrag per maand, en niet iedereen heeft genoeg spaargeld om een auto te kunnen kopen.” Het autobedrijf uit Zwolle is klaar voor de toekomst, want het beschikt over een werkplaats met 5 monteurs die zich niet alleen bezighouden met onderhoud, reparaties en APK, maar ook met uitlijnen, motoren en automaten spoelen en EV-onderhoud. Van de Velde: “Dat zijn nu nog maar weinig auto’s, maar onze monteurs zijn gecertificeerd op dit vlak, we zijn er klaar voor.”

Meer lezen over Garageconcepten

JAMES Autoservice Bert Wieten: een lokale speler met landelijke slagkracht | Automotive Online

JAMES Autoservice Bert Wieten: een lokale speler met landelijke slagkracht

Brand story • Autobedrijf Bert Wieten uit Zwolle heeft na het wegvallen van het Hyundai-dealerschap bewust gekozen voor lidmaatschap van garageconcept JAMES Autoservice. De redenen liggen voor de hand: behoud van de eigen uitstraling, maar dan in combinatie met landelijke reclamecampagnes en een grote inkoopkracht. Een praktijkcase.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Autobedrijf Bert Wieten

Jasper van de Velde begon ooit aan een opleiding autotechniek, maar tijdens zijn bijbaantje op de zaterdagen ontdekte hij al snel dat hij de verkoopkant van het autobedrijf eigenlijk leuker vond. In februari 2011 ging hij aan de slag als junior autoverkoper bij Autobedrijf Bert Wieten in Zwolle, waar hij inmiddels eigenaar van is. Het autobedrijf werd in 1988 opgericht en ging als een van de eerste autobedrijven aan de slag als Hyundai-dealer, maar in 2016 kwam daar een einde aan omdat de Hyundai-importeur het bedrijf net te kleinschalig vond. Het was de bedoeling dat het autobedrijf meerdere vestigingen ging hanteren, en dat was geen haalbare kaart. Zodoende werd besloten om verder te gaan als universeel autobedrijf. “In 2017 hebben we ons aangesloten bij JAMES Autoservice. Aanvankelijk met Hyundai als specialisme, nu als volledig universeel bedrijf dat gemiddeld 80 tot 90 auto’s op voorraad heeft, waarbij we het merk Hyundai nog steeds een warm hart toedragen”, aldus Van de Velde. “We waren gewend deel uit te maken van een dealernetwerk, dus het was fijn dat we ons konden aansluiten bij een dealerconcept met bijvoorbeeld landelijke reclamecampagnes en dergelijke. Ook zijn we gevestigd in een jonge wijk, we wilden graag het onderhoud van leaseauto’s kunnen voortzetten. Daarbij bood de aansluiting bij JAMES Autoservice ook uitkomst.”

Herkenbare uitstraling

Het feit dat de uitstraling van het eigen bedrijf behouden blijft, maar dat de klant tegelijkertijd het JAMES Autoservice-gevoel krijgt door de herkenbare uitstraling met groentinten, was voor Autobedrijf Bert Wieten, dat afgelopen mei 35 jaar bestond, een belangrijk pluspunt. “En dan zijn er natuurlijk ook de gezamenlijke inkoopkracht en het feit dat samen met Arval private lease wordt aangeboden”, stelt Van de Velde. “Een deel van onze klant wil graag autorijden voor een vast bedrag per maand, en niet iedereen heeft genoeg spaargeld om een auto te kunnen kopen.” Het autobedrijf uit Zwolle is klaar voor de toekomst, want het beschikt over een werkplaats met 5 monteurs die zich niet alleen bezighouden met onderhoud, reparaties en APK, maar ook met uitlijnen, motoren en automaten spoelen en EV-onderhoud. Van de Velde: “Dat zijn nu nog maar weinig auto’s, maar onze monteurs zijn gecertificeerd op dit vlak, we zijn er klaar voor.”