Opel ontkent beschuldiging over softwarefraude

Redactie Redactie
• Laatste update:

DUH deed samen met de Universiteit van Bern onderzoek naar de uitstoot van Opel. Volgens de organisatie bleek dat de auto anders reageerde afhankelijk van de manier van testen. DUH testte een Euro6 Zafira 1.6 diesel volgens de reguliere NEDC-testmethode, alleen werd de auto zowel getest met en zonder draaiende achterwielen. In de NEDC-modus (zonder draaiende achterwielen) bleef de auto onder de uitstoornormen. Bij een herhaling van de test met draaiende achterwielen was de NOX-uitstoot twee tot vier keer hoger dan toegestaan. DUH concludeert hieruit dat ook Opel een speciale testcode in zijn software heeft die het Adblue-systeem uitschakelt bij een test. DUH vraagt het KBA nu om de test zelf uit te voeren.

Integriteit
Opel reageerde vanavond furieus op de beschuldiging. Opel erkent de testresultaten niet. “Het is onjuist en oneerlijk dat de DUH iets beweert, zonder de vermeende resultaten bekend te maken, terwijl Opel daar meermaals om gevraagd heeft”, aldus de fabrikant in een persverklaring. 

De fabrikant heeft in bijzijn van TÜV een gelijke Zafira getest. En zowel met als zonder draaiende achterwielen bleef de uitstoot binnen de norm, aldus Opel. “De aantijgingen van DUH zijn in strijd met onze integriteit, onze merkwaarden en het jarenlange werk van onze ingenieurs.”