‘Forse toename importauto’s met lage rest-bpm’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat concludeert Autotelex op basis van eigen onderzoek naar bpm-aangiftes. Twee jaar geleden was bij slechts tien procent de afwijking vijftig procent of groter.

Volgens Autotelex-analist Joost Klaren heeft deze stijging gevolgen voor de restwaarde van bepaalde modellen en typen. “Als je op internet zoekt naar een BMW 3-serie Touring diesel van rond 2010, of een Peugeot 308 diesel van 2012, dan zijn de goedkoopste auto’s zonder uitzondering importauto’s met bijbehorende lage tot zeer lage bpm-bedragen”, aldus Klaren. “En dat betekent dat andere autobedrijven mee moeten met deze lagere prijzen, willen ze concurrerend blijven.”
 
Hoge afschrijvingen
Volgens Klaren komt de lage rest-bpm voort uit het feit dat de Belastingdienst importbedrijven de ruimte biedt om taxaties op werkelijke waarde te doen, waardoor voor kleine schades al snel hoge afschrijvingen gerealiseerd kunnen worden. “De ruimte die de Belastingdienst geeft, wordt in voorkomende gevallen gebruikt om de afschrijving zo hoog mogelijk te krijgen.”
 
De contrataxatie, waarover gisteren veel te doen was, vindt vaak pas plaats als de auto alweer opgeknapt is, waardoor het heel moeilijk is om de oorspronkelijke taxatie nog aan te vechten. Een directe taxatie bij invoer, vergroot de kans de rest-bpm weer op reëel niveau komt te liggen.

Lees het hele bericht van Autotelex hier.

Eerder dit jaar luidde de Bovag ook al de noodklok over de lage rest-bpm bij importauto’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.