Bovag wil richtlijnen over prijstransparantie online

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met welke sites Bovag in overleg is wil de branchevereniging niet prijsgeven. “We willen een gelijk speelveld voor onze leden en transparantie voor de consument”, aldus Theo Fledderus, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. 

Garantie
Nu komen de occasions die door Bovag-leden worden aangeboden vaak als relatief duur naar voren op internet omdat deze bedrijven wel prijzen communiceren waarin de afleverkosten en de eventuele Bovag-garantie is opgenomen.  

De samenwerking tussen Bovag en occasionportals werd vandaag bekend gemaakt tijdens het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven in Nijkerk.

Autotrader: lange adem
Autotrader is één van de partijen die aan tafel zit bij Bovag. “Er heeft een oriënterend gesprek plaatsgevonden waaraan alle partijen die ertoe doen hebben deelgenomen”, vertelt Jan Wouter Kleinjan, algemeen directeur van Autotrader.

“De eerste conclusie is dat we het er allemaal over eens zijn dat het een goede zaak is als er meer transparantie komt over de prijzen op occasionportals. Maar over de invulling van zo’n richtlijn, en hoe en door wie het moet worden gehandhaafd hebben we het nog niet gehad.”

Het kan dus nog wel even duren voor er een richtlijn is. Kleinjan: “Laat ik voorop stellen dat we het een prima initiatief vinden, maar we hebben ook direct gezegd dat Bovag ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zij moeten ook inspanningen leveren om hun leden te informeren en de regels straks te handhaven. In feite zijn wij de laatste schakel, het begint bij de autobedrijven en er zitten vaak ook dataproviders tussen. Alle spelers moeten hierbij betrokken worden. En dat is niet van de een op de andere dag geregeld.”

Consumentenonderzoek
Op het Bovag-congres werden ook de resultaten van een consumenten-onderzoek door Multiscope gepresenteerd. Uit dat onderzoek bleek dat 86 procent van de ondervraagden transparantie over afleverkosten het belangrijkste vindt bij de aanschaf van een auto. Een betrouwbare uitstraling (85 procent)  en servicegerichtheid (84 procent) worden daarna het meest gewaardeerd.

Online klantenreviews wordt door 61 procent van de deelnemers aan het onderzoek als belangrijk ervaren. Overigens zegt Bovag zelf er ook rekening mee te houden dat consumenten prijs het allerbelangrijkste vinden, maar dit bij een onderzoek niet vaak zullen toegeven, daarom is er niet naar gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.