Zweedse medici willen verbod op winterbanden

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • a. van nierop

    Wat is dit nu voor een ‘flut’ bericht. Wat bedoeld men met ‘schadelijke deeltjes’? Deeltjes rubber, roet (fijnstof) silica of andere grondstoffen die in het loopvlakrubber zijn verwerkt? Bovendien zijn die deeltjes dan zoveel anders dan van een zomerband? Ben reuze benieuwd naar de reacties van bandenfabrikanten die nu moeten prijsgeven wat het verschil is tussen de rubbersamenstelling van zomer- versus winterbanden.Het is zeer gewaagd (eigenlijk onverantwoord) om zomaar te stellen dat er meer doden vallen door die ‘schadelijke deeltes’ dan door de verbeterde veiligheid van winterbanden. Wanneer dat echt zo is, dan is alles en iedereen inclusief wetgevers gewoon besodemietert door de bandenwereld.Het kan nauwelijks waar zijn, maar werpt mogelijk wel nieuw licht op het fenomeen ‘fijnstof’.

  • Huib de Vries

    Ach, dit is een oude discussie in Zweden. Dit gaat over Zweedse winterbanden met studs (spikes). Die zouden voor veel extra fijnstof zorgen als er geen sneeuw ligt. Vanwege extra slijtage aan het asfalt. Wel een beetje opletten de volgende keer, redactie.