Bosch Mobility Event: Augmented reality wijst monteur de weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bosch nam hiervoor in 2015 een minderheidsaandeel in het Duitse augmented reality-bedrijf Reflekt.

Diagnose en reparaties van elektronische componenten worden steeds vaker een groter probleem voor autobedrijven en automonteurs. Een elektrische storing in het systeem voorin de auto, kan een fout veroorzaken in het andere systeem dat achterin de auto zit.

Service- en reparatie-informatie moet vaak uit verschillende systemen komen en omdat steeds meer systemen met elkaar verbonden zijn, zijn bedradingsschema’s bijna onleesbaar geworden en matchen ze niet meer met wat de monteur ziet als hij de motorkap opent.

Volkswagen presenteerde in 2013 Marta ((Mobile Augmented Reality Technical Assistance) (Mobile Augmented Reality Technical Assistance) een VR app voor automonteurs die via een tablet de weg wijst onder de kap. Bosch gaat naar eigen zeggen een paar stappen verder. 

Zo werkt het systeem van Bosch met een VR-bril in plaats van een tablet en stelt het zelf diagnoses in plaats van alleen de verschillende stappen van regulier onderhoud te doorlopen.

Hoe werkt augmented reality dan in de werkplaats?

Door de onderdelen met een Virtual Reality bril te bekijken, is dankzij de informatievoorziening direct duidelijk of een onderdeel defect of goed is of aandacht nodig heeft. 

Doordat de camera in de bril via software en wifi met de auto verbonden is, kun je op iedere positie rond en in de auto gaan staan of zitten. De verbonden onderdelen zoals het airconditioningsysteem, ECU’s, de dynamo en startmotor lichten groen op als ze in orde zijn en rood als er een probleem geconstateerd is.

bosch gaat monteur ondersteunen met augmented reality

Als je meer wilt weten over een defect onderdeel, kijk je ernaar en selecteer je het door in de lucht met je duim en wijsvinger een klikgebaar te maken. Door daarna je hoofd iets te draaien wordt op een hologramscherm direct alle relevante informatie over een component of proces in één oogopslag in beeld gebracht.

We hebben de technologie tijdens het Bosch Mobility Event 2017 zelf getest en zijn onder de indruk van de mogelijkheden. Het is alleen wel even wennen om de auto te bekijken met een VR bril op je hoofd.

De augumented automotive reality

Auto’s krijgen steeds meer complexe rijassistentiesystemen die gekalibreerd moeten worden. Hybride en elektrische auto’s zitten vol geavanceerde technologie waarvoor veel kennis vereist is om er aan te kunnen en mogen werken. Augmented reality maakt dit samen met Virtual Reality eenvoudiger en voor meer mensen bereikbaar.

Volgens Bosch wordt met augmented reality het opsporen en verhelpen van problemen een stuk eenvoudiger. In de toekomst krijgen augmented reality-brillen stem- en gebaarherkenning waardoor de monteur zijn handen vrij heeft en een auto sneller kan repareren.

Met augmented reality heb je als het ware het werkplaatshandboek continu in beeld. Naast sneller diagnose stellen en reparaties uitvoeren, zullen ook de kosten de autobedrijven aan trainingen dalen.

Er zijn al automerken aan het testen met de technologie, maar Bosch wil niet meer vertellen dan dat het om Duitse autofabrikanten gaat. Dit vanwege stikte afspraken met deze fabrikanten.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bosch Mobility Event: Augmented reality wijst monteur de weg | Automotive Online

Bosch Mobility Event: Augmented reality wijst monteur de weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bosch nam hiervoor in 2015 een minderheidsaandeel in het Duitse augmented reality-bedrijf Reflekt.

Diagnose en reparaties van elektronische componenten worden steeds vaker een groter probleem voor autobedrijven en automonteurs. Een elektrische storing in het systeem voorin de auto, kan een fout veroorzaken in het andere systeem dat achterin de auto zit.

Service- en reparatie-informatie moet vaak uit verschillende systemen komen en omdat steeds meer systemen met elkaar verbonden zijn, zijn bedradingsschema’s bijna onleesbaar geworden en matchen ze niet meer met wat de monteur ziet als hij de motorkap opent.

Volkswagen presenteerde in 2013 Marta ((Mobile Augmented Reality Technical Assistance) (Mobile Augmented Reality Technical Assistance) een VR app voor automonteurs die via een tablet de weg wijst onder de kap. Bosch gaat naar eigen zeggen een paar stappen verder. 

Zo werkt het systeem van Bosch met een VR-bril in plaats van een tablet en stelt het zelf diagnoses in plaats van alleen de verschillende stappen van regulier onderhoud te doorlopen.

Hoe werkt augmented reality dan in de werkplaats?

Door de onderdelen met een Virtual Reality bril te bekijken, is dankzij de informatievoorziening direct duidelijk of een onderdeel defect of goed is of aandacht nodig heeft. 

Doordat de camera in de bril via software en wifi met de auto verbonden is, kun je op iedere positie rond en in de auto gaan staan of zitten. De verbonden onderdelen zoals het airconditioningsysteem, ECU’s, de dynamo en startmotor lichten groen op als ze in orde zijn en rood als er een probleem geconstateerd is.

bosch gaat monteur ondersteunen met augmented reality

Als je meer wilt weten over een defect onderdeel, kijk je ernaar en selecteer je het door in de lucht met je duim en wijsvinger een klikgebaar te maken. Door daarna je hoofd iets te draaien wordt op een hologramscherm direct alle relevante informatie over een component of proces in één oogopslag in beeld gebracht.

We hebben de technologie tijdens het Bosch Mobility Event 2017 zelf getest en zijn onder de indruk van de mogelijkheden. Het is alleen wel even wennen om de auto te bekijken met een VR bril op je hoofd.

De augumented automotive reality

Auto’s krijgen steeds meer complexe rijassistentiesystemen die gekalibreerd moeten worden. Hybride en elektrische auto’s zitten vol geavanceerde technologie waarvoor veel kennis vereist is om er aan te kunnen en mogen werken. Augmented reality maakt dit samen met Virtual Reality eenvoudiger en voor meer mensen bereikbaar.

Volgens Bosch wordt met augmented reality het opsporen en verhelpen van problemen een stuk eenvoudiger. In de toekomst krijgen augmented reality-brillen stem- en gebaarherkenning waardoor de monteur zijn handen vrij heeft en een auto sneller kan repareren.

Met augmented reality heb je als het ware het werkplaatshandboek continu in beeld. Naast sneller diagnose stellen en reparaties uitvoeren, zullen ook de kosten de autobedrijven aan trainingen dalen.

Er zijn al automerken aan het testen met de technologie, maar Bosch wil niet meer vertellen dan dat het om Duitse autofabrikanten gaat. Dit vanwege stikte afspraken met deze fabrikanten.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.