Schokdemperfabrikanten: neem onderstel mee in zomercheck

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schokdempers en onderdelen van de wielophanging zoals draagarmrubbers, fuseekogels en stabilisatiesystemen spelen een belangrijke rol in de veiligheid van een auto en bescherming van de inzittenden, aldus Tenneco. “Als je een auto controleert, doe je er goed aan om ook de schokdempers en andere ophangingsonderdelen te controleren”, vindt aftermarket-directeur Bruce Ronning.

Controleer schokdempers iedere 20 duizend kilometer

Tenneco, leverancier van onder andere Monroe OE eerste montage en aftermarket OESpectrum en Roadmatic schokdempers, adviseert om schokdempers iedere 20 duizend kilometer grondig te inspecteren. De dempers slijten meestal geleidelijk waardoor de bestuurder bijna niet merkt dat de wegligging van zijn auto steeds een beetje slechter wordt. Tegelijkertijd beïnvloeden slechte of versleten schokdempers ook de werking en veiligheid van andere ondersteldelen.

Versleten schokdempers en ophangingsdelen verminderen onder andere de stuurprecisie en voertuigstabiliteit. Hierdoor kan de auto gaan aquaplanen, glijden en de bestuurder de macht over het stuur verliezen.

Drie meter langere remweg

Volgens onderdelenleverancier ZF Automotive worden de nadelige effecten van het koude winterseizoen ook nog vaak onderschat en is het belangrijk om auto’s vooral na deze periode goed te controleren.

Versleten schokdempers die nog maar voor de helft presteren vergeleken met nieuwe dempers kunnen voor een drie meter langere remweg zorgen. Een noodstop maken wordt naarmate een schokdemper slijt steeds moeilijker. Versleten schokdempers verminderen het contact tussen de band en de weg en kunnen overmatige bandenslijtage veroorzaken.

Als schokdempers en/of onderdelen van de wielophanging versleten of kapot zijn, kunnen ze ook trillingen veroorzaken. De resonantie kan op zijn beurt weer voor andere problemen zoals trillingen tijdens remmen zorgen. Hoe meer een auto trilt, hoe sneller andere onderdelen zoals stuur- en stabilisatiedelen slijten en de prestaties en veiligheid achteruit gaan.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schokdemperfabrikanten: neem onderstel mee in zomercheck | Automotive Online

Schokdemperfabrikanten: neem onderstel mee in zomercheck

Redactie Redactie
• Laatste update:

Schokdempers en onderdelen van de wielophanging zoals draagarmrubbers, fuseekogels en stabilisatiesystemen spelen een belangrijke rol in de veiligheid van een auto en bescherming van de inzittenden, aldus Tenneco. “Als je een auto controleert, doe je er goed aan om ook de schokdempers en andere ophangingsonderdelen te controleren”, vindt aftermarket-directeur Bruce Ronning.

Controleer schokdempers iedere 20 duizend kilometer

Tenneco, leverancier van onder andere Monroe OE eerste montage en aftermarket OESpectrum en Roadmatic schokdempers, adviseert om schokdempers iedere 20 duizend kilometer grondig te inspecteren. De dempers slijten meestal geleidelijk waardoor de bestuurder bijna niet merkt dat de wegligging van zijn auto steeds een beetje slechter wordt. Tegelijkertijd beïnvloeden slechte of versleten schokdempers ook de werking en veiligheid van andere ondersteldelen.

Versleten schokdempers en ophangingsdelen verminderen onder andere de stuurprecisie en voertuigstabiliteit. Hierdoor kan de auto gaan aquaplanen, glijden en de bestuurder de macht over het stuur verliezen.

Drie meter langere remweg

Volgens onderdelenleverancier ZF Automotive worden de nadelige effecten van het koude winterseizoen ook nog vaak onderschat en is het belangrijk om auto’s vooral na deze periode goed te controleren.

Versleten schokdempers die nog maar voor de helft presteren vergeleken met nieuwe dempers kunnen voor een drie meter langere remweg zorgen. Een noodstop maken wordt naarmate een schokdemper slijt steeds moeilijker. Versleten schokdempers verminderen het contact tussen de band en de weg en kunnen overmatige bandenslijtage veroorzaken.

Als schokdempers en/of onderdelen van de wielophanging versleten of kapot zijn, kunnen ze ook trillingen veroorzaken. De resonantie kan op zijn beurt weer voor andere problemen zoals trillingen tijdens remmen zorgen. Hoe meer een auto trilt, hoe sneller andere onderdelen zoals stuur- en stabilisatiedelen slijten en de prestaties en veiligheid achteruit gaan.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.