KNAC: 55.000 namen onder petitie belasting oldtimer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • henk

    ben tegen wegen belasting op oldtimers

  • J.A Pierhagen

    we rijden max. 500 KM per jaar en alleen met mooi weer dan is het van de gekke dat je voor een jaar belasting moet betalen

  • Tony van Horzen

    de regering moet ook rekening houden met het feit dat er veel garage bedrijven zijn die dan de deuren kunnen sluiten alsook toeleverings bedrijven en dat kan toch niet de bedoeling zijn met de huidige economie

  • ad

    Jaloers Jeroen.
    Die hobby kost al een vermogen.
    Er gaat al veel geld om in reparatie en resauratie.
    Zo komt er al genoeg geld in de stadskist

  • joop

    jeroen zn hobby is vervelend reageren op pols doet ie vast en zeker oop op marktplaats

  • andre

    Als oldtimer-klassiekerliefhebber wordt je de laatste jaren door de overheid van de een naar de andere regeling gesleurd.
    Dan wel belastingvrijstelling,dan weer rekeneningrijden.
    Nu opheffing vrijstelling ivm milieuredenen.
    Onze hobby wordt hierdoor onbetaalbaar.
    Wat als ze ook een heffing gaan bedenken op postzegels,stoomtreinen en dergelijke?
    Ook is het de vraag of de verwachte opbrengst (150 miljoen)wel behaald zal worden,ik denk het niet.
    Ondertussen zijn auto’s in waarde gedaald,en de specialist wordt ook nog een de nek omgedraait!
    Rutte bedankt

  • Joep

    Terecht dat deze groep auto’s wegenbelasting moet betalen. Of je nu 500 km per jaar rijdt of meer, gewoon betalen. Zeker voor auto’s met zeer hoge uitstoot van schadelijke gassen.

  • jan

    jeroen jammer dat jij geen geld heb voor een oltimer zielig jog

  • Harm van dijk

    Ok. Diesel motoren ouder dan 25 jaar speciale regeling. Ik in een Mercedes 200 uit 1985′ netjes lpg inbouwd max. Een keer per week. an toch niet zijn dat ik daarmee zo vervuilend ben? Het is gewoon weer eeen melkkoe vinden, en wellicht ook de auto industrie een boost geven, nu die op zijn gat ligt.

  • marco.k

    ik heb zelf een bmw 635 csi uit 77 en natuurlijk wil ook ik niet betalen , maar laat ze dan voor 2 maanden per jaar heffen want ik rijd er zo weinig mee

  • john

    ten eerste. ik ben ook in het bezit van een klassieker en wil best wat belasting betalen maar na ratio van gebruik. bv via APK.
    dan ben ik ook in het bezit van een motorfiets. waarom worden motorfietsen niet apk gekeurd dan kan de koek verdeeld worden en rijden er tenminste geen lijken meer rond.

  • Dick

    jammer dat jeroen en rutte het niet BEGRIJPEN

  • oldie

    Met het communistische systeem hadden ze toch ook allemaal 1 auto.. doodsaai..Wellicht iets te pessimistisch maar dit alles scharrelt met een aantal jaren wel naar zo’n communistische staat..Zonde van die oude auto’s, straks hebben we aleen nog maar foto’s om bij te vertellen..”weet je nog”

  • marc

    Mijn Citroen DS wordt 1 x per 2 jaar gekeurd en ik zit onder het gehalte van de schadelijke uitstoot. Zelf maak ik gemiddeld 3000 km per jaar. Ik ben blij dat er gelukkig nog garages zijn die gespecialiseerd zijn en kennis hebben van oldtimers. Mocht de motorrijtuigen belasting toch ingaan en vele mensen de auto niet meer kunnen (laten) onderhouden dan zullen we nog meer werklozen mogen verwelkomen en de kennis zal op ten duur verloren gaan.

  • Monique Bakx

    Den Haag snapt het echt niet. Probeer elektrisch of waterstof rijden een boost te geven, daar bereik je veel meer mee. En o ja, natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven.

  • rick nieuwenhuizen

    ik vind het de grootste onzin die je je maar ken bedenken om voor die auto’s wegenbelasting voor
    te betalen laat die oldtimertjes lekker rond tuffen wanneer zie je ze nou veelte
    kort dus ja ik ben zwaar tegen wegenbelasting op oldtimers

  • rick nieuwenhuizen

    nee joop de productie
    van autos is veel schadelijker dan het er mee rijden en k heb het ok over die moderne troep van tegenwoordig 500 km per jaar rijden valt reuzen mee en ok aan gezien ze alleen met mooi weer buiten komen ik zeg laat die oldtimers mooi lekker rijden gun iemand anders ok zen plezier k heb er zelf ok 2

  • rick nieuwenhuizen

    k bedoelde joep srry

  • Wilco Schimmel

    Na hier over te hebben nagedacht, denk ik dat het misschien best wel een goede oplossing zou kunnen zijn om alleen de oldtimers die staan geregistreerd als 2e auto vrij te laten van wegenbelasting. De echte liefhebbers rijden er niet mee in
    de winter en is zo’n oldtimer echt als hobby voor naast de dagelijkse auto. Zo blijven de oldtimers en de bedrijven die hier in werkzaam zijn bestaan. Ook blijft de oldtimer bestaan als erfgoed en zou zonde zijn als deze verdwijnen. Ik denk dat dit heel goed te realiseren is omdat alles bekend is bij het RDW net als dat een grijskentekenauto die automatisch voor grijs word aangeschreven op het moment dat jij een BTW-nummer op jouw naam heb staan. Ik denk dat zo de oude auto’s die voor hun belastingvoordeel als dagelijks worden gebruikt niet meer interessant zullen zijn om vele redenen.

  • Joan

    4% Maximaal er op achteruit.

    Als ik belasting moet gaan betalen voor mijn oldtimer, mijn 2e auto. Wel fijn laatst toen de andere 3 maanden kapot was.

    Dan ga ik er toch al mooi 10% op achteruit.

    O ja en mijn andere auto mag 7 cent extra betalen omdat ik de schone LPG rijd. Hey dat is ook 800 euro per jaar. O nee dat is exclusief die 21% BTW. Ok 968 Euro dan.

    4%? Alleen op met mijn 2 auto’s al 15%

    Bedankt Rutten !

    Je zou een verzameling oldtimers hebben dan moet je meer MRB betalen dan dat je inkomsten hebt.

  • Willem

    Gewoon wegenbelasting in bezine berekenen, dan is gewoon iedereen gelijk, rij je meer km’s. Betaal je ook voor het gebruik van het Nederlandse wegennetwerk. Eerlijker kan het niet. Oldtimers moet belasting vrij blijven. Leeftijd moet zeker wel omhoog om alle rotte appels er uit te halen, hele volksbuurten rijden hier in geïmporteerde Mercedessen. Mijn lijkt het goed om jonger dan 30 jaar gewoon te rekenen als normale auto’s, 80 procent rijd er waarschijnlijk dagelijks in. Tussen de 30 en 35 jaar een kleine bijdrage, bijv. 200 EUR in het jaar. Ouder dan 35 belasting vrij. APK, jonger dan 30 jaar ieder jaar APK. Ouder dan 30 om de 2 jaar APK. Is je auto van voor 1960, kun je vrijstelling aanvragen voor APK als je kan aantonen dat het in goede conditie is, zoals liefhebbers voor hun auto zorgen. Mvg Willem
    Vw karmann ghia 1963
    Vw kubel 181 1974
    Citroen berlingo 1998

  • B v Broeckhuijsen

    Gaat weer onder kopje milieu. Wat een onzin ik ben met mijn 30 jaar oude gas auto veel milieubewuster bezig dan al die direct ingespoten diesels. En ja mijn kevertjes belasten het milieu wel meer maar die rijden maar 150km per jaar. (nog wel want als ik belasting moet gaan betalen, dan maar een lichte auto op benzine, slechter voor het milieu dus. ALS MEN DIT EERLIJK WIL AANPAKKEN WAAR BLIJFT DAN DE BELASTING OP AL DIE BOOTJES MET HUN MIN. 30 JAAR OUDE ROKENDE VRACHTWAGEN DIESELS OF HOBBYBOEREN MET HUN MESTSTAPEL ?????
    om maar niet te denken van het milieu vervuilen als al die oldtmers gesloopt gaan worden
    DENK NOU ES NA DEN HAAG

  • Arnold Roosen

    Het is weer eens een staaltje dom gekraai. Auto’s die ingevoerd worden om de belastingvrijstelling te genieten gewoon belasten. Orginele nederlandse kentekenhoudende voertuigen vrijstellen to 5000 km per jaar d.m.v. APK controle. Bij geen vrijstelling een dagkaart en vrijstelling van schorsingskosten.

  • Marjan

    Ben geen voorstander van een 60 dagenkaart. Op een dag kun je gigantisch veel kilometers afleggen, dus dat werkt ook niet. Met de afschaffing van de wegenbelasting moeten wij per jaar 5000 euro extra aan motorijtuigenbelastingbetalen en dat voor 5000 km per jaar. Inkomensachteruitgang van 20%!!!Kunnen we niet betalen dus alles schorsen of voor 0 verkopen. Ons verhaal: in oktober een week voor het regeerakkoord hebben we een mooie oldtimer (25 jaar diesel, 2050kg) gekocht. Deze auto kostte 5000 euro. Best veel geld voor een auto van 25 jaar, maar met de belofte dat de wegenbelasting vrij zou blijven toch gekocht. We willen t.z.t. ermee gaan reizen. Één dag voor het regeerakkoord hebben we opdracht gegeven aan een plaatwerker, lasser en spuiter om ons liefje helmaal mooi te maken voor 2500 euro. Hadden we deze auto gekocht als we van de plannen afwisten? NEE natuurlijk niet.Pure kapitaalvernietiging. 2400 euro per jaar aan wegenbelasting betalen kunnen we niet, dus schorsen of voor 0 verkopen. Deze auto’s worden elk jaar APK gekeurd en komen door de keuring heen. Waarom wordt de keruing niet strenger gemaakt als het om een milieumaatregel gaat?En ja we hebben ook nog een andere auto (1ste auto) waar we trouw wegenbelasting voor betalen.
    Met deze oldtimer rijden we weliswaar bijna dagelijks (4 dagen per week) totaal ongeveer 5000 km per jaar. voor de lange afstanden nemen we de wegenbelastingbetalende auto. We hebben nog een oldtimer (diesel). Mijn man houdt van klussen. deze wilden we verkopen, maar de 11000 euro die we er voor betaald hebben, kunnen we afschrijven.
    Kunnen we de Staat niet aansprakelijk stellen voor de kapitaalvernietiging? Kunnen ze zomaar de spelregels veranderen? Nogmaals als het een milieumaatregel is dan moeten ze de APK strenger maken!!!

  • marjan

    bedoel natuurlijk: met de afschaffing van de wegenbelastingvrijstelling

  • abbel

    Ik ben VOOR invoering van wegenbelasting voor die millieuvervuilende brandstofslurpers !!!

    Rijden is ook gewoon meebetalen , vooral die smerige afgeroste Amerikanen die alsjeblieft nog extra belasten .

    Ze hebben nog nooit 1 cent bijgedragen aan onderhoud van de wegen etc.

    ook vind ik dat er absoluut geen wegenbelastingvrijstelling moet zijn voor die millieuvriendelijke draaimolenbakjes , ze gebruiken toch de weg ?

    Nou dan ook gewoon mee dokken toch ?

    Simpel

  • Eduard Pijl

    Er is, volgens mij, niemand die nog gelooft in die milieusmoes. Het gaat natuurlijk gewoon om het geld. Droevig is dat onze politieke dwergen zich zelfs daarin vergissen. Ze gaan bij lange na niet het beoogde bedrag binnenharken. Wanneer we een simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingsysteem zouden hebben was deze hele discussie overbodig. Probleem is dat onze hypocriete overheid in de huidige idiote situatie veel meer geld binnen harkt dan met een rechtvaardig systeem. Alleen al het schorsensysteen levert een slordige 20 miljoen extra geld op.

  • Eduatrd Pijl

    Arnold Roosen. Dom gekraai ? “gewoon even geimporteerde auto’s wel belasten”?
    En wie gaat dat allemaal weer controleren ? Hoeveel ingewikkelder wil je het nog maken?

  • Eduard Pijl

    De overheid schaft de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers af. Zeker niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste ondoordachte zet van dit kabinet.

    Nederland is een land waar men de oldtimer een warm hart toedraagt. Niet dat iedereen zo gek is op het rijden met een oldtimer. Er zijn nogal wat mensen die in de veronderstelling verkeren dat het rijden in een wegenbelastingvrije oldtimer goedkoop is. Velen hebben zich daarin vergist omdat de kosten van een auto zich natuurlijk niet beperken tot de wegenbelasting.
    Een verrassing is dat, waar ze ook niet aan gedacht hebben, een oldtimer in vele gevallen groener en duurzamer is dan een moderne auto. De zogenaamde “footprint” van een auto behelst dan ook meer dan de uitstoot alleen. Een auto die 25 jaar, of nog langer meegaat, doet tenslotte een kleinere aanslag op middelen en milieu dan snel te vervangen moderne auto’s. Langzaam maar zeker groeit het besef dat het produceren van nieuwe auto’s een grotere aanslag is op middelen en milieu. Neem alleen al het feit dat er dagelijks met 800 treinwagons nieuwe onderdelen worden aangeleverd bij de Volkswagenfabrieken.
    De schoen wringt bij de financiën. Ondanks dat onze overheid zo graag over duurzaamheid praat is onze overheid daar helemaal niet zo gek op. Duurzaamheid brengt namelijk niet zoveel belastinggeld op als snel af
    te schrijven, weg te gooien of te exporteren zaken. Een stimulans, zoals in Duitsland, om oldtimers milieuvriendelijker te maken door ze alsnog van een katalysator te voorzien en daarom een korting te verlenen op de wegenbelasting lijkt dan ook voor ons land niet weggelegd.
    Ons kabinet heeft nu besloten de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers af te schaffen. De reden zou zijn dat dit ten bate van het milieu is hoewel het in eén adem genoemd wordt met een extra opbrengst voor de schatkist van ca 200 miljoen. Dat het natuurlijk niet om het milieu gaat mag wel duidelijk zijn al was het maar dat het milieueffect te verwaarlozen zal zijn. Een andere misrekening is dat men bij lange niet die beoogde 200 miljoen zal binnenhalen. Oldtimerbezitters zullen niet zomaar ineens de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen. Oldtimers zullen alleen maar minder gebruikt gaan worden. Bovendien is sinds het bekend worden van dit voornemen is alleen al de waarde van de commerciële handelsvoorraad in Nederland minstens in waarde gehalveerd. Dat heeft dus ook effect op de af te dragen BTW.
    Het is de vraag of dit alles ooit tot politiek Den Haag gaat doordringe

  • p.selen

    Politici houden met domme maatregelen wel domme ambtenaren aan het werk.

  • scheepjes

    Deze plannen zijn inderdaad alleen maar bedacht om nog meer geld binnen te harken. Als ze nou in de eerste plaats s een normale wegenelasting tarief invoeren dan was het uberhaupt niet nodig om in belastingvrij oldtimers dagelijk te rijden. Bovendien klopt het argument van mileu absoluut niet want de meeste olrtimer op gas zijn nog steeds minder vervuilend dan een nieuwe dieselauto (lpg en aardgas zijn verweg de minst vervuilende brandstoffen!) Bovendien is de ‘footprint’ van een nieuwe auto veel slechter voor het milieu. Beter een auto zo lang mogelijk gebruiken. Als we zo zuinig zijn op het milieu moet eerst de 130 km max worden teruggedraait want dat is pas milieu vervuilend!!

  • H.C,Schreurs

    Pas een mercedes 300 e gekocht van1986 door de nieuwe regeling is deauto niet veel meer waard had net zo mijn geld in de maas kunnen gooien
    .Bdankt Rutte

  • Willem Aurik

    IK HEB ZELF THUIS EEN GMC CCKW 353 UIT 1942 STAAN DIE HOOGUIT 1000 KM PER JAAR MAAKT IK SNAP NIET WAAROM DE 2DE KAMER HIER ZO MOEILJK OVER MOET DOEN IK BEDOEL ALS DE WEGENBELASTING WEER TERUG KOMT DAN ROKEN VOORAL DE VRACHTWAGENEIGENAREN EEN ZWARE PIJP EN DAT VOOR DIE PAAR DAGEN IN HET JAAR DAT ZE RIJDEN IK BEDOEL DIE VAN MIJ IS EEN BENZINE HIJ LOOPT OP LPG (WAT VEEL MINDER VERVUILEND IS ALS DE NIEUWE DIESELS) DUS DEN HAAG GEBRUIK JE VERSTAND

  • edwinharmsen

    het is een schande ze zeggen dat het voor het vervuiling tegen te gaan nu moeten alle auto,s die op gas lopen het volle pond betalen ze willen de kleine man elke weer pakken en wat denk le van de werkeloosheid die hier wederom weer toe neemt er zijn bedrijven die de boel kunnen sluiten
    we zijn weer goed bezig in nederland zo komen we nooit uit de crisis heb ook al gehoord dat men de gas tanks willen opstuuren naar den haag want die is nu toch niks meer waard m.v.g edwin

KNAC: 55.000 namen onder petitie belasting oldtimer | Automotive Online

KNAC: 55.000 namen onder petitie belasting oldtimer

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • henk

    ben tegen wegen belasting op oldtimers

  • J.A Pierhagen

    we rijden max. 500 KM per jaar en alleen met mooi weer dan is het van de gekke dat je voor een jaar belasting moet betalen

  • Tony van Horzen

    de regering moet ook rekening houden met het feit dat er veel garage bedrijven zijn die dan de deuren kunnen sluiten alsook toeleverings bedrijven en dat kan toch niet de bedoeling zijn met de huidige economie

  • ad

    Jaloers Jeroen.
    Die hobby kost al een vermogen.
    Er gaat al veel geld om in reparatie en resauratie.
    Zo komt er al genoeg geld in de stadskist

  • joop

    jeroen zn hobby is vervelend reageren op pols doet ie vast en zeker oop op marktplaats

  • andre

    Als oldtimer-klassiekerliefhebber wordt je de laatste jaren door de overheid van de een naar de andere regeling gesleurd.
    Dan wel belastingvrijstelling,dan weer rekeneningrijden.
    Nu opheffing vrijstelling ivm milieuredenen.
    Onze hobby wordt hierdoor onbetaalbaar.
    Wat als ze ook een heffing gaan bedenken op postzegels,stoomtreinen en dergelijke?
    Ook is het de vraag of de verwachte opbrengst (150 miljoen)wel behaald zal worden,ik denk het niet.
    Ondertussen zijn auto’s in waarde gedaald,en de specialist wordt ook nog een de nek omgedraait!
    Rutte bedankt

  • Joep

    Terecht dat deze groep auto’s wegenbelasting moet betalen. Of je nu 500 km per jaar rijdt of meer, gewoon betalen. Zeker voor auto’s met zeer hoge uitstoot van schadelijke gassen.

  • jan

    jeroen jammer dat jij geen geld heb voor een oltimer zielig jog

  • Harm van dijk

    Ok. Diesel motoren ouder dan 25 jaar speciale regeling. Ik in een Mercedes 200 uit 1985′ netjes lpg inbouwd max. Een keer per week. an toch niet zijn dat ik daarmee zo vervuilend ben? Het is gewoon weer eeen melkkoe vinden, en wellicht ook de auto industrie een boost geven, nu die op zijn gat ligt.

  • marco.k

    ik heb zelf een bmw 635 csi uit 77 en natuurlijk wil ook ik niet betalen , maar laat ze dan voor 2 maanden per jaar heffen want ik rijd er zo weinig mee

  • john

    ten eerste. ik ben ook in het bezit van een klassieker en wil best wat belasting betalen maar na ratio van gebruik. bv via APK.
    dan ben ik ook in het bezit van een motorfiets. waarom worden motorfietsen niet apk gekeurd dan kan de koek verdeeld worden en rijden er tenminste geen lijken meer rond.

  • Dick

    jammer dat jeroen en rutte het niet BEGRIJPEN

  • oldie

    Met het communistische systeem hadden ze toch ook allemaal 1 auto.. doodsaai..Wellicht iets te pessimistisch maar dit alles scharrelt met een aantal jaren wel naar zo’n communistische staat..Zonde van die oude auto’s, straks hebben we aleen nog maar foto’s om bij te vertellen..”weet je nog”

  • marc

    Mijn Citroen DS wordt 1 x per 2 jaar gekeurd en ik zit onder het gehalte van de schadelijke uitstoot. Zelf maak ik gemiddeld 3000 km per jaar. Ik ben blij dat er gelukkig nog garages zijn die gespecialiseerd zijn en kennis hebben van oldtimers. Mocht de motorrijtuigen belasting toch ingaan en vele mensen de auto niet meer kunnen (laten) onderhouden dan zullen we nog meer werklozen mogen verwelkomen en de kennis zal op ten duur verloren gaan.

  • Monique Bakx

    Den Haag snapt het echt niet. Probeer elektrisch of waterstof rijden een boost te geven, daar bereik je veel meer mee. En o ja, natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven.

  • rick nieuwenhuizen

    ik vind het de grootste onzin die je je maar ken bedenken om voor die auto’s wegenbelasting voor
    te betalen laat die oldtimertjes lekker rond tuffen wanneer zie je ze nou veelte
    kort dus ja ik ben zwaar tegen wegenbelasting op oldtimers

  • rick nieuwenhuizen

    nee joop de productie
    van autos is veel schadelijker dan het er mee rijden en k heb het ok over die moderne troep van tegenwoordig 500 km per jaar rijden valt reuzen mee en ok aan gezien ze alleen met mooi weer buiten komen ik zeg laat die oldtimers mooi lekker rijden gun iemand anders ok zen plezier k heb er zelf ok 2

  • rick nieuwenhuizen

    k bedoelde joep srry

  • Wilco Schimmel

    Na hier over te hebben nagedacht, denk ik dat het misschien best wel een goede oplossing zou kunnen zijn om alleen de oldtimers die staan geregistreerd als 2e auto vrij te laten van wegenbelasting. De echte liefhebbers rijden er niet mee in
    de winter en is zo’n oldtimer echt als hobby voor naast de dagelijkse auto. Zo blijven de oldtimers en de bedrijven die hier in werkzaam zijn bestaan. Ook blijft de oldtimer bestaan als erfgoed en zou zonde zijn als deze verdwijnen. Ik denk dat dit heel goed te realiseren is omdat alles bekend is bij het RDW net als dat een grijskentekenauto die automatisch voor grijs word aangeschreven op het moment dat jij een BTW-nummer op jouw naam heb staan. Ik denk dat zo de oude auto’s die voor hun belastingvoordeel als dagelijks worden gebruikt niet meer interessant zullen zijn om vele redenen.

  • Joan

    4% Maximaal er op achteruit.

    Als ik belasting moet gaan betalen voor mijn oldtimer, mijn 2e auto. Wel fijn laatst toen de andere 3 maanden kapot was.

    Dan ga ik er toch al mooi 10% op achteruit.

    O ja en mijn andere auto mag 7 cent extra betalen omdat ik de schone LPG rijd. Hey dat is ook 800 euro per jaar. O nee dat is exclusief die 21% BTW. Ok 968 Euro dan.

    4%? Alleen op met mijn 2 auto’s al 15%

    Bedankt Rutten !

    Je zou een verzameling oldtimers hebben dan moet je meer MRB betalen dan dat je inkomsten hebt.

  • Willem

    Gewoon wegenbelasting in bezine berekenen, dan is gewoon iedereen gelijk, rij je meer km’s. Betaal je ook voor het gebruik van het Nederlandse wegennetwerk. Eerlijker kan het niet. Oldtimers moet belasting vrij blijven. Leeftijd moet zeker wel omhoog om alle rotte appels er uit te halen, hele volksbuurten rijden hier in geïmporteerde Mercedessen. Mijn lijkt het goed om jonger dan 30 jaar gewoon te rekenen als normale auto’s, 80 procent rijd er waarschijnlijk dagelijks in. Tussen de 30 en 35 jaar een kleine bijdrage, bijv. 200 EUR in het jaar. Ouder dan 35 belasting vrij. APK, jonger dan 30 jaar ieder jaar APK. Ouder dan 30 om de 2 jaar APK. Is je auto van voor 1960, kun je vrijstelling aanvragen voor APK als je kan aantonen dat het in goede conditie is, zoals liefhebbers voor hun auto zorgen. Mvg Willem
    Vw karmann ghia 1963
    Vw kubel 181 1974
    Citroen berlingo 1998

  • B v Broeckhuijsen

    Gaat weer onder kopje milieu. Wat een onzin ik ben met mijn 30 jaar oude gas auto veel milieubewuster bezig dan al die direct ingespoten diesels. En ja mijn kevertjes belasten het milieu wel meer maar die rijden maar 150km per jaar. (nog wel want als ik belasting moet gaan betalen, dan maar een lichte auto op benzine, slechter voor het milieu dus. ALS MEN DIT EERLIJK WIL AANPAKKEN WAAR BLIJFT DAN DE BELASTING OP AL DIE BOOTJES MET HUN MIN. 30 JAAR OUDE ROKENDE VRACHTWAGEN DIESELS OF HOBBYBOEREN MET HUN MESTSTAPEL ?????
    om maar niet te denken van het milieu vervuilen als al die oldtmers gesloopt gaan worden
    DENK NOU ES NA DEN HAAG

  • Arnold Roosen

    Het is weer eens een staaltje dom gekraai. Auto’s die ingevoerd worden om de belastingvrijstelling te genieten gewoon belasten. Orginele nederlandse kentekenhoudende voertuigen vrijstellen to 5000 km per jaar d.m.v. APK controle. Bij geen vrijstelling een dagkaart en vrijstelling van schorsingskosten.

  • Marjan

    Ben geen voorstander van een 60 dagenkaart. Op een dag kun je gigantisch veel kilometers afleggen, dus dat werkt ook niet. Met de afschaffing van de wegenbelasting moeten wij per jaar 5000 euro extra aan motorijtuigenbelastingbetalen en dat voor 5000 km per jaar. Inkomensachteruitgang van 20%!!!Kunnen we niet betalen dus alles schorsen of voor 0 verkopen. Ons verhaal: in oktober een week voor het regeerakkoord hebben we een mooie oldtimer (25 jaar diesel, 2050kg) gekocht. Deze auto kostte 5000 euro. Best veel geld voor een auto van 25 jaar, maar met de belofte dat de wegenbelasting vrij zou blijven toch gekocht. We willen t.z.t. ermee gaan reizen. Één dag voor het regeerakkoord hebben we opdracht gegeven aan een plaatwerker, lasser en spuiter om ons liefje helmaal mooi te maken voor 2500 euro. Hadden we deze auto gekocht als we van de plannen afwisten? NEE natuurlijk niet.Pure kapitaalvernietiging. 2400 euro per jaar aan wegenbelasting betalen kunnen we niet, dus schorsen of voor 0 verkopen. Deze auto’s worden elk jaar APK gekeurd en komen door de keuring heen. Waarom wordt de keruing niet strenger gemaakt als het om een milieumaatregel gaat?En ja we hebben ook nog een andere auto (1ste auto) waar we trouw wegenbelasting voor betalen.
    Met deze oldtimer rijden we weliswaar bijna dagelijks (4 dagen per week) totaal ongeveer 5000 km per jaar. voor de lange afstanden nemen we de wegenbelastingbetalende auto. We hebben nog een oldtimer (diesel). Mijn man houdt van klussen. deze wilden we verkopen, maar de 11000 euro die we er voor betaald hebben, kunnen we afschrijven.
    Kunnen we de Staat niet aansprakelijk stellen voor de kapitaalvernietiging? Kunnen ze zomaar de spelregels veranderen? Nogmaals als het een milieumaatregel is dan moeten ze de APK strenger maken!!!

  • marjan

    bedoel natuurlijk: met de afschaffing van de wegenbelastingvrijstelling

  • abbel

    Ik ben VOOR invoering van wegenbelasting voor die millieuvervuilende brandstofslurpers !!!

    Rijden is ook gewoon meebetalen , vooral die smerige afgeroste Amerikanen die alsjeblieft nog extra belasten .

    Ze hebben nog nooit 1 cent bijgedragen aan onderhoud van de wegen etc.

    ook vind ik dat er absoluut geen wegenbelastingvrijstelling moet zijn voor die millieuvriendelijke draaimolenbakjes , ze gebruiken toch de weg ?

    Nou dan ook gewoon mee dokken toch ?

    Simpel

  • Eduard Pijl

    Er is, volgens mij, niemand die nog gelooft in die milieusmoes. Het gaat natuurlijk gewoon om het geld. Droevig is dat onze politieke dwergen zich zelfs daarin vergissen. Ze gaan bij lange na niet het beoogde bedrag binnenharken. Wanneer we een simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingsysteem zouden hebben was deze hele discussie overbodig. Probleem is dat onze hypocriete overheid in de huidige idiote situatie veel meer geld binnen harkt dan met een rechtvaardig systeem. Alleen al het schorsensysteen levert een slordige 20 miljoen extra geld op.

  • Eduatrd Pijl

    Arnold Roosen. Dom gekraai ? “gewoon even geimporteerde auto’s wel belasten”?
    En wie gaat dat allemaal weer controleren ? Hoeveel ingewikkelder wil je het nog maken?

  • Eduard Pijl

    De overheid schaft de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers af. Zeker niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste ondoordachte zet van dit kabinet.

    Nederland is een land waar men de oldtimer een warm hart toedraagt. Niet dat iedereen zo gek is op het rijden met een oldtimer. Er zijn nogal wat mensen die in de veronderstelling verkeren dat het rijden in een wegenbelastingvrije oldtimer goedkoop is. Velen hebben zich daarin vergist omdat de kosten van een auto zich natuurlijk niet beperken tot de wegenbelasting.
    Een verrassing is dat, waar ze ook niet aan gedacht hebben, een oldtimer in vele gevallen groener en duurzamer is dan een moderne auto. De zogenaamde “footprint” van een auto behelst dan ook meer dan de uitstoot alleen. Een auto die 25 jaar, of nog langer meegaat, doet tenslotte een kleinere aanslag op middelen en milieu dan snel te vervangen moderne auto’s. Langzaam maar zeker groeit het besef dat het produceren van nieuwe auto’s een grotere aanslag is op middelen en milieu. Neem alleen al het feit dat er dagelijks met 800 treinwagons nieuwe onderdelen worden aangeleverd bij de Volkswagenfabrieken.
    De schoen wringt bij de financiën. Ondanks dat onze overheid zo graag over duurzaamheid praat is onze overheid daar helemaal niet zo gek op. Duurzaamheid brengt namelijk niet zoveel belastinggeld op als snel af
    te schrijven, weg te gooien of te exporteren zaken. Een stimulans, zoals in Duitsland, om oldtimers milieuvriendelijker te maken door ze alsnog van een katalysator te voorzien en daarom een korting te verlenen op de wegenbelasting lijkt dan ook voor ons land niet weggelegd.
    Ons kabinet heeft nu besloten de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers af te schaffen. De reden zou zijn dat dit ten bate van het milieu is hoewel het in eén adem genoemd wordt met een extra opbrengst voor de schatkist van ca 200 miljoen. Dat het natuurlijk niet om het milieu gaat mag wel duidelijk zijn al was het maar dat het milieueffect te verwaarlozen zal zijn. Een andere misrekening is dat men bij lange niet die beoogde 200 miljoen zal binnenhalen. Oldtimerbezitters zullen niet zomaar ineens de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen. Oldtimers zullen alleen maar minder gebruikt gaan worden. Bovendien is sinds het bekend worden van dit voornemen is alleen al de waarde van de commerciële handelsvoorraad in Nederland minstens in waarde gehalveerd. Dat heeft dus ook effect op de af te dragen BTW.
    Het is de vraag of dit alles ooit tot politiek Den Haag gaat doordringe

  • p.selen

    Politici houden met domme maatregelen wel domme ambtenaren aan het werk.

  • scheepjes

    Deze plannen zijn inderdaad alleen maar bedacht om nog meer geld binnen te harken. Als ze nou in de eerste plaats s een normale wegenelasting tarief invoeren dan was het uberhaupt niet nodig om in belastingvrij oldtimers dagelijk te rijden. Bovendien klopt het argument van mileu absoluut niet want de meeste olrtimer op gas zijn nog steeds minder vervuilend dan een nieuwe dieselauto (lpg en aardgas zijn verweg de minst vervuilende brandstoffen!) Bovendien is de ‘footprint’ van een nieuwe auto veel slechter voor het milieu. Beter een auto zo lang mogelijk gebruiken. Als we zo zuinig zijn op het milieu moet eerst de 130 km max worden teruggedraait want dat is pas milieu vervuilend!!

  • H.C,Schreurs

    Pas een mercedes 300 e gekocht van1986 door de nieuwe regeling is deauto niet veel meer waard had net zo mijn geld in de maas kunnen gooien
    .Bdankt Rutte

  • Willem Aurik

    IK HEB ZELF THUIS EEN GMC CCKW 353 UIT 1942 STAAN DIE HOOGUIT 1000 KM PER JAAR MAAKT IK SNAP NIET WAAROM DE 2DE KAMER HIER ZO MOEILJK OVER MOET DOEN IK BEDOEL ALS DE WEGENBELASTING WEER TERUG KOMT DAN ROKEN VOORAL DE VRACHTWAGENEIGENAREN EEN ZWARE PIJP EN DAT VOOR DIE PAAR DAGEN IN HET JAAR DAT ZE RIJDEN IK BEDOEL DIE VAN MIJ IS EEN BENZINE HIJ LOOPT OP LPG (WAT VEEL MINDER VERVUILEND IS ALS DE NIEUWE DIESELS) DUS DEN HAAG GEBRUIK JE VERSTAND

  • edwinharmsen

    het is een schande ze zeggen dat het voor het vervuiling tegen te gaan nu moeten alle auto,s die op gas lopen het volle pond betalen ze willen de kleine man elke weer pakken en wat denk le van de werkeloosheid die hier wederom weer toe neemt er zijn bedrijven die de boel kunnen sluiten
    we zijn weer goed bezig in nederland zo komen we nooit uit de crisis heb ook al gehoord dat men de gas tanks willen opstuuren naar den haag want die is nu toch niks meer waard m.v.g edwin